Klok respons på länken önskas!

hmm, det blev ju ingen länk…..
Jag hade inga svårigheter att öppna sidan? Det här är en gammal text riktad mot LCHF. Om någon vill läsa den så kan jag kopiera den men den är inte värd att läsa. Fylld av fördomar och fasa mot LCHF!
Copy Paste:
"Diabetes 12/2003
Lite kolhydrater, mycket fett – viktnedgång men hur går det med hälsan?
Av Liisa Heinonen, näringsterapeut, och Antti Aro, professor
Revolutionerande diet. Gå ner i vikt utan att vara hungrig, skriker reklamtexten ut. Vem vill inte tro, speciellt om man är överviktig? Vad är det fråga om? Ligger det något i påståendet?
Det finns en uppsjö av dieter som är uppbyggda kring kolhydratreducerad kost: Atkins diet, Montignacmetoden, Antti Heikkiläs diet, stenåldersdiet. De tre första metoderna går åtminstone i den mest strikta fasen ut på att kroppen ska försättas i ett tillstånd av fasta. Då förbränns fett ofullständigt i kroppen. Under den tiden ska man alltså undvika kolhydrater.
Det påstås att fet mat inte lagras i kroppen vid fastetillstånd, att man kan äta mycket fett utan att gå upp i vikt. Det låter idealiskt, men är tyvärr inte sant. Tillståndet är onaturligt för kroppen, och inte helt problemfritt.
Gammalt och nytt
Atkins diet är den äldsta av de kolhydratreducerade dieterna. Den lanserades i USA för första gången redan för trettio år sedan. Nu erbjuds samma tankegångar i ny förpackning. Atkins diet går ut på att man ska äta livsmedel med mycket fett och proteiner, till exempel kött, ägg, grädde och smör. Däremot rekommenderas mycket litet kolhydrater, bara 20 gram om dagen. Montignacmetoden involverar dessutom moderna näringsfenomen som glykemiskt index och fettkvalitet. Dieten rekommenderar oljor av god kvalitet och långsamma kolhydrater, men i mycket små mängder. Enligt metoden är det skadligt att äta bröd och frukt vid en måltid. Socker är extra skadligt, rent av ett gift enligt Montignac.
Den finske ortopeden Antti Heikkilä har upphöjt sina egna matvanor och erfarenheter till universella läkarordinerade regler. Också han talar om fettkvaliteten i sina dietråd. I övrigt liknar hans kostråd Atkins diet, men han är inte lika absolut som Atkins.
Antti Heikkilä uppmanar folk att testa om det går att utesluta socker, spannmålsprodukter och potatis ur kosten. Han rekommenderar färggranna och kolhydratfattiga grönsaker som tillbehör.
Heikkilä påstår att det syns enligt vilken metod någon har bantat. Man blir glad och får vacker hy av en fettdiet som inte innehåller kolhydrater nästan alls. Av traditionella fettsnåla dieter blir man grå i ansiktet och ser gammal ut.
Stenåldersdieten undviker spannmålsprodukter med hänvisning till att spannmålsprodukter inte var kända under stenåldern. Dieten innehåller så mycket kolhydrater att fettförbränningen inte störs. Den rekommenderar så kallade ursprungliga spannmålssorter med mycket lite stärkelse och mycket korn, alltså fibrer. Tanken bakom stenåldersdieten är att människan jagar vilt och samlar rötter för att ha något att äta.
Kostpyramiden upp och ner
Hur skiljer sig kolhydratreducerade dieter från kostrekommendationerna? Den rekommenderade kosten beskrivs med en kostpyramid eller kosttriangel. Enligt modellen ska 50-60 procent av det dagliga energibehovet komma från basen av pyramiden, som består av vanlig husmanskost med kolhydrater i form av spannmål, grönsaker och rotfrukter, frukt och bär. Basen kompletteras med mat som innehåller proteiner och fett, till exempel kött, fisk, mjölkprodukter och ägg samt rena matfetter. Det rekommenderade proteinintaget är 15-20 procent och det rekommenderade fettintaget 30 procent av det dagliga energibehovet.
I de kolhydratreducerade dieterna har livsmedlen bytt plats. De strängaste dieterna tillåter bara ungefär 10 procent kolhydrater i det dagliga energiintaget. Då består energiintaget av 60-70 procent fett och 25-30 procent protein.
De kolhydratreducerade dieterna går alltså stick i stäv med rekommendationerna.
Är det farligt för hälsan att utesluta kolhydrater?
Det finns inga garantier för att det är riskfritt att under en längre tid utesluta kolhydrater i kosten. Insulinbehandlade diabetiker, hjärtsjuka och personer med gikt avråds från att tillämpa kolhydratreducerad kost.
Ofta går man snabbt ner i vikt med kolhydratreducerad diet, särskilt i början kan viktnedgången vara ett par kilo i veckan. Samtidigt brukar sockervärdena förbättras. Också blodfetterna kan tillfälligt bli bättre.
Viktnedgången beror på att vätska försvinner ur kroppen och på att maten innehåller mindre energi. Då försvinner aptiten och vikten minskar. Man kan känna sig matt och må illa när musklerna lider brist på kolhydrater.
Det försvinner mycket vätska och ketoner när kroppen inte får kolhydrater. Bantare kan drabbas av uttorkning och hjärtarytmi. Vissa dödsfall har till och med satts i samband med Atkins diet.
Bristfälligt näringsintag
När kosten inte innehåller kolhydrater får man inte i sig spannmålsprodukter, frukt eller bär och nästan inga rotfrukter. Många livsviktiga näringsämnen saknas. I de kolhydratreducerade dieterna står de livsmedel som anses vara hälsofrämjande på de förbjudnas lista.
När vi inte får i oss fullkornsspannmål, bröd, gröt, pasta, ris, potatis, frukt och bär är intaget av fibrer, många vitaminer och mineraler bristfälligt. Fiberfattig kost ger förstoppning. Dr Atkins har upptäckt att hans diet inte ger tillräckligt med näringsämnen. Därför marknadsför han kosttillskott som komplement till sin diet. Antti Heikkilä hävdar att ingen har undersökt och därför inte vet om den rekommenderade kosten ger alla nödvändiga spårämnen och vitaminer. Han menar att vi i vilket fall som helst behöver ett tillskott av vitaminer och spårämnen.
Heikkilä själv äter en rad kosttillskott, men tillstår att han inte vet allt om kroppens behov av spårämnen.
Folkhälsoinstitutet har i flera studier undersökt den finländska befolkningens behov och tillförsel av näringsämnen. Så det finns adekvat information på området. Vi har aktuella riktlinjer för kost och näring både för hela befolkningen och för diabetiker. Dessutom har vi hela forskningsgrenar, näringslära och biokemi, som forskar i näringsämnen.
För mycket fett och protein
I USA, mirakeldieternas förlovade land, är det mycket vanligare med modenycker inom kost och näring än hos oss i Finland. Därför tog de amerikanska hjärtläkarna 2001 tag i saken och gick ut med en vetenskapligt underbyggd förklaring om att dieter som innehåller mycket fett och protein är skadliga.
Enligt förklaringen kan proteinrik diet ställa till med problem för njurarna när det finns minsta lilla njurskada. Ett stort proteinintag ökar också intaget av puriner, vilket kan försvåra gikt. Rubbningar i purinomsättningen sätts ofta i samband med metabolt syndrom och typ 2-diabetes.
Stort fettintag kan öka risken för cancer. Risken för hjärt-kärlsjukdomar ökar eftersom koncentrationen av det onda LDL-kolesterolet ökar i blodet när kosten innehåller stora mängder hårt fett.
Kost som innehåller mycket fett och mycket proteiner är extra skadlig för diabetiker, sägs det i förklaringen från de amerikanska hjärtläkarna.
Fastetillstånd utan risk för hälsan
Inom viktkontroll och bantning är alla nya metoder välkomna. Extra lockande är det att försöka utnyttja kroppens fastetillstånd.
Fastetillståndet kan utnyttjas vid bantning med hjälp av så kallade VLCD-dieter (very low calory diet) utan att hälsan sätts på spel. Maten ersätts med ett näringspreparat som innehåller alla nödvändiga skyddsämnen. Med VLCD-diet kan man minska energiintaget med 400-700 kalorier per dag.
Utöver näringspreparatet ska man gärna äta vattenhaltiga och kolhydratlösa grönsaker i stora mängder och dricka mycket vatten. Under bantningen äter man ingenting annat. Kroppen går då in i ett fastetillstånd och bantningen går snabbt.
Men inte ens med VLCD-dieter kan man nå bestående bantningsresultat utan att ändra matvanorna efter bantningen.
Typ 1-diabetiker avråds från VLCD-diet. Personer med typ 2-diabetes, metabolt syndrom eller gikt ska testa dieten tillsammans med vårdpersonal efter läkarundersökningar. Vid undersökningarna kommer det fram om det finns något som talar emot dieten. Läkaren kontrollerar också medicineringen.
Varför är fettdieter så attraktiva?
Dieter som går ut på att utesluta kolhydrater i kosten dyker upp alltid då och då. Alltid finns det folk som vill testa dem. Tanken att få äta fet mat i obegränsade mängder känns lockande. Också löftena om snabba och lätta resultat lockar. Lättheten består i att man inte behöver vara hungrig.
Kanske fettdieternas popularitet också är ett "mättnadstecken", ett tecken på att alla, både de som får och ger information, fått nog av all upplysning om att mager kost är hälsosam kost. Det behövs helt enkelt nya infallsvinklar i kostrådgivningen.
Redan nu finns det en del nya idéer. Den pågående kampanjen för grönsaker förbjuder ingenting utan tvärtom uppmanar alla att äta mycket grönsaker, ett halvt kilo om dagen. Budskapet är detsamma som i marknadsföringen av fettdieter: du kan äta magen full utan att gå upp i vikt (när du äter grönsaker).
Varierad, välavvägd kost främjar hälsan
Mirakeldieter marknadsförs ibland med hjälp av påståendet att folk går upp i vikt när de försöker följa kostrekommendationerna och minskar fettintaget. Det kan vara sant för man går inte ner i vikt av att försöka. Hur som helst är det bevisat att en väl avvägd kost som följer rekommendationerna i kombination med motion har många positiva hälsoeffekter. Det gynnar inte bara viktminskningen utan förebygger många sjukdomar.
Den finländska studien kring prevention av diabetes är ett talande bevis. Personer med dålig sockertolerans kunde undvika typ 2-diabetes när de ändrade kostvanorna mer i linje med riktlinjerna och bantade några kilo. Blodtrycket och blodfetterna blev bättre.
Typ 2-diabetiker har också nytta av hälsosammare matvanor. Intensiv kostbehandling bromsar upp sjukdomsförloppet."
Angående länken #2
Det klokaste jag kan komma på är att textmassan är övervuxen med faktoid-mossa.
Dessutom uppdaterad anno. 29.03.2006.
För tidsperspektivets skull:
2005-10-30 startade Läkaren Annika Dahlqvist sin blogg,
mycket vatten har flutit under broarna sedan dess.
Vi som käkar LCHF har ju blivit inbillningsfriska 
I Finland motarbetar ju diabetesförbundet LCHF också, nu har man startat ett nationellt gruppsamtalsprojekt, läkemedelsföretaget Eli Lilly står bakom konceptet och materialet "samtalskartan" och har tillsammans med Diabetesförbundet utbildat samtalsledarna. Målet är att få patienterna att sköta medicineringen bättre. Om man kollar matpyramiden från Eli Lillys engelska hemsida, så behövs det en del Byetta--
Antti Heikkilä som behandlar diabetiker med lågkolhydratmetod, ungefär samma som Annika, motarbetas aktivt. I Finland har man inte rensat bort experter som har kopplingar till läkemedels- och matindustrin. Han har skrivit en bok om att behandla diabetes med kost, Mycket i Litsfeldts anda, då gick diabetesförbundet ut och varnade alla bokhandel och föreningar om att inte sälja boken. Han har polisanmält förbundet för smutskastning, så en del händer det i Finland också.
Ursäkta om jag störde någons frid. Jag underskiver inte den text som jag kopierade hit! jag kopierade den bara därför att det såg ut att ni inte själv fick opp länken.
Jag håller på själv med LCHF eller som det heter in finland VHH, och väntar på att ämbetsmännen inom hälsovården slutar att ljuga åt allmänheten. Så länge man inte kan förtjäna på LCHF så kan väntetiden bli ganska lång!

tack, för respons. Jag har ett krig med en vän på Facebook eftersom han från ingenstans la upp denna länken. Det irriterade mig och jag har gått i svaromål så gott jag kan, men han är verbal…och envis.
Tur att det finns några vettiga läkare här i Finland oxå. Ska till BVC med barnen nästa vecka (första gången jag är där sen jag började äta LCHF) och tänker säga min åsikt om kostråden jag fick av vår sköterska när jag hade graviditetsdiabetes! Jag blir så förbannad när jag tänker på det*#¤**#¤!* Hon är annars bra, men fattar ingenting om kost!