Blodsockernivå
Jag vet nästan inte vad jag pratar om så ha tålamod med mig ;)
Hos min moster fick jag möjlighet att kolla mitt blodsocker. Hon är diabetiker typ 2 och hade nå'n slags penna med nål och en lite digital mätare.
Mitt värde hamnade på 6,3 vilket jag tyckte kändes högt eftersom jag inte äter nå't socker. Å det är nu min okunskap kommer in. Jag har ingen aning om det var högt, normalt eller lågt eller hur man påverkar det i endera riktningen.
Är det någon som har en kommentar?
Kan tillägga att min 7-åriga dotter hade 8,0 och min 75-åriga mor hade 9,8…
alldeles normalt med 6,3. däremot hoppas jag din dotter och mor hade fikat precis innan ni testade annars verkar deras värden lite väl höga. men absolut inte höga nog för att börja oroa sig..

Diabetessköterskan på min vårdcentral säger att fasteblodsocker på 7 är diabetes. Så har jag uppfattat henne ialla fall.
Jo vi hade just kommit från kaffe bordet och min mamma hade dessutom gett min dotter en sockerbit *grr*. Själv hade jag tagit ost och lite annat så det var inte fasta precis :)

Min fru har diabetes - hon tar adrig prov på någon annan. Av den enkla anledningen att ett prov inte är tillförlitligt. Det finns så många orsaker till att BS kan variera; stress, mat, sömnbrist mm.
Annars kan det ju vara kul att testa sig - men är du orolig så finns bara en sak att göra - gå och ta ett långtidsvärde.

Fasteprov över 7 brukar klassas som diabetes… men det måste vara ett par stycken med mellanrum iaf. 4-6 är normalt, men uppåt 8 kan man ha efter måltid.
Äter man LCHF är nog ett normalare spann 5-7 skulle jag tro, oavsett fasta eller inte !
Krävs insulin för att trycka ner det lägre i allmänhet.
Medarbeterare på Kost
Mitt värde hamnade på 6,3 vilket jag tyckte kändes högt eftersom jag inte äter nå't socker.
Blodsockret kommer inte bara från socker man äter. I princip alla kolhydrater omvandlas på ett eller annat sätt till blodsocker (glukos i blodet - ett bättre ord är blodglukos) förr eller senare. När man äter lite kolhydrater ökar kroppens (leverns) egna produktion av blodglukos (glukoneogenes), där protein och i viss mån fett omvandlas till glukos.
Kroppens egna utsöndring av glukos i blodet är oftast jämnare än den tillförsel man får via kolhydrater i kosten. Kroppen utsöndrar även insulin för att sänka blodsockret om det blir för högt.
Ur många aspekter är det viktigt med en över tiden jämn koncentration av glukos i blodet, men eftersom det är en ganska liten mängd det rör sig om - endast ca 5 gram glukos - så kan det vara lätt att råka ut för störningar, tex typ 2-diabetes (då blodsockret ofta blir för högt pga insulinresistens).
#7 Tack för det förtydligandet. Jag är helt novis på det däe men vet lite mer nu. Alltid nå't :)
Jag är inte nervös men trodde att det skulle vara lägre… Nåja. Tack för alla kommentarer!

Hade 7.1 igår på vårdentralen i fasteblodssocker. Har ätit lchf i över ett år och aldrig haft så högt värde. Provet hemma med egen apparat idag var 5.8. Hur kan det variera så när man inte ätit något och inte stressat.
#9 Morgonvärdet kan vara högre, fast det borde inte vara det såvida du inte har diabetes.
Jag har legat på 6,2-6,5 på morgonen, det tog några månader med LCHF att komma ner till 5, nu har jag högst 5,4 på morgonen, oftast lägre. Beställde ett gratismätare samt har handlat på Apoteket en sats mätstickor för att kunna kontrollera själv, nu behöver jag inte göra det så ofta. Men - äter ganska strikt.

Ingen på vårdcentralen har sagt att jag har diabetes. Värdet för diabetes är 6.4 säger den ena och 7.0 säger en annan. När föreslår de att man ska äta diabetesmedicin? Är det vara beroende på långtidssockret?
http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=35556
Sockernivån i blodplasma skall efter 8 timmars fasta (fP-Glukos) och vid minst 2 olika tillfällen, vara 7,0 mmol/l eller högre. Provet kan tas antingen i fingerblomman (kapillärt).Vid kontroll av fasteblodsockret från ett blodkärl t ex i armbågsvecket (venöst) skall detta vara 6,1 mmol/l eller högre.
Som jag skrivit många gånger, blodsockermätare för hemmabruk kan visa fel på +/- 20%
HbA1c, det som brukar kallas långtidsblodsocker visar aldrig på de kraftiga svängningar man kan ha som diabetiker typ 2.
titta på kurvan på min historia på kostdoktorn.se
http://www.kostdoktorn.se/vetenskap/anekdoter/kitabu
Helena Hesselmark

Tack för svar! Usch, måtte jag inte behöva börja med insulin! Jag har ju lyckats gå ner 32 kg på ett år med LCHF och har 8 kg kvar. Blev klart jättteledsen när jag fick veta att mina värden höjts från tiden innan jag började med LCHF. Långtidssockret gick upp från 6.0 till 7.1. Nu vill VC att jag beställer tid för fler prover.