max antal g kh/dag?
Om jag äter 100g kh/dag räknas det som LCHF eller är det högkolhydratkost?
Om jag tidigare ätit 3-400g kh så är ju 100 lite för MIG men kanske låter det mycket för er som bara äter 0-max 20g.
Måste jag minska mer nu på en gång eller kan jag köra på 100 g sålänge?
Spelar det roll varifrån kolhydraterna kommer? Jag menar, jag kan ju utesluta grönsaker och mejeriprod tex för att få lite bröd, och ändå få ner kh-intaget relativt lågt
Du kan minska gradvis.
När man äter så lite som 20g/dygn spelar sorten inte så stor roll. Dock: du får mycket mer mättnad från 20g kolhydrater om allt kommer från broccoli och andra grönsaker, jämfört med om de kommer från 4 dl mjölk…
Om du har ett problem med socker och sötsaker rekommenderar jag att utesluta just bröd, ris, pasta, potatis och mjölk. Det är precis det som gör att du underhåller ditt sötsug.

Vet faktiskt inte vart den övre gränsen ligger, men en lowcarbförespråkare från USA indikerade att man kan äta uppemot 150g kolisar innan det börjar påverka vikten uppåt. Men som sagt, ingen aning om hurtillvida det stämmer eller ej.
#0, 100 gram om dagen räknas nog inte som LCHF. Upp till kanske 40-50 gram kolhydrater kan nog räknas som LCHF. Mer än så skulle jag nog kalla för kolhydratsreducerad kost. Men det finns inga "officiella" gränser, man får väl tolka det som man vill.
Vilken roll källan till kolhydraterna har kan diskuteras, men det är inte alls lika viktigt som mängden kolhydrater. Många vill ju undvika just bröd, inte för att kolhydraterna i det skulle vara sämre, utan för att det är gjort på spannmål som många reagerar dåligt på, och som det finns diverse antinutrienter i.
Det finns väl snabba och långsamma kolhydrater, i som ger olika insulinpåslag?
#4, Visst kan man få en något långsammare utsöndring av blodsockret, men även dom "långsamma" kolhydraterna är rätt snabba, så stor skillnad är det inte.
Sedan krävs det väl samma mängd insulin för att ta hand om samma mängd glukos, ovavsett om all glukos kommer ut i blodet på en gång eller om det kommer ut lite i taget. Fördelen med det senare är att man undviker höga blodsockerspikar, vilket är bra eftersom för högt blodsocker skadar kroppen på olika sätt.
Enklare dock är ju att undvika blodsockerspikarna genom att inte äta kolhydraterna alls.

Någonstans kring 100g kh/dag börjar ketosen kicka in, starkare ju mindre kh man äter förstås. Jag har hört siffran 60g som gräns för vad som kan kallas LCHF.
Jag började lite gradvis, och första steget var att dra ner från kanske 500 till 100g/dag, och redan det gav både viktminskning och minskat sötsug. Efter ett par månader drog jag ner till runt 50g, och det var då jag fick de värsta omställningsbesvären.
Numera håller jag mig under 20g/dag, och mår toppen så länge jag håller mig där.
Men jag var rädd att göra en för drastisk omställning eftersom jag har en sjukdom som ger mig väldigt små marginaler, och jag mådde också riktigt dåligt i flera veckor under omställningen. Framför allt hade jag sjukt mycket mjölksyra i alla muskler, kanske för att det är ett problem jag hade i mindre grad redan innan.
Du vinner mycket bara på att dra ner till 100g och skippa mjölet. Om det sen räcker för just dig eller om du behöver vara ännu striktare och äta "riktig" LCHF märker du själv när du har hållit på ett tag. Lycka till!