Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 4908 ggr
AnnaCathrina
0

OT - alternativ deo

Jag har köpt deodorant utan aluminium men nu har jag fått utslag i armhålan så nu vågar jag inte använda någon deo alls. Vad kan man använda, finns det några gamla trix för att inte gå runt och lukta svett om man inte använder köpdeo?

raphanus
0

Du kan prova med den här.

Samtidigt kan jag passa på att bekänna, att jag under min jackass-artade barndom provade att smaka på en bit av denna sten. (Den gick i småbitar efter en tids användning.) Den smälte i munnen. Jag svalde ingenting, och vet inte om det var farligt att ha i munnen, men jag kan säga, att renare tänder än efter den sköljningen har jag aldrig haft!

[Marja-Liisa]
0

Kokosolja, tar bara lite tid innan bakteriefloran ändras till luktfri.

JAUS
0

Dusch. Jag har aldrig kunnat använda deodorant pga av min astma.

#1 tack för tipset kanske ska prova den.

AnnaCathrina
0

Tack för svaren alla tre.

#2 bara att smörja in lite varje morgon alltså?

JAUS
0

Svett är ju egentligen naturligt. Så länge man är ren så luktar det ju inte eftersom lukten kommer från bakterier, så deodoranter är ganska onödiga.

Internettan
0

Fast det där är nog en sanning med modifikation. Jag har själv upplevt min kroppslukt förändras efter kostombyte. Vissa människor kan lukta kattpiss och då kommer det inifrån och spelar ingen roll hur nyduschad man är. Likaså kan man lukta "löksvett" när man äter mycket lök. Sen vet jag inte varför vissa människor luktar mycket och andra knappt alls - men att det bara beror på bakterier på huden tror jag är en gammal föreställning.

"Every point of view is a view from a point."

raphanus
0

Prova att äta groddar av bockhornsklöver! Då luktar ni curry sen! Dessutom luktar det curry när ni kissar!

Mervi
0

Jag kan inte heller använda deodorant, har inte gjort det på flera år. Alla sorter jag provat ger klåda. Detta tips låter intressant. Tack.

JAUS
0

Curry!? Vidrigt! Det finns INGEN värre lukt än curry.

nomorecarb
0

Jag använder nått liknande den här http://www.jordklok.se/?artnr=ESC101

funkar skitbra.

starhawk
0

Det är inte svett som luktar det är våt hud, sa en hudläkare, det stämmer att det är bakterier på huden som reagerar på fukten, när man tvättat sig blir det mindre antal bakterier och därmed mindre lukt, samt att tvålar som regel är parfymerade och därför maskerar lukten. Men bakterierna på huden är våra vänner, dom skyddar oss mot svampangrepp, så allför ivrigt tvättande kan leda till eksem. Detta kallas för tvålmissbruk men Socialstyrelsen har gett läkarna order att kalla det för "modern livsstil" är det modernt att ha eksem?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Marja-Liisa]
0

Kokosolja har ju bakteriedödande egenskaper så det är därför som den funkar, jag smörjer på morgonen och kvällen, nu är jag ju pensionär och kan använda oljan lite då och då utan att behöva akta jobbkläder eller dylikt men vet flera som klarar med oljan också på jobbet. Prova är inte farligt, rekommenderar.

AnnaCathrina
0

Jag ska prova med kokosolja. Vore ju skönt att slippa använda deodoranter men inte så trevligt om det luktar svett trots tvätt. Fast kanske är det så att det är man själv som känner det mest?

Sindri
0

Lustigt att detta kommer upp just nu. Jag har under en tid plågats av klåda precis bakom armhålorna. Har smort och smort med aloe som brukar hjälpa mot mycket, men inte detta. Vill inte fråga min doktor för då blir svaret bara Kortison!

Men jag provade att sluta med min deo och tycker det blivit lite bättre. Som tur är så avtar svettning med åldern och jag tycker det går riktigt bra utan. Men måste hitta ngt till mina barn, har ju läst för länge sedan att aluminiumkloriden är farlig.

Köpte en deo-sten från Lush för några år sedan, men tyckte den var för torr och hård för att funka. Det blev liksom inget på huden. Man kanske skulle fuktat den, men det var det ingen som sa.

korseett
0

ja deostenar ska fuktas annars funkar de inte

Internettan
0

#11: Konstig hudläkare. Jag har då aldrig luktat illa av att bara bada. (T ex ett kvällsdopp på sommaren där man inte svettas.) Men det borde jag ju om det är den våta huden som är problemet. Hur i herrans namn har han kommit fram till en sådan konstig slutsats? 

I mitt fall luktade jag illa när jag åt för mycket sädes- och mjölkprodukter. Efter flera års problem fann jag orsaken. Så det är inte bara bakteriernas fel. (Hur säkerställd är bakterieteorin undrar jag?)

"Every point of view is a view from a point."

starhawk
0

#16: Nja jag tror nog att hudläkaren har lite fel där, men han är inte ensam om det, jag har hört flera läkare säga det i radio, när man svettas så luktar det mer än när man duschar, vilket gör att jag tror att saltet i svetten är inblandat i processen. sedan är det ju så att svett inte består av enbart vatten och salt, även om det är huvudkomponenterna. Vad beträffar bakterierna så är ju hela huden täckt av dom, utom straxt efter man tvättat sig då dom kvarvarande har fullt upp med att återpopulera, så att det är dom som luktar låter ju rätt troligt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Pasi
0

Jag tror främst det är bakterier och andra mikrober som skapar lukten, men även hormonell obalans ställer till det med doften….så "något" måste ju komma ut ur svettkörtlarna som ger doft.

Efter mitt kostombyte luktar min svett sällan nåt speciellt….förutom då jag är riktigt stressad eller gör dumma experiment med bakteriedödande väteperoxid*.

*Urkorkat testSkäms då jag ändå hade lite peroxid i ett glas. Bomullstuss med detta bakteriedödande i armhållan.
Genast efteråt fick jag ångest för jag insåg ju att detta skulle bli ett obehagligt test.
Jag började lukta hamburgerbar i armhålorna (hade ju räckt att prova i en armhålaFlört). Tog 2 månader innan balansen var återställd…så inga mer bakteriedödande medel på min hud, så länge det inte handlar om infektion och att ta död på elaka bakterier.

Aniara4
0

#1 Tack för tipset - jag har hittills bara träffat på aluminiumfria deodoranter som kompenserar med massor av parfym, och det går bort efter som jag är jätteallergisk mot parfym och inte ens kan tvätta händerna på offentliga toaletter utan att få utslag på händerna. Sköljer bara händerna, utom på de få fantastiska ställen som har oparfymerad tvål. Det är inte ens alla sjukhus och vårdinrättningar som har det.

korseett
0

bakterierna på huden tillsammans med svett, talg och döda hudceller bildar vårt största immunförsvar och vi är väldigt benägna att tvätta sönder det.

JAUS
0

#13 Det blir att bära med sig egen tvål hela tiden i en liten ask.