Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-fågelrätter
Läst 4601 ggr
magma
0

Kycklingpannbiff

Kanske någon annan som behöver kycklingvariation, så här kommer vad jag ätit några gånger idag Oskyldig

Nu kanske någon redan har gjort en variant med kycklingfärs? Har för mig jag läst något sådant för ett bra tag sedan. Men jag som blev så frälst på Schweizerfärsen (Gitsan…) stod idag med 500 gram kycklingfilé i kylen och var så trött på vanlig, gammal stekt kyckling… Jag gjorde på en höft och kanske andra proportioner skulle bli bättre, det får man testa sig fram med. Men såhär blev det:

Skar 500 gram kycklingfilé i bitar
1 liten gul lök (blev 75 gram)
1,5 dl vispgrädde
1/4 dl olivolja (pga det magra köttet)
100 gram riven ost (38%)
2 ägg
Salt, peppar, chilipeppar (eller vad mannu vill ha för kryddor)
Hade tänkt ha i ett pkt stekt bacon också men hade inte tid, får bli nästa gång:)

Alltihop mixades ihop i matberedaren och stektes sedan på låg värme i stekpannan. Till det blev det kokt broccoli+haricot verts med salt och lite grädde och en klick smör.

[Gitsan]
0

Jag gissar att det smakade gott! Ytterligare ett recept att testa Glad

odezza
0

Det låter som om det skulle kunna passa mig. Jag gillar inte kyckling på "normalt" sätt, av någon anledning, men nermald till färs kanske skulle kunna funka… jag gillar ju köttfärs. Ska kopiera receptet till min "privata" receptsamling, kan vara bra att ha utifall att… Flört

Synd bara att min matberedare har pajat… Ledsen

"still lost in space and time"

Pasi
0

odezza - Köp en köttkvarn på 2hand.Glad

Sen måste jag nog rekommendera att göra färsen av hel kyckling med skinn o allt (benen kan man ju ta bort förståsFlört), då blir färsen både smakrikare och fetare.

Pasi
0

….och mycket billigare!

odezza
0

Pasi, jag har faktiskt en köksassistent med köttkvarn… jag brukade hjälpa min granne att passa hans får, som tack fick jag ett lamm att lägga i frysen. En stor del av lammet blev lammfärs… jättegott!

Men det här var för många år sedan, min man och jag var mycket intresserade av att fixa vår egen mat från råvaror, och vi hade stora odlingar… nu har mycket hänt sedan dess, min man lever inte längre, jag har lagt ner grönsaksodlingen, min fåravlande granne har flyttat… och jag har inte kommit igång med maten igen på detta grundläggande sätt… Men tack för att du påminde mig om köttkvarnen! Flört 

Har också en stenkvarn till min assistent. Samt ett par säckar med hela vete- och rågkorn. Brukade baka ett surdegsbröd på nymalet mjöl… men det är ju inte aktuellt längre. Någon som har ett tips på vad man kan använda stenkvarnen till, när man inte längre är intresserad av brödbak?

"still lost in space and time"