Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 2845 ggr
JAUS
0

Smetana

I Finland hade de små portionsförpackningar av smetana, kanongott!! Det är som en fetare variant av filbunke perfekt med bär. Vi måste mejla Valio så att de börjar sälja det här också (finns endast i 2kg förpackning här).

Näringsvärden Per 100 gram

Energi 1650 kJ / 390 kcal
Protein 2 g
Kolhydrater 2,5 g
Fett 42 g

[Pennylane1]
0

du kan göra egen!'

1 liter tjock vispgrädde slås i en öppen skål (ej av metall), 2 msk ren ättika - naturättika eller god vinättika - tillsättas och allt omröres väl. Skålen får stå 2-3 dagar i ett varmt rum tills grädden surnat till fil. Allt omröres ånyo, och gräddens yta täckes med en
flerdubbelt viken, urkramad, fuktig servett, som så småningom uppsuger vattnet ur grädden, vilken tjocknar till så kallad "smetana".
Den färdiga smetanan förvaras på kallt, luktfritt ställe.

Taktur
0

Tack för receptet Pennylane, måste testas

JAUS
0

Gör tillräckligt med egna saker redan, vill köpa färdigt.

[Pennylane1]
0

ja men om det nu inte finns …

Mcshep
0

Smetanan på kryssningen (LCHF kryssningen) i den ryska resturangen var jättegod. Den serverades med ett lager sirap? och salt gurka.

JAUS
0

Smetana är faktiskt så gott att man kan äta helt naturell utan något till.Tungan ute

greensis
0

Är det inte smetana som man ska ha till borsjtj? Och blinier?

Hmm, nu blev jag himla sugen på borsjtj, får vänta tills vi får en kall och urrig dag.

Fabricati diem, pvnc!

Effie
0

#5 Honung var det, Mcshep…och gott var det, om man lyckades få lagom av det på gurkan

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Mcshep
0

Ja så var det Skrattande.

Det var en fin kombination av surt, salt och sött, fast jag åt inte mycket av honungen Cool

Mervi
0

Jag har köpt smetana i Finland men den var inte Valios utan någon rysk variant.

Puhlo
0

Jag är inte 100% säker, men jag tror att affären Ryska Delikatesser säljer smetana.

Den ligger på s:t eriksgatan 99 i Stockholm.

De har om inte annat en massa trevliga charkvaror..

MdM-Cernita
0

Hittar ingenting på webben, vet du vad den heter?

[Pennylane1]
0

Ryska Delikatessser står det….

MdM-Cernita
0

Hemliga Delikatesser alltså, får ingen träff på Eniro.

[Pennylane1]
0

hemliga?? RYSKA delikatesser, står det att affären heter vad fick du hemliga ifrån?

JAUS
0

Allt ryskt är väl hemligt. Flört

[Pennylane1]
0

jaha det kanske var ett skämt, fattade inte alls hur ryska kunde bli hemliga hihi, fast jag vill minnas att jag fick  träffar när jag skrev in namnet plus gatan

Puhlo
0

Det enda jag hittar (förutom butiken när jag går förbi den. :P ) är en artikel om ryska saker i nån nättidning..

http://www.mypaper.se/show/text.asp?pid=24568257134028&page=17