Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 9471 ggr
Zorran
0

Vicks och andra halstabletter...

Gubben min undrar hur ni gör när ni får ont i halsen och inte har tid med sånt..? Det är väl förmodligen socker i de flesta halstabletter, eller?

Det här är vår första ketosvecka och det skulle ju inte kännas så käckt att sabba det hela redan nu, så tips mottages tacksamt!

Sindri
0

Precis vad jag råkat ut för, har inte heller tid.

Ja, socker är det, och är det inte det, så är det något ännu otäckare.
Jag äter inte det, det hjälper ju ändå inte. Bättre med en Ipren i så fall. Timjante med citron, tugga på citronskiva, yllehalsduk, fetvadd i öronen.
Gurgla med Nyodex (jodlösning tror jag, finns på apotek) flera gånger om dagen. Sjud färsk ingefära i bitar några minuter, låt dra och drick. Blåbär direkt från frysen lindrar också det onda.

Sedan finns det en underbar snaps från Kroatien som heter Travarica, den gör stor nytta, hålles i munnen så länge det går sedan svälja långsamt, bara ngn centiliter åt gången. Den innehåller en massa örter, jag skall försöka göra ngt liknande själv.

dufva
0

När ni har ätit kosten ett tag kommer troligen även ni märka att förkylningar och infektioner blir betydligt färre så behovet av lindrande halstabletter kanske försvinner Flört

andreas0
0

Jag undviker halstabletter om det inte har väldigt ont av det, och då köper jag dom från apoteket som är lokalbedövande. Det har inte hänt att jag har behövt använda halstabletter ännu sen jag började med lchf.

Minorca
0

Jag använder Vicks ibland, då biter jag av en bit ( ca 1/8) det räker ganska bra. Pastiller är ju jätte stora.

Aliki
0

Espiritox är helt suveränt bra mot halsont. Jag tog ett par för någon vecka sedan….sedan fick jag för mig att det säkert är en massa kolhydrater i dem.

Består av tre olika växter…med tillsatserna:

Lactosmonohydrat, Sackaros och Macrogol. Jag har ingen aning om det är "bra eller dåligt", men magkänslan sa åt mig att låta bli. Vi får se hur jag gör nästa gång med halsont.

haneit
0

Jag skulle använda sockerfria fishermans friend. De är så starka att man kan bita av småbitar som räcker ett bra tag. Jag använder dem nästan varje dag när jag blir orolig för min andedräkt…

Zorran
0

dufva - vi ska sjunga på lördag och söndag, så det är lite akut.

Tack alla ni för alla suveräna tips! Fishermans tror jag han ändå äter ibland.. Esberitox har jag provat när jag har första tecknen på förkylning, men om det brutit ut så är det neligt min erfarenhet inte lönt att ta dem. Ja, vi ska prova oss fram!

haneit
0

Nu kom jag på ett annat tips som jag har fått av min sångpedagog, när jag hör att det är sång det gäller!

Skär små bitar av en färsk ingefära och skala dem. Lägg i en tesil el. liknande och häll varmt vatten på. Låt dra ett tag (så starkt som man klarar) och sätt i lite honung. (Fast honungen är mest för smaken, så det behövs nog bara pyttelite)

Drick detta då och då… Det blir alldeles varmt i halsen och är helt klart bra hursomhelst. Det är bra om man känner sig lite rosslig också… Däremot kan man få ont i magen om man är känslig för starka kryddor, så ha det i åtanke.

Men det är helt klart värt att prova på. Glad

Zorran
0

Tack för det haneit, ska tala om det för maken! Han har käkat sockerfria fishermans friends hela helgen och klarat av att sjunga, men han är väl inte så nöjd med sin prestation… halsen har ju tjorvat och han är allmänt hostig mm. Han blir nog förkyld fler gånger, jag oxå kanske;-) och då ska jag komma ihåg ingefäran!

Kabben
0

Jag fick ont i halsen i fredags och kände på lördagen att mina halsmandlar växte upp.

Ont som bara den i halsen.

En kopp the och en klick smör i indrade enormt för mej.

Idag måndag är svullnade i stort set borta,

halsvärken är över,,,,

LCHFs förtjänst kanske, jag brukar annars må pissdåligt och bli sängliggandes när jag får halsfluss.

Enligt min huläkare så har jag kronisk halsfluss då mandlarna är lite svullna och att jag är röd och iriterad i halsen hela tiden..

Ingen antibiotika kur har hjälpt mej..