Mumma av proteinpulver
Har upptäckt att jag har svårt att få i mig tillräckligt med protein så jag läste runt här på KiF och beställde sedan en burk proteinpulver från Gymgrossisten. Oftast försöker jag ju äta några ägg eller en bit salami för att få upp proteinet men ibland behöver jag något snabbt (och gott!)
Efter lite testande har jag hittat den allra underbaraste godsaken man kan göra av pulvret.
Jag blandar helt enkelt 2 msk (ca 12 g) pulver med 1 dl vg. Sedan kryddar lite med kanel men det kan man låta bli. Det smakar glass och är krämigt och riktigt gott. Så gott! Ska väl säga att det är ett pulver med vaniljsmak jag köpt.
Man behöver späda på med fett förstås för att få en lagom ballans men det är inget problem för mig.

Finns en massa pulver att välja bland….Vilken sort har du köpt?

Men är det ok med proteinpulver? Jag tycker att de smakar riktigt sött, som en milkshake och har fått för mig att jag inte får dricka det?
Jag har köpt en sort som heter Micellar casein av märket Reflex. Läste mig till att det är kaseinbaserat inte vasslebaserat proteinpulver man ska ha eftersom det upptas/smälts långsammare.
Visst smakar det sött så det är inget för dem som har problem med att trigga sötsuget. Jag klarar det så för mig funkar det jättebra och är så gott. Och jag blir så skönt lagom mätt.

Vad är 1dl vg?
Fabricati diem, pvnc!

Vispgrädde? 
Hur har du kommit fram till att du får i dig för lite protein? Har inte hört det problemet förut - förutom från vegetarianer eller styrketräningsnissar som vill överdosera protein för att öka utsöndringen av tillväxthormon.

Jag hade också svårt att få i mig tillräckligt med protein i början. Jag var helt enkelt inte van eftersom jag tidigare åt pyttemängder med protein mest som pynt på pastabergen, av ekonomiska skäl främst. Det tog ett tag att fatta att det inte räckte med ett par skivor falukorv eller lite ägg till frukost, utan att jag faktiskt var tvungen att äta KÖTT flera gånger om dagen. Så då i början använde jag också proteinpulver, tog lite på kvällen om jag såg att det blivit för dåligt under dagen. Det var lättare att få i sig än att ställa sig och steka en biff (som kanske inte heller fanns hemma just då) på kvällen när man egentligen inte var hungrig.
Nu har jag fått ordning på det, så pulvret kommer sällan ner från hyllan.
#4: Jag menar vispgrädde. Lite slafsigt av mig att inte skriva ut det.
Jag använder det precis som #7 just nu. Men det är ju risk att jag använder det som godis för det är precis vad det är. Gosis och snabbmat med massor av protein. Inte så tokigt!
#6 det är jättemånga härinne som har svårt att få tillräckligt , jag själv t.ex. var gång jag registrerar vad jag äter (vilket inte är så ofta) så ligger jag rejält lågt…
#9 Hur lågt? Mätt i engergiprocent och gram/dag/önskevikt (alternativt fettfri vikt) i kg.
jag kan hamna på runt 50 gram protein och önskevikt är väl 65-70 nu väger jag en del mer…
det är fettet som blir högre då, kanske 15 E% prot. 80-85 E% fett och under 5 E% kh
Man får se upp när man köper proteinpulver. De flesta innehåller rättså mycket kolhydrater och dessutom stora mängder kemi…..
Alla proteinpulver med smak innehåller sötningsmedel eller socker.
#11 Även om det var ganska lågt så låter det i alla fall inte som farligt lågt. Ditt basalbehov av protein borde ligga på 40-50 gram/dag. Man brukar säga 0,8 gram/kg fettfri vikt/dag.
brukar man? Jag har inte sett någon härinne säga mindre än 1 gram per önskad vikt, gärna mer.
edit
letade upp detta i tråden "Vanliga frågor & svar" där MikaelJ skriver : "Om du verkligen vill veta brukar man beräkna kroppens energibehov till 1-1,5g protein per kg fettfri kroppsvikt."
#15 Wikipeida säger 0,8 g/fettfri vikt i kg/dag.
Jag har sett någon rapport från WHO som säger 0,75 g/vikt i kg/dag.
I "Dietary Reference Intakes for Energy, Carbohydrate, Fiber, Fat, Fatty Acids, Cholesterol, Protein, and Amino Acids (Macronutrients) (2005)" så anges medianbehovet (EAR) till 0,66 g/vikt i kg/dag och rekommenderat intag till 0,80 g/vikt i kg/dag (referensvikterna är 70 kg för män och 57 kg för kvinnor). På sidan 637 finns ett intressant diagram som visar hur behovet kan variera mellan olika individer.
tja… du får väl diskuter det där med MikaelJ som skrivit tråden vanliga frågor och svar…