Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 1470 ggr
Mojjan73
0

Anstränga sig för mkt..funkar inte så bra.

Har hållit på med den här kosten i ca 4 v och plötsligt började jag och maken gå upp i vikt.. döm om min förvåning när jag upptäckte att jag omedvetet började anstränga mig FÖR mkt. I början så visste jag inte så mkt och gjorde som jag läst på nybörjartips och då rasade vi båda i vikt. Men när jag började tillsätta smör i kaffet, extra smörklick på grönsakerna osv så började hektona plötsligt trilla på oss.

Så nu ska jag göra som i början, inte anstränga mig så mkt och se om det går åt rätt håll. Skrattande

Är det fler som råkat ut för detta? Ja att anstränga sig för mkt alltså?

dufva
0

Det är individuellt hur man reagerar på extra tillskott av fett.

Det kan förstås bli så mycket så att kroppen täcker hela sitt energibehov bara med fettet från maten men min erfarenhet är att mättnaden för de flesta ökar med ökat fettintag vilket gör att portionerna naturligt blir mindre.

Det är bra att träna sig att lyssna till sina mättnadssignaler och att sträva efter att äta sig ohungrig men inte proppmätt.

Mättnaden på LCHF-kost kommer ofta lite senare än på standardkost och håller också i sig betydligt längre..Glad

Muskrat
0

Mmm, det där med att man kan äta så mycket man bara vill stämmer faktiskt inte, så länge man äter mycket och ofta så bränner kroppen maten i magen snarare än att ta av kroppens egna fettlager. Tricket är att lyssna på vad din kropp säger till dig, mata den när den är hungrig, håll fingrarna borta från smörkaffet när den inte är det.

Personligen äter jag bara en, max två gånger om dagen.. blir helt enkelt inte hungrig, på sin höjd är jag lite.. "små sugen" när jag inte ätit.. och det kan gå ett helt dygn eller mer innan jag känner riktig hunger. Är lite glömsk ibland :)

På så sätt har ju lowcarb motståndarna rätt om att lowcarb är en kaloriebegränsande diet som alla andra.. vart de går fel är att till skillnad från alla andra dieter som förklarar krig mot sina kroppar och svälter dem så ger vi våra kroppar vad de vill ha… NÄR de vill ha det, så de klarar sig längre på mindre och portionerna krymper utan att vi ens kanske märker att vi äter mindre. =)

En carb baserad mat är lite som papper, brinner snabbt men man måste mata elden hela tiden. Vi är lite mer som ah.. vedträn :) antänder inte lika snabbt men fan när vi väl brinner så brinner vi i timme efter timme utan att behöva något extra!