Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 3352 ggr
Eva63
0

Äter lite mer kolhydrater nu !

Hej !

Har kämpat till och från med LCHF, och det har gått si och så. Gått ner några hekto bara. Nu äter jag till frukost 2 grova hårda smörgåsar med smör, och till lunch äter jag ett pkt nudlar med olika tillbehör enligt LCHF "häller bort spadet på nudlarna". Till middag blir det bara LCHF kost. På kvällen en frukt.

Har på 1 vecka tappat 2,2 kg Skrattande

Nu har jag hittat mitt sätt att äta, och jag mår jättebra…..

Lycka till ni andra som kämpar…Kyss….

lizaohman
0

Man förbränner inte fett med kolhydrater.

isalu507
0

Varför har det varit en kamp för dig? Vart lite intresserad av det ordvalet. Jag gick över till LCHF och fann det en stor lättnad och lättare, det hade däremot varit en kamp innan, mot kolhydratsuget. Med LCHF har jag inte alls behövt kämpa på det sätt jah gjorde innan.

Vad är det som varit svårt, som har gjort att du måst kämpa med det?

Kul att du hittat ett sätt att äta som funkar för dig, grattis!!

miila
0

Har också kört med LCHF strax över 8 månader. Innan det hade jag gått ner i vikt ca 12kg under ett år och sedan stannat med några kilon kvar till målvikten. När jag började så tänkte jag att jag ska prova i 6 månader. Första början var hur bra som helst. Gick ner ett antal kilon men sen efter jul började jag så sakta gå upp.

Jag har testat med mer fett, mindre kött, äta bara tre gånger om dagen, äta med några timmars mellanrum, inte ätit mjölkprodukter, ätit större mängder (tränar 3-4 gånger i veckan, oftast 3), druckit äggmjölk och nu på sistone så har jag bara känt mig tung i magen och kroppen plus att jag har gått upp i vikt till den gränsen som jag satt upp när jag började gå upp i vikt i vintras. Plus att nu har även min menscykel (har pcos) blivit väldigt lång och oregelbunden igen, vilket jag tror beror på viktökningen. Jag kan inte känna att jag varit mer stressig under våren så jag förstår inte varför det har blivit så här. Visst, jag har fuskat ibland men det är kanske en eller två dag(ar)/månad kanske. Jag har köpt kokböckerna och Skaldemans bok men trots det…

Nu väger jag nästan lika mycket som då några år sedan. Jag vill inte bli lika tjock som jag var när jag började minska i vikt! Jag har börjat tycka illa om hur jag ser ut pga viktökningen och det vill jag inte! Därför har jag också funderat på att börja äta mer kolhydrater och återgå till mitt gamla. Det betyder dock inte att jag lägger på bröd, potatis eller pasta för det åt jag inte innan heller, kommer inte ens äta så mycket frukt som jag åt då. Jag gillar ju LCHF-sättet att äta. Det har verkligen hjälpt mig med godissuget, vilket är fantastiskt. Så att för mig har det varit en kamp eftersom jag skulle föredra LCHF men det verkar inte funka för mig.

Så få se vartåt det går nu då. Glad

miila
0

jo… tänkte bara lägga till att jag har hållit mig till livsmedel med 5g/100g kh eller mindre… ibland även använt minmat och fått svart på vitt att jag äter inte för mycket kh. Glad

andreas0
0

#0, Kul att du har hittat ett sätt som fungerar för dig. Lycka till i fortsättningen!

2.2 kilo på en vecka låter mycket, jag undrar vad det är som har försvunnit mer än fett där, för jag tror inte att man kan tappa så mycket fett på så kort tid. Det lär ju inte vara vätska som i början på LCHF, eftersom man snarare får mer vätska när man trappar upp kolhydraterna.

#3, Har du kontrollerat med ett måttband om ditt omfång faktiskt har ökat? Möjligheten finns ju att det inte är fett du har gått upp igen, utan muskler, och att dina mått är lika små som dom var när du hade gått ner dom kilorna. Vad vågen säger kan vara svårt att tolka, det är mycket bättre att kontrollera med ett måttband.

lizaohman
0

Jag har så himla svårt att begripa när folk säger att "det inte funkar" för dem. Det finns ju inget alternativ! Det är som att säga att nu ska jag äta råttgift för det funkar inte för mig att äta människomat. En artnaturlig kost kan inte vara fel för någon levande varelse. Jag tycker man tappar helhetsbilden när man bara är ute efter en quick fix för figuren.

Och råttgift är förvisso inte nyttigt för råttor heller, det kan jag hålla med om, den som tänkte påpeka det. Flört

Vilket antal kolhydrater man tål är väldigt individuellt, jag som diabetiker bör inte få i mig några alls. En ung, frisk och aktiv person "tål" rätt många. Ett tag i alla fall.

Men jag kan bara säga lycka till jag också och önskar dig/er allt gott. Jag ska försöka att inte säga "vad var det jag sa" om du återgår till LCHF, jag lovar!!

miila
0

#5 Jag önskar att det var så som du föreslår men jag behöver inte ett måttband för att konstatera att det är inte muskler jag går upp utan fett. så jag har inte minskat på omfånget. Jag ser det i spegeln att det är fett som jag går upp plus att jag gjort en fettmätning på gymmet. Inga trevliga siffror. Även mina kläder är små och de har inte krympt i tvätten. Flört Så… något är det som inte funkar.

gluffgluff
0

Jag tror inte att LCHF funkar för alla. Det funkar om det är insulinregleringen som har pajat. Det finns så mycket andra hormoner som styr/ hindrar viktnedgång, kortisol från stress eller träning exempelvis. Även psykologiska delar är viktiga.

För många kan det vara andra saker än kolhydratmängden som är viktigast. Dessutom måste man trivas också.

Sedan är just spannmål något som jag tror är väldigt skadligt för oss, och att välja att lägga till just det som sin kolhydrathälla skulle jag undvika för allt i världen. Kanske riktigt surdegsbröd, eller någon annan traditionellt behandlad variant. Jag skulle mycket hellre välja frukt, bär, rotfrukter eller potatis.

Thea
0

Eva63: Vi börjar bli ett antal här på forumet nu som över går till mer kolydrater i kosten.

Jag började lägga till mer kolhydrater efter 6 månader med LCHF där de sista 3 månaderna enbart bestod av viktuppgång (jag har ett gäng inlägg om det så jag upprepar itne.).

Jag tror att vi alla är individuella och att slänga ur sig att LCHF är det ENDA vettiga alternativet som mänsklig kosthållning tror jag inte på! Man måste prova och experimentera sig fram! Jag har provat och konstaterat att jag mår kanske inte så mycket fysiskt bättre (jo, på ett mkt personligt plan) av en kolhydratrikare kost men jag mår så mycket bättre psykiskt. Kankse var därför jag gick upp i vikt? Vem vet!
Jag är dessutom normalviktig och vad jag vet har jag inte några problem med insulinresistens!

Tycker dock också att 2,2 kg på en vecka låter mycket att förlora, men det är säkert ingen fara!

Lycka till!

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se