Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 5846 ggr
[mejja]
0

konstig fryskänsla

jag får en konstig känsla i kroppen varje kväll vid ungefär samma tid, det känns som ett istäcke breder ut sig över hela kroppen o mest ryggen samtidigt som jag är alldeles varm utan på o nästintill het o det håller i sig hela kvällen o natten. det här konstiga började efter att jag ätit LCHF ett tag o nu har jag hållit på i 4 månader gått ner 3 kg o minskat ungefär 8 cm, har stått still i typ 2 månader, vad kan det vara..?jag har fått för mig att det är fettförbränning kan det stämma..? nån mer som har kännt så här ?

nobban7
0

Eller också är det för lite fett? Jag hade också en sån period.

[mejja]
0

jag tror inte att det är för lite fett, jag äter bacon o äggröra gjord m grädde o stekt i smör varje morgon, rester till lunch eller bacon o äggröra o i middagen är det oftast både smör o grädde i. det är så konstigt att jag fryser så o sambon säger att jag het som en kamin. och med tanke på att jag inte går ner i vikt så tänker jag att jag kanske äter för mycket fett så att det inte tas från lagren..?

korseett
0

om du är intreserad av en alternativ möjlighet  kan du kolla in den här artikeln inne på AB om organens energitidpunkter

Det kanske kan ge dig en ledtråd

[mejja]
0

#3 intressant!! då är det ungefär dessa tider som skulle gälla:

• kl 19-21 Hjärtregulator, blodcirkulation
  • kl 21-23 Trippelvärmaren: andedräkt, matsmältning och uro-genitale funktioner

om det är på det viset så kan man undra om det har någon påverkan av kosten och varför jag känner av just de här organen.

Zepp
0

Jag har alltid kopplat det där tillståndet till Glokoneogenesen alternativt till att kortisolet försöker höja blodsockret.. för jag har mest upplevt det på morgonen!

"Glukoneogenes är en energikrävande process där glukos bildas från andra enklare föreningar som cellen inte kan bryta ner. Exempel på föreningar som genomgår glukoneogenes är laktat, glycerol och alanin. Glukoneogenes sker huvudsakligen i levern under fasta. Främst hjärnan och röda blodkroppar (erytrocyter) är beroende av kontinuerlig tillförsel av glukos eftersom det är deras enda energikälla (hjärnan kan även förbränna ketonkroppar).

Glukoneogenesen är en process som motsvarar en bakvänd glykolys. Startmolekylerna kan vara vilken intermediär som helst i citronsyracykeln eller glykolysen, samt glycerol, laktat och aminosyror."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Glukoneogenes

Har även haft funderingar på Futile cycles.

"A futile cycle occurs when two metabolic pathways run simultaneously in opposite directions and have no overall effect other than to dissipate energy in the form of heat. For example, if glycolysis and gluconeogenesis were to be active at the same time, glucose would be converted to pyruvate by glycolysis and then converted back to glucose by gluconeogenesis, with an overall consumption of ATP"

http://en.wikipedia.org/wiki/Futile_cycle

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Wildrat
0

Jag brukar frysa när jag äter för lite…

andreas0
0

#0, Testa att ta lite kokosfett när du känner av det, t.ex. i te, det är många som säger att dom blir varma vid intag av kokosfett.

mazen
0

Har alltid varit en kamin i närståendes umgänge, sovit utan täcke eller filt. Sedan jag började med lchf 15/1 har jag blivit en fryslort. Privat gick jag alltid i shorts och även nu men nu behöver jag en pläd framför tvn??

Ron-Jag
0

Jag fick sådana där fryskänslor. Ofta i samband med att jag tog ut mig lite, t ex gick i trappor eller gick lite fortare. Det visade sig att det var magnesium/kalium brist. När jag började äta tillskott så försvann dessa besvär.

Mervi
0

Jag brukade frysa efter lunchen i början, men nu fryser jag inte lika mycket. Ingen aning varför.

frukaos
0

Jag testar ett långskott. Jag noterade den omvända effekten (jag blev varm som en kamin och svettades över hela kroppen) när jag medvetet "fuskade" och tog en starköl härom dagen. Kollade runt lite och det verkar som om den plötsliga blodsockerhöjningen som alkoholen och de snabba kolhydrateran gav gjorde att kroppen eldade igång.

Funderar bara om du har fasta mattider och att det är så att kroppen vid den tiden på kvällen tappar "bränsle"?

** Denna teori är sponsrad av ovetenskapliga riksförbundet **

[mejja]
0

tack för svaren! finns det fler teorier? jag kanske håller på att dö eftersom det är så faligt att undvika kolydrater Tungan ute haha.

ska prova kokosfett nån gång men det låter inte som nån höjdare.

[mejja]
0

#11 ja,jag äter på ganska så fasta tider så det kanske är så som du säger. jag brukar alltid ta nåt att äta sen vid 21 tiden, typ skinkrullar o te. vad är bäst att äta på kvällen, fett eller protein?

cacao
0

Kokosfett är totalt smaklöst om man inte väljer den sorten som finns på hälsokost som både luktar och smakar kokos.

Prova med en tsk i kaffe eller the.

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

[mejja]
0

ska testa o hoppas att det hjälper min kvällsfrossa.

frukaos
0

Om du nå'n gång rubbar dina rutiner och äter senare eller tidigare kan du väl notera om det påverkar dina frysningar (kan man säga så??)

Lev å må!

Icegirl
0

Jag frös mycket de första månaderna med LCHF, men inte nu längre. Jag tog för givet att det hade med kroppens omställning från svält till fettförbränning att göra, d v s att kroppen skulle hitta sin balans.

[mejja]
0

tack för kloka ord! ja frukaos man kan nog säga så ;)

Jennix
0

Jag brukar också frysa när jag äter för lite kalorier, men vet inte om det är det du menar.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

[mejja]
0

#19 jag tror inte att jag äter för lite kalorier, det jag menar eller undrar över är väl egentligen vad det kan bero på att jag fryser så otroligt vid samma tidpunkt varje kväll fast jag är alldeles varm enligt min kära sambo, jag äter som sagt mycket fett o jag tror att jag äter för mycket för jag går inte ner i vikt.

Jennix
0

#20  Och hur många kalorier äter du om dan? Hur mycket fett äter du om dan, t.ex. i gram?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

[mejja]
0

#21 jag vet faktisk inte, har tänkt kolla med min mat men jag glömmer jämt bort att skriva upp o väga maten, jag ska ta mig i kragen o kolla..Skrattande återkommer med siffror.

fridelfina
0

Kanske kroppen skruvar ner temperaturen för att du skall gå och lägga dig och få skönhetssömnen?

Kanske en kopp te med kokosfett en halvtimme innan du börjar frysa kan hjälpa dig hålla värmen?

[mejja]
0

#23 jag ska prova m kokosfett o te.

ska försöka komma ihåg att anteckna o väga allt jag äter i några dagar oxå o lägga in i minmat för att se om jag äter för lite, men det tror jag inte at jag gör.

[mejja]
0

så här såg dagen ut i går, höftade lite men på ett ungefär. var bortbjuden på mat så det vart lite mer än vanligt.

jag lyckas inte få in cirkeldiagrammet??!

Energi kcal:

1772,46

Energi kJ:

7411,21

Proteiner:

79,51

Fiber:

5,57

Kolhydrater:

13,42

Vatten:

345,62

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

156,34

Kolesterol:

983,37

E-mättade:

45,33

Mättade:

63,14

F-mättade:

35,57

Vitaminer:

A:

829,81

B1:

1,00

B2:

1,39

B3:

18,19

B6:

1,47

B9:

103,59

B12:

9,37

C:

3,55

D:

10,50

E:

11,26

Mineraler:

Fosfor:

1094,40

Järn:

6,78

Kalcium:

384,75

Kalium:

1286,54

Magnesium:

128,88

Natrium:

2602,37

Selen:

77,19

Zink:

6,34

20Gram Smör 80% fett 26Gram Ost hårdost 31% fett 22Gram Rökt skinka gris 6% fett 55Gram Ägg rått 37Gram Fläskkarré gris stekt i skivor 43Gram Grillkorv 15% fett 13Gram Smör 80% fett 55Gram Ägg stekt 16Gram Majonnäs 80% fett 25Gram Majonnäs 80% fett 40Gram Kycklingbröstfilé u skinn 40Gram Makrillfilé varmrökt 25Gram Sik 30Gram Lax urtagen varmrökt 25Gram Potatissallad gräddfil majonnäs 15Gram Béarnaisesås 30Gram Skagenröra 20Gram Blåbär 20Gram Ägg rått 5Gram Smör 80% fett 20Gram Kokosflingor torkade 30Gram Vispgrädde 40% fett

[mejja]
0

hur tycker ni att matfronten från gårdagen ser ut? men som sagt, jag hade inte exakta mått på slutet.

[mejja]
0

putt putt ;)