Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 1313 ggr
niloss
0

Pumalottas snöööre

Hej på er, jag har ätit lchf i ca 5 mån nu, jag har vart ganska strikt hela tiden. På dessa 5 mån har jag ätit 1 skiva finncrisp…….o det va bara för att jag ville att det skulle knastra när jag åt.annars inget bröd,potatis,pasta eller ris.Grönsaker har jag ätit i små små mängder. Inget chips,godis eller fikabröd. Då jag velat ha nåt så blir det 2-3 rutor 70% choklad eller lite vispad grädde.

Förra veckan blev jag sååå glad för vågen visade ett litet minus efter att den bara pekat uppåt varje vecka.

Jag gick ner ca 5 kg de första veckorna sen har det gått uppåt eller stått still.

Nu är jag sååå villrådig o jag börjar vackla i min övertygelse om att lchf är rätt forum för mej.

Måtten i midja,mage o stuss har börjat öka så sakteliga o det e de som oroar mej mest.

Min våg mäter även fettprocent o enligt den har detta ökat från 30% till 36%, oj oj oj…..

jag promenerar lite men nån riktig träning har jag inte hunnit med, jobbar heltid o har 3 barn så det finns inte så mycke tid till mej själv. Jag är  170 cm lång o väger idag 72 kilo, jaaa jag vet det är ingen övervikt att gråta över men jag vill inte köpa ny garderob o det kommer att bli tvunget om detta fortsätter, hur i fanken ska jag göra. Vacklar o tänker VLCD….huuuuu

niloss
0

jag kanske ska berätta ungefär  hur jag äter en dag kan se ut så här:

Frulle: Alt 1 kesopone ( 2 msk mascrpone, ca 1 dl vispad grädde, 0,5 dl keso, lite vanilj pulver o ett par droppar stevia)

Alt 2 äggröra på 1 ägg o 2 gulor , en skvätt grädde, 30-50 g smör beroende på hur hungrig jasg är.

Vissa dagar är jag mer hungrig o då slinker det även ner ett par ost/smör rullar.

Lunch: Nåt kött, oftast kyclking med lite smältost på,2 stekta ägg o lite bea ca 0,5 dl, ibland några skivor tomat till om jag e sugen

Middag: Oftast nåt liknande som lunchen, ibland kesopone, eller 3kokta ägg mosade med smör, ibland äggmjölk, har även hänt att jag ätit en sallad med fetost o dressing.

Kvällsfika blir inte så ofta, men det händer att det slinker ner ett par tre ost/smörrullar, eller en näve paranötter eller lite brieost.

sen så dricker jag säkert 3-4 kaffekoppar per dag o det har jaag grädde i.

Åsikter mottages tacksamt

Sindri
0

Jag har som du, lite att gå ner och det går sååå sakta. Men man skall väl vara glad ändå för det.
Jag har dock fått en mycket större garderob nu eftersom jag kommer i många plagg som inte varit använda på ett par år. På vågen märks däremot inte ett gram i skillnad, så den bryr jag mig inte om.
Jag provar att minska på grädde, youghurt, keso, mascarpone o annat och använder bara ekologiskt kokosfett och smör som fett.
Ta bara frukosten Alt 2 och skippa grädden. Prova äggmjölk i kaffet ist för grädde. Hårdost och brie har inte heller så mycket fett (relativt sett alltså!).
Jag äter två eller tre gånger per dag, aldrig mellanmål.

Kämpa på!

niloss
0

har du koll på hur det ligger till med fettprocenten i kroppen ??

min har som sagt ökat rätt duktigt

Thea
0

Jag upplevde samma sak som du. Jag vet inte vad vågen visade, men garderobens kläder blev tightare och det var INTE muskler. Flört Jag är ca 160 cm lång och "normalbyggd". Gissar att vikten ligger någonstans mellan 52-57 kg (äger ingen våg). Efter 6 månader lite drygt gav jag upp strikt LCHF och glad är jag för det. Det var fler positiva saker än vikten som blev bättre med mer kolisar. För mig var aldrig UFO eller fakir ett alternativ då jag mådde så pass dåligt som det var.

Idag äter jag mer kolhydrater än LCHF eg förespråkar, men jag äter def inte lika mycket som förut. Mycket GI-tänk i maten! Mycket baljväxter och quinoa istället för pasta/ris/potatis. Jag äter surdegsbröd i begränsad mängd! Har generöst med fett i maten och bara fullfeta produkter!

Det "trivseldaller" jag ville tappa sitter fortfarande stenhårt fast och jag får nog lära mig att acceptera detta. Det är nog mer ett hjärnspöke än kroppsligt problem.

Lycka till hur du än väljer!

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

niloss
0

Bytte namn då jag insåg att den ligger under medlemmar,kan ju ha den till att skriva av mej i ….

Ruska
0

En sak jag märkt av,  är att när vi väl får börja äta av allt det där "förbjudna" är det svårt att begränsa intaget. Det vill gärna bli massor av grädde, cf, ost och smör och, ja, ni fattar!

Jag tror inte det finns nån enda kost där man kan vräka på hur mycket fett som helst och gå ner i vikt. Har ni läst Sten Sture Skaldemans (SSS) GI-noll? Där skriver han att gruppen 50+ (kilo alltså) kan äta en stor mängd fett och behöver äta fett för att gå ner. I 25+ blir fettandelen mindre och i gruppen 10+ behövs inget eller bara lite extra fett i maten. Kolhydratintaget ökar (för den som vill) allteftersom vikten minskar. Mycket läsvärd bok.

Jag har många kilon att gå ner och behöver ganska mycket fett och begränsad mängd kolisar för att lyckas. Ni som inte är egentligt överviktiga har, efter vad jag förstått, svårare att förlora kilon. Kroppen släpper lättare ifrån sej lagren när det finns mycket att ta av.

Håll igen på "det förbjudna" och ha tålamod! :-)

niloss
0

Ja jag har den här i min hand faktiskt, läste den när jag började med lchf  o tänkte at jag kanske behöver friska upp minnet så jg ska läsa den igen nu, det känns skrämmande att föra in mer kolisar o dra ner på fettet för det är ju tack vare fettet som jag håller mej undan godis o melanmål

MatsL
0

Varför inte börja med att dra ned på fettet? Är det säkert att du behöver fler kolisar?

niloss
0

nä kanske inte men om man ska gå efter sss gi-noll så ska man lägga till mer kolisar, o drar jag ner på fettet så har jag en känsla av att jag kommer att bli mer sugen o hungrig o jag har ett förflutet av svälta o sen frossa så därav min osäkerhet.

niloss
0

mat hittills idag

Frulle: 1dl turkiskyo+2 msk grädde o 1 dl fjällfil,1 liten bit  brieost o 1 tunnskiva salami

Lunch: Frittata på 3 ägg o ca 30g smör o 0,5 dl riven ost

kaffe med grädde

får se om de blir nå middag e rätt mätt än, hmmm kan konstatera att jag äter rätt myycke mejeriprodukter. det blir väldigt tydligt när man skriver upp det så här,,,,får nog se över det.

Sindri
0

Ja, nästan inget protein på hela frukosten! Prova utan mejerier ett tag.

Emmisha
0

Jag är inte överviktig nånstans, det är bara det att jag vill få ner min mage lite, så att den blir platt o slank, samt minska mitt midjemått. Är modell och då måste man ha getingmidja… Nu har jag 65 cm i midjemått men bör komma ner på 60-62 (!!!) skitsvårt.

För att nu komma till själva poängen, så tror jag som så många andra här skriver att DRA NER PÅ MEJERIPRODUKTERNA! Spec mjölk, yoghurt, fil, grädde. de innehåller ju allt mellan 3-5 % kolhydrater/ 100 g och det är lätt hänt man äter mer än 1 dl grädde (3%) kanske man äter 2 dl. då blir de 6% och sen lägger man till kanske 1 dl hallon (5% ca) då e man uppe i 11% och sen blir det kanske lite turkiskyoghurt till.

Det är lätt hänt att det rasar iväg. Man måste va stenhård.

Men grädde är det bästa ju av de jag nämnt. Även ost. dock ej hårdost. men feta mjuka ostar går bra. Getost innehåller 0 gram kollisar. !! superbra. och GOTT.

Så ät mest Getost, fårost, massa smör, och grädde ibland. Klart man kan äta de andra produkterna med, men kanske mest som "godis" då o då.

Eller vad tror ni?

Sindri
0

Jag drar ner på grädden också, I alla fall tilsl det händer lite mer. Äggmjölk är en bra ersättning om man behöver ha något i kaffet.

Jennix
0

#12  JA; jag tror att många äter alldeles för mycket mejeriprodukter.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Mervi
0

Jag håller med om att mjölkprodukterna bromsar viktnedgång.

Emmisha
0

#13 bra!! kämpa på ; ) äggmjölk verkar ju va jättebra. Har ej testat det ännu, men ska.Du kan ju lägga i kokosfett (köp ekologiskt på nätet) och vanligt smör i kaffet/teet också! eller dricka kaffe och göra kokostoppar att ha brevid`?

#14 verkligen!!!! man blir lixom helt lyrisk när man får äta massa fett att man äter alldels fööör mkt mejeriprodukter. man tar igen alla år utan fett på en vecka typ haha. not good.

Sindri
0

Jag har svårt för kokosfettet, men i äggmjölk går det bra. Tar te med smör också.

Ja, precisGlad Från början hänger man upp sig mycket på att -Åh, man får ju äta det och det och det….och så äter man för mycket av det.
Min favvo-efterrätt är en bit 70% choklad med en rejäl smörklick på, och så lite lakritspulver på toppen. Men jag fattar nu att det inte blir efterrätt varje dag…..

niloss
0

ok har läst igenom allas tips o tankar o imorron får de bli kokt ägg mosat i smör, jag tycker att de e gott, jag e ju den typen av frukostmänniska som gärna vill äta nåt kallt på morronen så de kan funka, jag får prova ett tag o sen utvärdera

tack alla som bryr sej om

niloss
0

Jaha nu har jag legat o kräkits samt sprungit på toa inatt, fyy tusan magsjuka. Det va extremt längesen jag hade de, 2 av mina barn hade det från sön till ons o så jag nu då….är inte det minsta sugen på att äta ägg eller smör o absolut inte nåt kött, har sovit hela dan o nu när jag vaknade så åt jag ca 1 dl fjällfil md lite grädde i det gick ganska bra, det rumlar lite i magen. Vad brukar ni leva på när sånt händer, matlusten e ju borta…….Gråter

Ruska
0

Ät det som kroppen klarar just nu och kör igång med förändringarna när du mår gott igen. Krya på dej!

niloss
0

har nu på 2 dagar fått i mej ca 2 dl filmjölk o 1 kopp te samt en del vatten, undrar om det jag byggt upp innan med lchf blir förstört om detta fortsätter fler dagar

niloss
0

hmmm återhämtad från magsjukan o va till svärfar o grillade igår, åt säkert 200 g grillad fläskfile med vitlökssmör o bea, grönsallad, smörstekta champinjoner, herregud va gott med mat o tro de eller ej, vi åt kl 19 o sov ganska länge dan efter (idag) o jag va inte de minsta hungrig så jag hoppade över frulle, först  vid kl 14 ungefär kände jag mej liiite sugen, otroligt att man kan hålla sej mätt  så länge….

niloss
0

vägning idag, 71,5 , det rör lite på sej iaf, har köpt det proteinpulver som mikaelj rekommenderade så det har jag ätit till middag/kvällsmat denna vecka, vet ej om det är därföe som vågen visade lite minus, har ej varit sugen på att äta mat sedan magsjukan förra veckan så det var ett bra alternativ trots lite extra kolisar, jag åt frukost o lunch enligt lchf, får se om matlusten infinner sej….