Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 11131 ggr
Sindri
0

Lakritsrot - kolhydrater

Någon som kan tipsa om var jag kan hitta kolhydratinnehåll för lakritsrot. Fineli har bara lakrits.

Sindri
0

Ingen som kan tipsa?? (Ja, jag har Googlat på lakritsrot kolhydrater)

bettin65
0

Odlar lakris rot men vet ej exat vad den innehåller ska försöka kolla upp det till i morgon…………..

Sindri
0

Hur odlar du lakritsrot? Kan man ha den ute???? Är lakritsfreak och köpte på mig en del granulat på Lakritsfestivalen, men kan man göra eget så… Har tyvärr precis läst om lakrits på SLV:s hemsida. Man bör tydligen vara försiktig med det ur andra synpunkter, men vill gärna veta kolhydratmängden.

spadermadam
0

Hittade lite info på en sida - HÄR.

Hoppas det är till nån hjälp!Glad

bettin65
0

man kan både  odla i kruka och på friland

Glycrrhiza glabra på latin har inte heller hittat mängden kolhydrater än……Rynkar på näsan kollar vidare

spadermadam
0

Nu har jag letat vidare och jag hittade lite om det här på engelska. Vad jag ser så innehåller lakritsroten 31% kolhydrater. Detta tar jag ur en PDF-fil som jag hittade när jag sökte på Glycyrrhiza glabra carbohydrates.

Det står på sidan tre i den bifogade filen i en lista som heter Physical properties.

[Pennylane1]
0

# 4 den såg jag också först men näringsdeklarationen där tycks gällal färdig lakrits och inte lakritsrot. För så mycket socker kan det väl inte vara i roten?

jaha nu såg jag ditt sista inlägg också … 31 % ? Såpass! och sand och allt möjligt … jaja

Sindri
0

Det var jättebra! Tack!

MdM-Cernita
0

Frågan är väl om det är färsk eller de torra rotbitar dom man kan köpa i hälokosten. Har en bit som ligger i bilen, gnager på den ibland men det kan ju knappt bli någon mängd alls.

[Pennylane1]
0

det bör ju vara mer i torkad, per vikt torkad frukt får ju iaf mångdubbel mängd kolisar

earle
0

Inte lakritsrot…men väl saltlakrits är något jag kan sakna. Turkisk peppar, ojojoj vad gott. Gråter

MdM-Cernita
0

När jag går på bio brukar jag köpa Läkerol fresh drops salmiak

ganska likt TP. Den har så lång innehållsförteckning skrivet med så små bokstäver att jag inte kan läsa den.

Till det tar jag några pistagemandlar med skal för att jag oxå ska kunna prassla lite.

Sindri
0

I andra Läkeroltabletter är det sötningsmedel, kommer ej ihåg vilket.

#11 Varför inte köpa lakritspulver och blanda ihop nåt med peppar eller vad det är i TP, och så utan socker och e-ämnen förstås. Själv tycker jag sånt godis är jätteläskigt.

[Pennylane1]
0

salmiakpulver kan man köpa på Panduro, jag har en påse och har gjort karameller med malitol, som efter vad jag begriper är ett lika OK sötningsmedel som sukrin!

Smaksatt med anisolja eller om det var essens, kan ju vara nåt skrutt i förstås… och haft svart karamellfärg i som också ev är nåt skadligt. Allt finns på Panduro.

edit: det var lakritsextrakt jag hade och har nu kollat på flaskorna, det är lite oläsligt (utsuddat)  på lakritsen men jag ser iaf att det står naturligt först och på den svarta färgen står det också att det är naturligt extrakt från lindbark samt malitol. Antar att alla deras essenser är naturliga, jag har ett par till och på dem står det så iaf.

MdM-Cernita
0

Många har nog problem med maltiol, laxerande. Men små mängder är antagligen ok.

[Pennylane1]
0

jo precis, jag kan äta det i måttliga mängder, fick dock problem när ajg smällde i mig väldigt många karameller som smält ihop till ett stort block! Flört Inte lös vad jag minns men hemskt magknip, men rätt många kan jag äta utan problem…