Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: medlemmar
Läst 4505 ggr
golftokig
0

Mjukt följsam - kan det funka?

Hej alla, detta ska bli min tråd!

Den förvirrande rubriken stämmer rätt bra på mig. Jag är nybörjare inom LC-kosten. Jag vill prova lite mjukt för att se vad kroppen säger, både måendemässigt och viktmässigt. Jag har svårt att vara benhård och stryka alla colisar. Men jag försöker dra ned på dem och utesluta mest möjligt. Jag tänkte berätta hur jag äter och jag ber er om kommentarer och råd!

Jag är dryga 45, cirkus 164 cm över havet och väger nu runt 68kg. Jag är på väg nedåt, lite sakta och med skutt uppåt ibland - men kurvan pekar åt rätt håll. Jag promenerar nästan varje morron 45 minuter och det bidrar förstås till ökat välmående. Och som min signatur antyder går jag en hel del steg på golfbanan också! (och golfbanerestauranger är svåra - massor med coli-rätter med pasta o ris som ska vara så bra för sportande personer…)

Jag har haft problem med feta mjölkprodukter(omedelbar diarré) samt gasig och bubblig mage. Detta har försvunnit nästan helt. Och just mjölkfettet är ju spännande - kan ha grädde i mitt kaffe utan problem.

Jag äter flatbröd 2 skivor till frukost, med skinka och fet ost emellan - eller också äggröra och bacon - lite beroende på humör. Till mellis på kontoret får jag ett kokt ägg med lite majonäs på, eller yogurt. Lunch idag var rostbiff, sallad och gräddädelost. Och till middag blir det sill, gräddfil och tre små syndiga färskpotatisar. Helgernas grillade kött åtföjdes av bea-sås eller kryddsmör och grönsaker. Och så har jag hemgravat lax.. den gravar man ju med socker förstås, men det kanske uppvägs av laxens fett?

Just nu undrar jag mest om jag äter för lite fett…  Jag äter mindre portioner än förr då jag gärna tog om och åt för mycket. Nu känns det mer lagom ur mängdstorlek. Men frågan är om min mjuka följsamhet, som inte alls är strikt, hindrar ketosen??