Kall mat? Färdkost?
Till helgen har jag en planerad resa och kommer att sitta och köra sammanlagt 90 mil t&r. Behöver tips på vad jag ska ta med mig då jag är nybörjare och inte vill stanna och äta på korvmojen precis. Behöver vara något som jag kan ta med i kylväska och sedan äta kallt, både lunch och mellanmål behöver jag tips på. Ägg är ännu ingen favorit hos mig att äta bara som det är utan att blanda det med något. När jag sitter och kör så pass långt helt själv så behöver jag ofta mer energi för att orka med det. Om det krisar sig och jag måste stanna och äta någonstans eller handla, vad kan jag då köpa som nödmat?
Frukt, smågodis, mackor och pastasallad har varit min vanliga färdkost, men det det passar ju inte längre.
Det kommer troligtvis vara sommarvärme och jag vet inte hur länge kylklampar håller, så maten får inte ha för lätt för att härskna.
Tacksam för tips!
/Anna-Karin
Skivad köttfärslimpa på salladskålsblad. Gurka o tomater till.

Makrillfileer eller vilken god kött/fiskbit som helst med kall beasås kanske eller några mumsiga bantarbiffar. 

Jag brukar köpa grillad kyckling i nån form t.ex. kycklingklubbor. Det går bra att äta när man kör om man inte vill stanna.
Annars kan man äta kryddstarka korvar eller salami i skivor.
#1 Låter gott och enkelt. Har du något favoritrecept på köttfärslimpan?
#2 Äter du bearnise till fisk? Det har jag aldrig provat. Men på resan känns det lite osäkert med både bearnaise och fisk, ifall det råkar bli varmt för många timmar. Bantarbiffar låter bättre.
#3 Grillad kyckling går ju oftast att köpa lite vartstans, tack för det tipset! Frågan är bara om det räcker med att äta kyckling eller korv bara, behöver jag inte mer fett till det? Eller kan man fuska någon dag och inte äta så mycket fett?

Tips på kallhållning: Frys in coleslaw med munsbitar av ex.vis bantarbiff eller liknande i en frysburk (tupperware) och använd den infrysta maten som kylklamp! Det är risk att du måste ta den ur kylväskan en timme innan du ska äta den för att inte behöva äta frusen mat. Håller garanterat 12–15 timmar i väskan. 
Så gjorde jag när jag skulle åka tåg från Helsingborg till Stockholm för att vara med på lchf-konferensen den 24/1-09, det fungerade utmärkt
det sista åt jag på hemresan nästa 20 timmar efter avfärd och jag hade inte ens någon kylväska.
Bertil
Stek lite kött bara och ta med och ät kallt. Fläskkotletter, panbiff, eller vad som helst.
Blir det kris och du behöver mat så åk in på närmaste ica eller coop, köp en 2:a vispgrädde och två ölkorvar. Sedan letar du upp närmsta café och beställer en mugg svart kaffe. Drick upp halva kaffet, häll i vispgrädden, och drick resten, samtidigt som du äter upp ölkorvarna. Det står man sig på riktigt länge.
Hittar du inget café kan du alltid halsa vispgrädden istället.
Köp med ett par ölkorvar och ha liggande i bilen på resan förresten. Dom tål ju rumstemperatur, och är helt okej lchf-mat.
Torkat kött.
gör en blandning av: mosat kokt ägg, räkor, creme fraich, majonnäs och ditt. Detta är vansinnigt gott!
Revben och vitkålsallad med majjo och cf - MUMS
Trevlig resa

Äggmjölk och kaffe. Köttfärsbiffar. Oopsies eller nötbröd. Turkisk yoghurt. Frys en (plast)flaska med vatten så har du både kyla och dryck.
Ägg och baconmuffins funkar kalla också.
Du blir garanterat mätt och slipper korvmojjarna.
Tack för alla tips! Nu har jag lite att välja bland.
#11 Mojjan73 Jag blev lite nyfiken på dina Ägg och baconmuffins, hur tillagar du dem? Vad innehåller de mer än ägg och bacon?
Jag brukar steka eller grilla en hel fläskfilé med goda kryddor på, har med den kall i en kylväska, till det brieost, lite salami, kall beasås eller någon annan fet sås som man kan äta kall.
Tonfiskröra på tonfisk, majonnäs, hackad rödlök och lite svartpeppar, kokt kallt ägg och avocado till det.
Diverse plockmat går ju också bra; grillade kycklingben, små kryddiga korvar, ostar, oliver, grillade revbenspjäll, coleslaw, guacamole, egen räkröra gjord på majonnäs.
Nötter är också bra att ta till om man behöver äta något under tiden man kör.
Kaffe och en tetra med vispgrädde!….jag brukar köra med kokt vatten i en termos och snabbkaffe i en burk, det håller sig varmt längre än bryggt kaffe.

#12 ägg o baconmuffins. Jag brukar göra dem i form och skära i bitar