Svårigheter med omställningen
När jag började med LCHF trodde jag att det skulle gå lätt. Jag brukar inte äta frukt, jag har aldrig ätit särskilt mycket grönsaker och jag hade redan testat att skippa pasta, ris och potatis ett år tidigare och trodde det skulle vara en baggis att försöka igen.
Men det visade sig att det var jättesvårt att öka på fettet! Och efter 4 månader gillar jag fortfarande inte fettkanten på kött.
Det svåraste för mej var illamåendet och att nästan allt ändrade smak och jag tappade aptiten nåt enormt. Fast magen mullrade av hunger ville jag inte alls gå ut i köket och fixa mej något.
Jag klarar bara att få i mej en liter vätska om dagen om jag får dricka något med sötningsmedel i. Om jag tar rent vatten, gör iste eller något annat får jag i mej en halv liter per dygn.
Att avstå från sötsaker har varit lätt så jag känner mej inte förslavad av sötsug, men just drycken är problematisk eftersom jag tycker vatten smakar illa.
För andra verkar det gå så lätt, de saknar inte brödet tex och mår bättre än de nånsin gjort efter bara ett par veckor med LCHF.
Är jag ovanlig som inte klarat omställningen ännu efter 4 månader? Vad har ni andra tyckt varit svårt med att gå över till LCHF?

Läsken.. that's a bitch.. saknar läsken.. GILLAR läsk.. och medans vatten inte smakar illa så är det tråååååkigt! Men det går att överleva om man alltid ser till att ha en flaska eller två med kranvatten i kylen. Så kallt som bara möjligt.
Och drick mycket när du äter, mycket lättare om du bälgar i dig ett helt glas istället för ta en klunk :)
Och har du svårt att "fixa" dig något.. ha en påse nötter liggande till hands.

Oj, jag tycker verkligen inte att det har varit lätt med LCHF. Haft problem med magen flera år innan jag började med lchf i februari, tycker inte det har blivit mycket bättre. Är fortfarande kass rätt ofta, men skillnaden är att jag får i mig näring nu iallafall. Min hy har blivit sämre, jag som aldrig haft finnar förut, det har kroppen tagit igen nu.
Jag saknar mina älskade mackor. Tidigiare var detta det ENDA jag åt i cirka 4år. Jag saknar laktosfri glass som jag kunde äta i små mängder tidiigare. Saknar att äta ris,tonfisk och beasås.
Dessutom har jag fastnat i "blandfärsträsket", har bara ätit typ tacokött och köttfärssås sen februari och kyckling någon dag. Fettkanten på köttet får jag fortfarande inte i mig, klarar inte konsistensen. ><
Men har du testat att mixa ihop en hallonsmotihe? Jag tar en skvätt laktosfri yoghurt, en näve hallon och lite is. Mums. :)

Ma n behöver intge vräka i sig fett i olika "äckliga" former. Stek i rikligt med smör, tillsätt fet creme fraiche eller grädde till såserna. Ät efterrätter bestående av bär och vispad grädde. Ät goda ostar. Till exempel.
Jag tror också många LCHF:are äter för mycket fett.

Äter absolut INTE fettkanten på köttet för att jag börjat med LCHF. Däremot lägger jag gärna på en klick med bregott-havssalt eller någon hemgjord kryddsmörsklick.
Kokosfett i kaffe och the ger genast ett skapligt fettpåslag till dagsintaget och jag har också märkt att min dåliga hy mår superbra av just kokosfett. Har läst mig till att den har inverkan på inflammationer samt reducerar mängden candidasvamp så jag är fullt fast i tron att det är kokosfettet som fått min rosacea att nästan helt försvinna.
Läsk tar jag ibland några glas, då iskall Sprite zero! Jo jag vet att sötningsmedel inte är någon "hit"
Smaksätt vattnet med citron, lime, gurka osv
Glass gör jag själv i mixern, en gräddförpackning 2 äggulor och frysta hallon, söta med den naturliga stevian vid behov.
Mackor klarar jag mig utan nu efter att ha ätit minst en halv limpa per dag tidigare :P Prova att baka eget nötbröd eller oopsies?!
//Suss
Medarbetare på sajten irishcob

#3, har också fått det intrycket. WAY too much. Men de verkar ju inte ta någon skada av det. Som jag gillar att säga.. "whatever floats your boat" =) Och chanserna finns ju att de har rätt och jag har fel.
Jag äter inte fettränder - åtminstone inte de som sitter på kanten! Insprängt fett i kött är däremot gott. 
Faktum är att jag inte äter så mycket fett alls. En normal dag äter jag ca 110 - 120 gram fett. Det mesta från smör, kokosfett och grädde. Det är tydligen en rätt normal mängd, även ur Svensson-perspektiv.
Skillnaden är att mitt fett till största delen är naturligt mättat istället för kemiskt fleromättat…
Vad menar du med att många äter för mycket fett?
JAg gick ner tre kilo de första tre veckorna, stod stilla och har nu gått upp igen efter ca. 12 veckor på LCHF. Går jag inte ned mer för att jag äter _för_mycket_ fett? Jag har fattat det som att man får äta hur mycket som helst…

Jag äter verkligen inte sådant som jag tycker är äckligt!! tex fettkanten på kött, kycklinskinn bläää. Jag klarar inte heller för mycket smör på maten. jag kompenserar detta med goda fullfeta såser, lite grädde och numera kokoscream (kokosgrädde mums), ostar osv.
Fettet tillför jag för att bli mätt och hålla mig mätt + att en sås gjord på grädde är godare än en gjord på vatten ;).
10% yoghurt med grädde eller kokosgrädde i + lite hallon tex. mosade ägg med smör och lite salt är en hit. Jag äter även en del färdiga typ räksallader (VET att det är en massa skit i men livet ska kännas bekvämt också), väljer dock dom med mer räkor och minst kollisar och blandar gärna ut dem mer räkor och ev creamfraish (varför lär jag mig aldrig stava till det).
Vad gäller dryck kan jag inte hjälpa dig alls jag gillar vatten och har alltid helst drukit det, blanda ut grädde med vatten? det gillar mina barn.
Det ÄR inte lätt att förändra hela sitt sätt att tänka och mathållning, man får försöka hitta det som funkar. GLÖM inte att du ska må bra! kanske bättre att äta lite mer kolhydrater och låta det ta lite tid samtidigt som du mår bra?
Lycka till!!

Jag äter grädde och créme fraiche men tycker det är rätt värdelöst att steka i mycket smör, det blir lite för brynt för att smaka gott. Då lägger jag hellre till smör efteråt.
Eftersom jag inte dricker kaffe eller te blir det heller inte direkt nåt intag av kokosfett. Eftersom jag länge ansåg mej laktosintolerant har jag inte druckit mjölk på många år så det känns helt främmande att dricka äggmjölk, tanken faller mej aldrig in. Men jag borde kanske anstränga mej och ge det ett försök?
Det blir en hel del grädde och halvtinade bär när det är varmt, men då med viss sötning.
Att slänga ner gurka och annat i vattnet tar inte bort den metalliska smaken så det hjälper inte alls, men man kan ju tänka sig att smoothies kunde vara en bra kompromiss. Goda bär, mera fett, plus vätska.

#7 äter du hur mycket som helst så har ju kroppen ingen anledning att bränna kropsp fett. Då bränner den ju bara maten och hinner inte börja på kroppshyddan innan du matar den igen.
Misstänker, vet förstås inte med säkerhet, är ingen expert. Men misstänker att det hela handlar om ett missförståd, ett syftningsfel att man kan äta hur mycket som helst då man innom lchf äter sig mätt till skillnad från "normala" dieter som försöker uppnå samma resultat genom att svälta kroppen.

Jag ser det personligen så här:
Om jag ska börja räkna energifördelning mm så förlorar jag grundtanken i mitt LCHF-val, nämligen att inte behöva tänka så mycket på maten. Det räcker för min del att undvika kolhydrater och använda rätt fett i smaklig mängd. Mat skall för mig vara en njutning, inte ett tvång.
Den som finner ett bättre välbefinnande på annat sätt skall självklart göra så. Ville bara peka på att alla här inte gör likadant.
Tack för svar!
Men då måste det ju stämma ändå, det där med kalorier, eller svär jag i kyrkan nu?
Eftersom jag i början gick ner tre kilo så trodde jag att jag gjorde rätt och har fortsatt på samma sätt men har alltså gått upp igen. Det verkar bero på så himla många anledningar till att man inte går ner och därför kan ingen säga varför just jag inte går ner. Antar att jag får dra ner ytterligare på kalorier och dessutom fett och sen bara se tiden an.
Om vattnet smakar illa så kan du prova att filtrera det och se om det hjälper.
Det är precis så jag själv vill förhålla mig till kost!
Jag gissar att jag i början vräkte på fett eftersom det heter just High Fat och för att jag inte blev mätt när tallriken plötsligt saknade kalorier. Kanske har magsäcken nu minskat, jag behöver inte längre lika mycket fett för att bli mätt?
Förlåt Greddelin att jag pratat om mig själv här…!
JAg har inte haft några omställningsbesvär så jag kan tyvärr inte hjälpa dig.
Angående vattendrickande så måste jag ha vattnet riktigt kallt för att gilla det, det står alltid en vattenbringa i kylskåpet här hemma.

I de flesta fall så behöver man ju inte 'kalori reducera' maten för att det sker naturligt. Kroppen behöver helt enkelt mindre för att vara nöjd och med tiden så krymper magsäcken och metabolismen och man behöver ännu mindre mat för bli nöjd :) men det ÄR lite tråkigt när man äter något riktigt gott, att inte orka så mycket som man brukade.
Jo, jag har sett att Annika D förespråkar mindre mat medan SSS lite kryptiskt menar att man inte ska bry sig om kalorier utan äta tills man är ohungrig.
Blev bara så glad när jag hittade en diet där man "fick äta hur mycket som helst" och så visade det sig att så är icke fallet. För mig iaf.
Det här med att äta så mycket som man vill - är helt olika för olika personer och för oss som kanhända ha lite störda hungerkänslor och äter ev 'gammel vana' så fungerar det inte. Men…….men men - i mitt fall har det faktiskt normlaiserat sig på en fasligt liten mängd mat :) och då funkar det.
Så jag tror (också) att om ens naturliga hungersystem fungerar så kan man göra så. Vanans makt är hemsker…
Vi hade också jätteproblem emd omställning bla varade besvären i månader och trots att vi hade rensat ut sedan flera år tillbaka sådant såsom socker godis läsk mm.
Min lösning på å öka fettet har varit grädde!!! Dels hjälper det vid förstoppning i mitt fall och så får jag i mig tilräckligt med fett :)
Lustigt det här - hos många läser man att de inte går ner i vikt med mejeriprodukter och i början var det så för mig med. Men nu när vi hållit på så länge (med massor med avsteg till sommaren två år) så var additionen av grädde väldans magiskt.