Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 1697 ggr
vitsippan
0

Förkortar vi vår livslängd?

Hörde på radioprogrammet "Ring P1" i fredags. En lyssnare menade att det är naturligt att leva på animaliskt fett och att våra förfäder klarade sig utmärkt utan kolhydrater. En annan lyssnare svarade då: "Ja, men så levde dom inte så länge heller!" Hur bemöter man ett sådant argument? Naturligtvs kunde man inte bota så många åkommor förr i världen, men förutom det?

Wildrat
0

Innan antibiotikan så dog folk av infektioner, en vanlig förkylning kunde vara livshotade. Dessutom dog många spädbarn som drog ner statistiken. Överlevde man barnaåren, slapp infektioner och inte var med i nån olycka levde man väldigt länge, minst lika länge som idag.

Sindri
0

Någon annan på någon LCHF-sajt har skrivit om att man kan se på skelett man hittat att folk visst har levt länge förr i tiden. Medellivslängden kanske inte var så lång för barn- spädbarnsdödlighten var stor, men klarade man bara av barndomen så kunde man leva länge.

Kan också nämna att jag själv hört om att t ex vikingarna var väldigt storväxta. Kanske för att de åt mycket kött och drack mjölk.
Sedan när vi blev jordbrukare så sjönk medellängden.

Såg också ett tv-program för länge sedan om den lilla koloni med vikingar som bosatte sig på Grönland för många år sedan. De visste inte exakt vad inuiterna levde av och mer eller mindre tynade bort under några generationer. Man kunde på något sätt utröna att deras kroppsstorlek minskat under generationerna och tlll slut dog de ut helt.

Folk tror sig veta så mycket dumheter, inget att bry sig om.

Zepp
0

Dom levde i stort sett lika länge som nu.. om dom överlevde barndomen inte fick infektioner eller blev uppätna av rovdjur!

Man får skilja på medellivslängd och livslängd om man är frisk!

Barnadödligheten är det som drar ner de flesta befolkningars medellivslängd.. hör mest ihop med välfärd, sjukvård och näringsrik mat!

http://www.soc.upenn.edu/courses/2003/spring/soc621_iliana/readings/kapl00d.pdf

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

vitsippan
0

Tack för svaren! Låter mycket rimligt tycker jag. Man måste ju ha svar på tal. :-)

nimh
0

Tja, medellivslängden för fabriksarbetare i England under 1850-talet var 17 år… och det beror förstås på den enormt höga barnadödligheten samt sjukdomar eller olyckor som de drog på sig pga arbetet.

Skaldeman
0

Även om alla vuxna i ett samhälle lever till hundra års ålder kan medellivslängden mycket väl vara tio år…

Sten Sture

Muskrat
0

Jo som sagt, lever man i "barbariasm" så är livet hårt. Ett brutet ben, eller tom ett köttsår kan innnebära döden som bara en faktor bland många.

MdM-Cernita
0

OM det är sant att man lever et kortare liv för att men äter Lchf, så säger jag bara varenda minut som jag känner mej frisk och stark av denna kost är värt en timme i förkortat liv.

Själv tror jag av vi kommer att leva längre än sockerätarna, men det får väl visa sej.

Vore kul om någon vågade göra en riktig långtidsstudie på vår kost och hälsa.