Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: medlemmar
Läst 4505 ggr
golftokig
0

Mjukt följsam - kan det funka?

Hej alla, detta ska bli min tråd!

Den förvirrande rubriken stämmer rätt bra på mig. Jag är nybörjare inom LC-kosten. Jag vill prova lite mjukt för att se vad kroppen säger, både måendemässigt och viktmässigt. Jag har svårt att vara benhård och stryka alla colisar. Men jag försöker dra ned på dem och utesluta mest möjligt. Jag tänkte berätta hur jag äter och jag ber er om kommentarer och råd!

Jag är dryga 45, cirkus 164 cm över havet och väger nu runt 68kg. Jag är på väg nedåt, lite sakta och med skutt uppåt ibland - men kurvan pekar åt rätt håll. Jag promenerar nästan varje morron 45 minuter och det bidrar förstås till ökat välmående. Och som min signatur antyder går jag en hel del steg på golfbanan också! (och golfbanerestauranger är svåra - massor med coli-rätter med pasta o ris som ska vara så bra för sportande personer…)

Jag har haft problem med feta mjölkprodukter(omedelbar diarré) samt gasig och bubblig mage. Detta har försvunnit nästan helt. Och just mjölkfettet är ju spännande - kan ha grädde i mitt kaffe utan problem.

Jag äter flatbröd 2 skivor till frukost, med skinka och fet ost emellan - eller också äggröra och bacon - lite beroende på humör. Till mellis på kontoret får jag ett kokt ägg med lite majonäs på, eller yogurt. Lunch idag var rostbiff, sallad och gräddädelost. Och till middag blir det sill, gräddfil och tre små syndiga färskpotatisar. Helgernas grillade kött åtföjdes av bea-sås eller kryddsmör och grönsaker. Och så har jag hemgravat lax.. den gravar man ju med socker förstås, men det kanske uppvägs av laxens fett?

Just nu undrar jag mest om jag äter för lite fett…  Jag äter mindre portioner än förr då jag gärna tog om och åt för mycket. Nu känns det mer lagom ur mängdstorlek. Men frågan är om min mjuka följsamhet, som inte alls är strikt, hindrar ketosen??

Vad tror ni som kan?? och - nej tyvärr - vet att jag inte klarar minmat just nu. :-) Senare kanske!

Ser fram emot era svar!

[Karro]
0

Jag flyttade dit inlägg till medlemmar så kan du ha detta som din lilla frågetråd Glad

/Karro - medarbetare

kaisakavat
0

Hej golftokig!

Det är rätt svårt att svara på frågan om för mkt för lite fett, utifrån det du skriver, men ja, jag gissar att det kanske är lite fettsnålt.

Varför "lite" majonnäs till ägget - ta MER än lite! Skrattande

Och ta mycket bea-sås till köttet, fast det kanske du redan gör!

(mitt eget nya knep för att få i mig mer fett är att göra jättegoda kryddsmör som jag har på och till allt. ibland t o m äter som det är i tunna skivor.. - men det är ju jag det.. *fniss*)

Du skriver att du inte vill vara så strikt, men vill du strikta till det hela så är det förstås främst potatisen (och kanske flatbröden) som du ska fundera över. Säskilt potatisen kan nog motverka ketos om du äter det varje dag..men det beror på mängd och proportioner mot de andra matvarorna.

Fetta gärna upp de meriprodukter du äter som är mindre feta, gräddfilen och youghurten. Med fullfet grädde eller cf om du nu börjat tåla dem!

Lycka till!

golftokig
0

Hej Kaisakavat, o tack.

Jag har syndat med potatis nu i helgen - men det är de första potatisarna på 2-3 veckor. Ris och pasta är helt borta ur matsedeln, men just färskpotatis kunde jag inte motstå. En gång. :-)

Men annars är den, som sagt, borta.

Har också syndat med matvete i en sallad, men då som litet komplement och enbart för att det finns 2-3 burkar kvar i skafferiet sen tidigare..

Jag försöker ta bort och välja rätt, men samtidigt inte införa tvång, kontroll, prestation i tänkandet. Utan mer må bra. Om du förstår? Alla mejeriprodukter är helfeta idag i min kyl. Så det jag grunnar på är förstås att hitta en "lagom" modell för mig där fettet gör att jag mår bra, samtidigt som det är lagom till den förbränning kroppen har igång.

Intressant är det iallafall! :-)

MatsL
0

Jag tror du är inne på rätt linje om du inte har andra mål än att må bra och möjligen tappa vikt i långsam takt. Allt beror på målsättningen. Har man mycket vikt att tappa är säker fakir-kosten en möjlighet, men alla vi som "bara" vill ha hälsofördelarna får känna oss fram.

mazen
0

Är det burksill  med potatis till så är det långt ifrån lchf. Burksill innehåller en mer kolhydrater än potatis

golftokig
0

#5 Mazen - tack för tipset. Ska titta på burken! I dagsläget arbetar jag mig fram genom förråden och jag vet att det står matjes i kylen. Tänkte få den + gräddfil + de 3 mycket små potatisarna som är kvar sen igår. Så jag äter mig bort från felaktiga varor - men vill inte slänga…

Sill som fisk är väl bra? Tillhör ju de feta fiskarna. Inläggningen kan vara kruxet förstås - ska se om man kan lägga in själv för att åtminstone slippa tillsatserna!

#4 MatsL - tack för support. Jag vill gärna gå ned 3-5 kg kanske. Men jag ser redan nu skillnad på kläder och kropp. Så vikten på vågen är inte viktigast. Härligt när skärpet måste få nya hål!

golftokig
0

Det är kul att se sig i spegeln och faktiskt ana en liten skillnad över kinden! jag vet sen tidigare att jag lätt tappar i ansiktet. Sen över bysten (och där kan det komma protester från en när och kär) medan magen o nedåt sitter mer fast. Men just nu märks det alltså också runt midjan. Lilla bulan är mindre och det tror jag absolut beror på kostomläggningen. Ja, och promenaderna förstås.

Jag traskar vidare - imorron blir det äggrörefrukost som kompensation för kvällens potatisutsvävning!

Glad

mazen
0

Sill är en jättebra fisk men problemet är att göra en bra inläggning utan socker. Det finns ju ett antal sötningmedel utan kolhydrater så kanske det finns andra här som har erfarenheter?

nobban7
0

#7 Kanske slipper du protesterna den här gången. Tror nog att bysten håller måttet även om magen krymperSkrattande

[Karro]
0

Det är flera som har fått inse att de blir större över bysten med LCHF Glad

golftokig
0

#9 & 10 -

kära nån! Hoppas inte det stämmer. Är välförsedd redan nu, mer blir inte bra!!!

Obestämd

greensis
0

#9-11 Min erfarenhet (3 år på LCHF, gått ned 24kg drygt) är att bysten krymper något, men inte lika mycket som resten. Så proportionerna bevaras eller blir bättre, så att säga…Flört

Fabricati diem, pvnc!

Zepp
0

Jag tycker du är klok som trappar ner lite i taget.. så slipper du omställningsbesvär!

Det är inte så viktigt med Ketosis.. för friska, utan det är mer ett symptom på att man äter kolhydratsnålt!

Det som är viktigt är att få en ökad fettförbräning, (Lipolys).. och det får man som regel när insulinet är lågt och Glukagonet dominerar i stället.. var den gränsen går för just dig får du pröva fram!

Är man sjuk kan man behöva ligga på Ketogena nivåer för att kroppen skall bränna fett!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

golftokig
0

#13 Zepp - tack - intressant. var läser jag mer om just detta? Jag är rätt okunnig och vill gärna förstå mer. Och gärna konkret.

Lite mer om mig: Min introduktion till "annan mat" kom via Fedon Lindberg som, i Norge, nog var bland de första att prata om GI. Då, för många år sen, lärde jag mig en hel del om olika sockernivåer i olika matvaror och skruvade raskt om till lågsockermat och långsamma kolhydrater, mycket protein. Tex är Fedons frukostar proteinrika, det är makrill och keso på hans hembakade macka tex. Och han är inte rädd för fett. Kanske har den introduktionen bort från det söta varit en bra start, om än inte alls samma som det vi pratar om här?

Men att få kroppen att fungera bättre, det intresserar mig. Ge gärna mer tips, eller skriv. Kanske kan du tex ge förslag på vad som, för dig, är bra och dålig balans. Jag kan inte alls göra lika förstås, men då blir det kanske mer begripligt?

Hälsar en tacksam golftokig typ.

Zepp
0

Läs först o främst denna tråden!

Vanliga frågor & svar

GI handlar om att ersätta snabba kolhydrater med långsamma så att blodsockret stiger och sjunker långsamt!

LCHF handlar mer om GL, Glycemic Load, Glykemisk belastning.. dvs alla kolhydrater omvandlas till blodsocker och vare sig de är snabba eller långsamma så tas de omhand av Insulinet.. som är ett lagrande hormon som stänger av fettförbräningen!

Insulinets motpart är Glukagon, det är högt när insulinet är lågt och stimulerar nybildning av glukos, (Glukoneogenes) och ökar lipolysen!

Med LCHF försöker vi hålla ner insulinet och höja Glukagonet!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lipolys

http://sv.wikipedia.org/wiki/Glukagon

http://sv.wikipedia.org/wiki/Glukoneogenes

http://sv.wikipedia.org/wiki/LCHF

http://www.fetmaparadoxen.se/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

golftokig
0

Tack Zepp - nu ska jag läsa på!

Thea
0

golftokig: Det går ypperligt att grava lax utan socker! Flört Köttet blir lite fastare i konsistensen och det tycker jag personligen är en stor fördel!

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Mackoman
0

Hallå, vi följs åt. Kan inte se en framtid utan bröd Glad men tänker köra så lågt kh-innehåll som jag kan ett tag och försöka föra in vettiga kolhydrater och kanske köra lite mer GI-stuk. Känner att detta verkar lite extremt. Är skeptisk som dr Dengrot i Lorry skulle sagt. Flört

golftokig
0

#17 - grava utan socker = rimma? också jättegott! tack Thea!

#18 Hej mackomanen - du hittade min tråd. Kul.

Kanske ligger det extrema just i att det är så annorlunda för oss som är nya? Jag ska iallafall läsa på de länkar jag fått om skillnader mellan GI och LCHF, försöka begripa mer om hur kroppen förbränner osv. Bra vill jag må och redan med min mjukisvariant känner jag mig piggare. (ja utaom idag då när det lurar en förkylning i svalget - blä!)

Jag har inte karaktär nog att besluta mig för att aldrig mer äta bröd (tex) men jag kan absolut känna att det är relativt enkelt att kraftigt dra ned på intaget. Det går bra att byta ut rotsaker mot grönsaker, frossa i goda kletiga såser och prova nya spännande recept. För sådana finns det gott om här! Har du sett nötkakorna tex?

Thea
0

#17: Nja, du gör på precis samma sätt som vid gravning. Hos oss har vi i alla år gravat utan socker och det har alltid blivit jättebra!

Lycka till!

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

golftokig
0

En liten dagsrapport. Gräddomelette till frukost med lite skinka, salladslunch med rökt bog, massor med mozzarella, soltorkade tomater (ni vet, dom i olja - är såå goda!) och till middag får jag lax med cf-sås av något slag. Så idag ser det rätt bra ut tycker jag allt.

Men - jag är snuvig och har dessutom ont i en axel. Axeln har fått behandling av en kiropraktor o snuvan ska få vatten o extra sömn, men det passar så attans illa! Torsdag gryning åker jag iväg för att tävla i 2 dagar. Inte så kul om man är förkyld o har muskelvärk. Men itne är det mycket att göra åt. Huskurer finns, salvor att ta till och extra näsdukar ska inhandlas. Ack ja.

Under tävlingsdagarna tar jag med kokt ägg & nötter på banan - bra att ha nåt att tugga på. Jag ahr också testat stora briebitar omlindade med skinka - supergott och det funkar fint innan sommarvärmen slår till.

Nå - bara några rader om läget.

må gott alla.

kaisakavat
0

Låter ju som om läget är helt OK. Bra mat, mums man blir ju hungrig av att läsa..

Medtagningsmaten låter också bra. Hoppas du piggnar till innan tävlingen och LYCKA TILL! Skrattande

golftokig
0

Oj - nu haver jag syndat! 2 dagar på hotell… Första dagens middag var absolut inga problem - supergod ryggbiff, smörstekta grönsaker och en himmelsk beasås. Potatisklyftorna var lätta att avstå. Dag 2 - spel hela dagen förbi lunch. Inget bra att köpa och mitt ägg var uppätet - hade planerat dåligt. Syndade med nutribar, full med socker. Sen stor middag för 50 pers med förbokad mat. Jag hade valt kötträtten som så många andra. Till den - potatisgratäng. Jag hade pratat om grönsaker - men det hade kommit bort i hanteringen. Nu var läget sådant att jag valde att inte ställa till med bekymmer (a - hungrig, b- andra som tramsade på annat slag: personalen hade fulla muggar) så jag föll för en enormt god frestelse. Och mumsade gratäng. Fick dessutom öl också - och lite vin med om sanningen ska fram. Inte bra.

Vågens visare har klivit upp ett snäpp och magen känns lite bubblig och rund. Dessutom är jag tvärförkyld. Ynklig!!  Men sen hemkomsten har jag tagit nya tag och återgått till ordningen.

Grillad kyckling med cf+majonäs middag igår- gott! Sallad med kokt skinka & gräddädel - inte heller dumt, det var dagens lunch. Middag idag är resten av kycklingen med cfmajo o persilja. Hoppas bara att snuvan ger med sig - det är eländigt att vara täppt i knoppen när solen skiner och golfbanan lockar!!!