Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3340 ggr
nettan112
0

snart midsommar

Med midsommar kommer nypotatis och alkohol…. Om jag syndar denna dag, kommer kroppen kunna ställa om sig igen snart…..

Det jag kommer äta är: nypotatis (inte många) wienerkorv, vispgrädde, jordgubbar, sprit, Brämhults hallondricka och sprite zero.

Jag vet att alla strikta lchf:are förmodligen inte tycker om detta men livet måste väl ändå få innehålla några undantag ;) Inget ont om de som håller stenhårt (tycker ni är jätteduktiga) men jag undrar om det finns några andra som gjort undantag?

Hoppas ingen tar illa upp för det är absolut inte meningen.

Muskrat
0

Ohyes, jag fuskar lite då och då. en eller två gånger i månaden. En kebab tallrik då och då t.ex. Men vid 2 ggr i månaden drar jag gränsen.

Själv har jag inte märkt något av att kroppen skulle mirakulöst ställa tillbaka sig på kolhydrat kost efter en måltid. Sedan att det tar 2-3 dagar att arbeta av sig pomfritten är ju en annan sak :)

Lustiga är att jag aldrig lyckas få i mig mer än kanske 1/3 av det innan jag är "nöjd"

Iaf, kontentan är, tror inte man behöver vara SÅ strikt, man kan fuska lite socialt utan några bestående men så länge man inte gör någon vana av det =) Lite grand som party rökning antar jag ;)

parsley
0

Det är midsommar en gång om året. En gång är ingen gång. Du kommer att kunna återgå till fettdrift igen.

lil-sis
0

Är inte så förtjust i högtider.

Men jag är ledig. Och jag tror att jag får sällskap.

Så jordgubbar med grädde blir det absolut, kanske tom bakar en tårta (försöka göra LCHF iaf). Kött av något slag fast det går att hålla sig på banan.

Sprit vetisjutton men kanske det kanske, har två alkoläsk i kylen som inte gör någon nytta.

Blir det jag och katterna så räcker det med jordgubbar och grädde :)

Men…

Det är klart att man måste få "fuska" ibland. Cool

Hausswolff
0

Tja, jag anser att jag är rätt strikt, men visst kan jag göra undantag om jag anser att det är värt det. Men jag gör det sällan och då väldigt lite, främst för att min kropp snabbt talar om att den inte mår bra av för stora avsteg, trots att jag är tämligen kolhydrattolerant.

Det viktigaste är nog att man känner att man gör ett medvetet avsteg, och således själv väljer att ta de eventuella följder som det innebär. Ingen kan tala om för dig hur du ska äta och känner du att du vill äta potatis och dricka hallonsoda så ska du göra det. Gör ett val, ta konsekvenserna - svårare än så behöver det inta vara.

Ha en trevlig midsommar nu och njut av förskpotatis, jordgubbar och hallonsoda. Glad

pyre-lena
0

Men hallå!?!

För att använda en av tonårsdöttrarnas favorit uttryck. Det är midsommar och har du bestämt dig för att du ska äta det du vill så ska du göra det. Var nöjd och njut istället för att bli deppig och känna dig som en fuskare eller känna att du saknar något. Både du och kroppen klarar av att gå tillbaka till vardagen igen Glad Lite guldkant på tillvaron behövs ibland.

I år så kommer jag inte att få någon snaps till sillen Rynkar på näsan eftersom jag äter starka mediciner men jag kommer att njuta av maten istället. Undrar om färskpotatis med en rejäl smörklick är lika gott som jag minns? *fundersam*

nettan112
0

Tack så hemskt mycket alla…… Känner väl också att det bara är högtid en gång / år… Annars tycker jag att det går super duper…. mycket tack vare att jag lööööööv kött och feta såser mm…… :) Ni är ett superstöd….

[mejja]
0

jag tänker äta lite färskpotatis, matjesill o snaps så det blir nog mitt "fusk" på midsommar. jordgubbar o grädde naturligtvis men det är ju tillåtet för mig iaf. matjesill är bättre än vanlig inlagd sill har jag för mig. och drömsill kommer jag o äta för det är ju så underbart gott :)

pyre-lena
0

mejja!!!

Vad är drömsill??? *nyfiken*

nettan112
0

Om jag har förstått det hela rätt så är det så att ren sprit innehåller inga kolhydrater (?)Sen äter inte jag sill utan jag har alltid ätit wienerkorv och flytande grädde till potatisen och massor av gräslök. Kolhydraterna jag kommer att få i mig är ifrån potatis, jordgubbarna, och brämhults hallonjuice färskpressad till vodka raspberry mums:) …….

parsley
0

#5 Nej, färskpotatisen med smör på är inte lika god som du minns den. Potatisen smakar inte alla lika gott. Smöret smakar godare. Glad

[iovis]
0

Hoppas du får en underbar midsommar! Du har redan bestämt dig vad du ska äta(?!) och då ska du göra det också!  Wow,  jag vet inte alls vad det blir för min del, men, men vi är ju som sagt olika. Se till att få i dig tillräckligt med mättande fett bara, så kanske det inte slinker ner så många kolisar! Som sagt, önskar dig en underbar midsommar!

monsunrain
0

Hej Nettan112! Även jag skall trycka i mig några färskpotatisar, jamen!

Däremot så har jag kommit på att jag blir dålig av för mycket kolisar… det är inte värt besväret att bli "bakis" i några dagar efter… Är det fler än jag som får ett tjurrusande hjärta av en bit cheesecake? usch…..ingen lek.

Ann57
0

Jag håller med pyre-lena, att det är viktigare att göra klart för sig att man gör ett val och sedan njuta, av sina gamla traditioner kanske, än att "falla igenom" och sedan ha dåligt samvete.

Min mindsommar innehåller mormors nöttårta med smörkräm och grädde samt lammstek med krämig potatisgratäng, förutom sillen och snapsen. Vi hoppas alla att vi får trevliga midsomrar.

[iovis]
0

#12 Hjärtat rusar, händerna skakar, kallsvetten bryter fram, illamående och efter ett par timmar svullnar magen upp flera centimeter, och det efter en sås som var sockrad och redd med mjöl….. och jag tänker att oj oj så hade jag det jämt och ständigt förut….. Så inte är det värt ett snedsteg, s a s.

monsunrain
0

#14. Så hade vi det förut, ja det hade vi. Det märkliga kan jag nu tycka i efterhand att jag satte inte det i samband med att jag tryckte i mig för mycket socker/kolisar, utan tog det som ett "normalt" tillstånd. Man var ju van….så knäpp man e egentligen. Tur man bättrar sig på det yttersta Glad

MdM-Cernita
0

Visst är det väl viktigt att bestämma hur man vill ha det och inte skuldbelägga sej för att amn gör avsteg. Jag har gjort så många avsteg att jag tröttnat på det, finns så mycket somrigt att äta skaldjur, dill, gräddfil, sallader, is, romkorn, majo, ägg tex.

Men ett avsteg ska jag göra - jordgubbar! det enda som fortfarande smakar gott och somrigt.

lil-sis
0

Nu visar det sig att jag är ensam på midsommar. Men sällskapet och jag firar nästa lördag istället. Med gott kött, god sås och till efterätt en jordgubbstårta med oopsie-bottnar. Funderar på att smaksätta grädden med citron på något vis. Så himla gott Tungan ute

Firar jag med släkten brukar jag äta potatis och smör. Och kötbullar om det finns. Det har jag alltid gjort.

Och så tårtan då.

julia61
0

Midsommar! det är ett laddat ord och en laddad helg!

Har märkt att jag inte är så matinriktad längre, tänker mer på hur kul man kan ha då man är på olika ställen, alltså marknader, midsommarfirande, semesterresor…

Har inte lchf:at alltför länge, bara 4 månader och har under den tiden sett att jag tycker det är roligare att vara bland folk, i stället för att vänta in sötebrödsfika och potatis o sillen så pratar jag mer och har riktigt kul!!

Har många skakiga dagar men tänker inte lika mycket ändå på sött o potäter o så. Men får ju horn och sötsug en gång i månaden, då vill jag inte vara på fest!!!

Men det är skillnadSkrattande

Undrar hur man får bukt med hormonspöketRynkar på näsan

Mervi
0

Jag brukar ha alternativ till potatis, någon sallad. Lite sill och mycket lax och räkor. Fet creme-fraiche istället för gräddfil. Lite brukar jag äta av det men magen tål inte några mängder. Likadant med jordgubbar, äter dem och får magplågor.

Jag förbjuder mig inte att äta saker och ting men oftast väljer jag att inte göra det. Funkar bäst för mig.

Var och en måste få bestämma själv och jag hoppas att alla som äter av potatisen njuter av maten.

subcalva
0

För min del så är det stor skillnad på vilka kolhydrater jag stoppar i mig. Är det spannmål så reagerar magen om än inte direkt så under dagen därpå. Är det socker så får jag mersug men planerade avsteg som sker sällan funkar bra och de botar jag med mer fett dagen därpå. Potatis eller andra rotfrukter i små mängder - jag har ca 40 gram som gräns - funkar bra både för magen skull och triggar inte suget.

Tilläggas kan att jag varit tidigare varit överviktig men legat under gränsvärdena för diabetes vid hälsokontroller även värdena krupit uppåt för varje kontroll. Senaste kontrollen efter ett år på LCHF hade blodsockervärdet förbättrats.

Skrattande

[mejja]
0

#8 drömsill

man låter senapssill rinna av lite i ett durkslag, sen delar man bitarna en gång så de blir lite mindre o sen blandar man allt:

1 stor burk senapsill

1 burk cremefraiche

3-4 kokta hackade ägg

röd stenbitsrom

hackad rödlök

(lite hackad dill)

ljuvligt gott!!!

blackeyes
0

Mums! Det receptet snor jag direkt, älskar sill.

Här planeras även midsommarens "fusk" och vi kommer att njuta av färskpotatis med smör, sill och annat som hör till…kanske även en liten snaps.

Malusen
0

Ät en fet förrätt :)

Malusen
0

Ät en fet förrätt :)

pyre-lena
0

Mejja!!!

Det receptet tar jag rakt av och ska bjuda min älsklings faster och farbror på när vi firar midsommar i deras stuga Skrattande

Låter jättesmarrigt.

Tack!

MdM-Cernita
0

Härligt recept, kan du inte lägga in det som en egen tråd under fisk & skaldjur, här kan det lätt försvinna om man inte är intresserad av ämnet.

[mejja]
0

#22 o#25 kul att ni vill testa drömsillen o ni kommer inte att bli besvikna för den är verkligen en höjdare!!

#26 ska försöka ;))

Sugiyama
0

Jag äter mjukkokta ägg istället för potatis till min sill, det tycker jag är jättegott. Sen tycker jag det finns andra primörer som är mycket godare än potatis, t ex sparris, sockerärtor, rädisor mm.

Men tycker man nu att midsommar inte blir midsommar utan potatis ska man självklart äta det. För min del är de ölen till sillen som jag saknar och kanske jag tar en slurk även om magen protesterar.

Aniara4
0

Instämmer med #5, ska man göra avsteg ska man tamejsjutton njuta av det också. För egen del mår jag så dåligt när jag äter socker/kolhydrater att det ska vara nåt alldeles extra för att det ska vara värt det. Så, om du äter det du vill äta, njuter, och sen får betala för det i någon vecka efteråt, så är det värt det. Om du däremot äter de där sakerna, märker att det inte var så gott som du trodde, har skuldkänslor och känner dig usel medan du äter det, och sen betalar för det i en vecka, då har du ju inte fått något positivt av det alls! Så, bestämmer du dig medvetet för att äta kolhydrater, så ät och njut! Jag kommer nog att äta lite färskpotatis på midsommar jag med, för att det är så jäkla gott och för att jag inte lider alls lika mycket av potatis som av sötsaker.

Ett tips bara: Brämhults hallon"juice" är god, men den innehåller kopiösa mängder socker också. Vill du utöva ett visst mått av behärskning ändå så kanske du kan mosa hallon själv istället?

nettan112
0

#29 Tack för tipset….. kanske kan köra dem i mixern och slå på lite sprite zero och ramlösa istället :) Jag har som sagt ätit i snart 3 veckor och inte ätit socker/kolhydrater i de mängderna så jag vet inte hur min kropp kommer att reagera. Det blir spännande att se Obestämd

Är det någon som vet att om man köper en pizza och bara äter all topping, dvs ingen botten om det är så farligt…. Eller om pizzan innehåller kollosalt mycket kolhydrater. Jag tackar för alla glada peppningar och hoppas att ni åzzå får en underbar midsommarSkrattande

parsley
0

#30 Tänker du äta pizza så skippa brödet och ät "pålägget", eller välj kebab istället.

jejjja
0

Hej

Jag dricker vin på helgerna men går inte upp fördet. I börjag på lchf kunde jag gå upp något, men nu snart ett åt efter så händer det inte att jag går upp, men något onyttigt går det inte att äta för då ligger jag i sängen och vrider mej av smärta efter någon timma,

glokar
0

Hej Nettan!

Har ätit LCHF i drygt ett år, några avsteg från kosten i samband med fest har ingen betydelse, i vart fall inte för mej! Det är i den grå vardagen det gäller att hålla diciplinen, för en sak är säker vi människor är experter på att ljuga för oss själva, och det är bara vi själva som blir straffade!

Hoppas du får en trevlig midsommar!!

/Glokar