Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3734 ggr
nettan112
0

Hjärtklappning av lchf

Hej alla!

Jag undrar om det är någon som har upplevt hjärtklappning efter en tid på lchf. Jag har haft detta tidigare då jag hade "maladaptivt stressymptom" som symptom. Detta kom tillbaka igår eftermiddag. Hjärtat slår oregelbundet och hårdare än tidigare.

Undrar bara om det kan ha med kostomläggningen att göra (ätit lchf snart 3 veckor) eller om jag är på väg att bli stressad igen (trots att det inte käns så)

spadermadam
0

De allra flesta får de här övergångssymtomen. Det händer när kroppen och hjärnan ställer om från sockerdrift till fettdrift. Håll ut bara och mota Olle i grind med fet och bra mat och känn lugnet.

Ett bra tips är att läsa på lite också så man är rustad och vet vad som kan komma att hända. Själv tycker jag att böckerna av Skaldeman och Litsfeldt är utmärkta. Hade jag inte läst dem så hade jag nog inte klarat övergången men det gick fint eftersom jag visste om det. Lycka tillGlad

odezza
0

Instämmer med #1. Jag undrar också om du dricker kaffe? Den hjärtklappning jag hade under omställningen gick över när jag drog ner på kaffet, till bara en kopp på morgonen, sedan te resten av dagen…

"still lost in space and time"

kaisakavat
0

Har alldeles säkert med omställningen att göra.

Tidigare hade jag stora bekymmer med hjärtklappning, p g av stressjukdom. Visst blev det extra kämpigt under ett par veckor vid övergång till LCHF, men efter det har mina hjärtklappningsbesvär nästan helt försvunnit.

Känner i princip aldrig av dem numera, trots att jag fortfarande är sjuk och mycket stress- och sinnesintryckskänslig, vilket var det som ofta utlöste hjärtklappningen tidigare.

Lycka till!

nettan112
0

Tack för tipset, ja jag dricker gärna kaffe med grädde ett antal koppar om dagen….. Jag trodde först att jag var på väg in i väggen igen….. :)

lizaohman
0

Prova med en magnesiumtablett till natten. Lindrar hjärtklappning och muskelkramp. Lämplig dos kan vara mellan 150-500 mg. Äter man för mycket kommer det ut (med en j-a fart). Det är inget man behöver äta för hela livet, men många behöver det ett tag. Jag köper 150 mg tabletter (billiga) för att kunna variera dosen efter behag. Magnesium är bra för nattro också, därför tar jag det till natten.

nettan112
0

#5 Jag har absolut inga problem att somna Glad somnar alltid i soffan nästan. Är det ok med betablockerare, inte heller något som jag behöver äta för alltid men det lugnar hjärtat, fick dem när jag var dålig.

lizaohman
0

Om du inte behöver betablockerare av medicinska skäl så skulle jag aldrig stoppa dem i munnen