Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-kötträtter
Läst 52565 ggr
PiteCarina
126

Vad göra med picnicbog?

Hej!

Fläskkarrén var slut, så det blev att jag köpte ett kilo picnicbog (ej skivad) istället. Men nu vet jag inte hur jag ska tillaga den.Obestämd

Går den att helsteka i ugn?

Jag tar tacksamt emot tips på recept!

Ha en fortsatt trevlig helg!

PiteCarina
10

Jag har fortfarande inte hittat någor bra LCHF-recept på picnicbog.

Är picnicbog likvärdigt något annat kött, så att jag kan kolla efter recept även på det köttet?

Hoppas på förslag på goda och inte så avancerade LCHF-recept, där jag kan använda picnicbogen! Glad

jobi55
0

tror att det går att jämföra med skinkstek  eventuellt

Aniara4
0

Jag brukar bara skiva den och steka den, men det borde gå att tärna och göra köttgryta, eller lite vad man vill. Jag tycker picnicbog är helt ok kött, och trodde knappt det var sant när jag hittade det för 30:- kilot på CityGross häromveckan!

aase-andersson
4

den är som vilken köttbit som helst, du kan göra vad du vill, använda vilket recept som helst till den.

Stoppa den inuti med ost och vitlök och örter och lite senap bind ihop och lägg i ugnen 150grader eller i en stekgryta på 1tim…

PiteCarina
4

Tack så mycket för era svar! Glad

Förstår nu att picnicbogen kan användas till lite av varje och att det inte behöver stå picnicbog i receptet.

Så då kan man t.ex. skiva den och ugnssteka med grädde och creme fraiche på? Gjorde så med fläskkarré och det blev så gott. 175 grader i 1,5 timme.

Jag har knappt någon erfarenhet av att tillaga kött, förutom köttfärs och fläskfilé, därav min osäkerhet. Tidigare har det mest blivit t.ex. hamburgare och korv, men nu är det förstås köttråvaror som gäller.

jejjja
1

Jag brukar skiva den och lägga den i en smord form med grönsaker i botten och purjolök skinkan och blandar ihop grädde och pressda tomat och krydda och håller över och sist på med mycket smakrik ost. 200grader tills det bubblar runt om formen och osten har fått fin färg. Mummms

PiteCarina
0

Tack jejjja för receptet! Det lät riktigt gott!Glad

jejjja
0

#7 Hoppas det smakade gott om du nu gjorde det receptet

Thea
0

Tack för en mycket bra tråd! Nu fick jag många fler middagstips!

Bokmärker!

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Thea
1

Tack för en mycket bra tråd! Nu fick jag många fler middagstips!

Bokmärker!

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

shamani
0

Jag har just skurit upp min picnicbog. Tänkte göra en gryta eller en mustig soppa. Har inte betämt mig än. Kollar runt och försöker hitta några recept som skulle falla mig i smaken. Tidigare har jag använt picnicbog till kalops… Det funkar lika bra som med nötkött, men är så mycket billigare! =)

Jag  vill ha något som är mustigt och kryddigt! Kommer jag på något bra så lägger jag in det här.

PiteCarina
0

#8 jejjja: Det blev att jag ugnsstekte picnicbogen med creme fraiche och grädde på. Inte lika mört som med fläskkarré, men gott ändå. Nästa gång jag köper hem picnicbog är det mycket möjligt att jag testar ditt recept.

jontiz
0
mio80
0

Jag använder stekpåse när jag gör kött i ugn. Bara att salta och peppra köttstycket och i med det i påsen. Tillsätt grädde, cf, vitlök, lök, smör, ev. soja, sambal oelek eller vad man nu vill ha för kryddning. För fransyska ca 1 ½ tim och du har ett supermört kött. Spadet som blir kvar i påsen silar jag och gör en kanongod sås på med grädde och ph-ost.Tungan utemmmmm

greensis
0

Jag stekte min i ugn som en stek. I går använde vi skivorna som stek, med varma grönsaker & feta till.

I morgon blir steken antingen skivad & gratinerad eller strimlad och serverad som någonting stroganoff-liknande.

Blir det rester återuppstår de som pyttipanna (på tärnad rotselleri & kålrot ihop m lök, stekbitar & kanske korvslattar. Serveras med persilja och stekt ägg.

Fabricati diem, pvnc!

Sheena
1

Hur länge brukar ni ha er picnibog i ugnen när ni helsteker den? Brukar ha den inne typ 3 timmar för att va säker på att den är färdig och "igenom" men det känns som den krymper så mkt. Behöver den så lång tid? Har en "gryta" av gjutjärn som jag gör all sån typ av kött i ugn i.. kanske "efterlagas" i sån om man låter den står? Vad rekommenderar/hur gör ni experter?

greensis
0

#16 Jag använder termometer när jag helsteker. Det är bara att läsa innantill.Flört Min halvfrysta bit på 1,4kg tog drygt 3timmar från 0 till 76grader innuti. Typ 150-175grader i ugnen.

Fabricati diem, pvnc!

Sheena
1

#17 okej, tack. då va jag nog ganska rätt ute iaf. Glad