Gaah...potatisgratäng...VILL HA!
Jisses vilka hang-ups man kan få…Jag har börjat längta alldeles ENORMT efter en vanlig hederlig potatisgratäng!
Jag brukade alltid tillaga den med purjolök (mums!) och massor av grädde, och eftersom jag inte är så superkänslig för kolhydrater funderar jag faktiskt på att tillaga den som valborgsmässogottis. Tänk att stå ute och bli lite småfrusen och så gå in och plocka in en potatisgratäng ur ugnen…
Jag hade tänkt göra en gratäng baserad på DaMums utmärkta gratängrecept med rättika, men rättikan låg och dog i kylskåpet, det var nog inte min stil…
Vad tror ni, ska jag försöka mig på rättikareceptet, eller är det bara äkta vara som gäller?

Jag har testat rättika och det var… tja… inte alls gott. Den smakade skarpt och har inte samma konsistens. Blev riktigt besviken, båda gångerna, för jag var ju tvungen att testa en gång till i fall jag nu gjort nått fel första gången. 
Är också väldigt sugen på just potatisgratäng ibland… eller potatismos. Blomkålsmos är gott men inte samma sak. 
"You just have to belive…"

Jag försökte mig på den med Rättika och den var inte i min smak, däremot har jag gjort en med blomkål och den var helt OK. Själv skall jag göra en potatisgratäng till 8 pers på tisdag. Då fyller min syster 70 år och till det skall jag bjuda på rostbiff, rökt kalkon och grillade kycklinglår. Tänker också bjuda på gräddstuvade champinjoner, så för mej är det inga problem. Avstår potatisgratängen.
blomkålsgratäng är lika gott! Jag gillade inte rättiksgratäng alls.

Ja, blomkålsgratäng har jag också lyckats att få till en som blev supergod. Men det är ju inte samma sak som potatisgratäng… 
Så konstigt - gjorde en till middan idag till övriga familjen och jag var totalt likgiltig inför den. Inte det minsta längtan. Detsamma gäller flera andra "omistliga" saker. Har jag hjärntvättat mig?

jag förvällde rättikan innan jag kokade den. Det gjorde milsvida skillnad!!
Nästa gång ska jag förvälla den och göra den enligt Nigellas recept på potatisgratäng.. Dvs koka den färdig i gräddmjölk och sen bre ut på plåt, på med ost och gratinera. Det går mkt fortare också!
Dock har jag en känsla ibland att det är nåt som saknas när jag gjorde rättiksgratängen, typ köttfärs i botten vore toppengott..
jag gjorde blomkålsjansson till mig, vanlig jansson till guben (somiofs är LCHF:are men inte ville avstå lite Jansson till påsk) , samt potatisgratäng till sonen. Hade inga problem att avstå de båda andra heller, jag tycker att blomkålsjansson är GODARE än vanlig… kanske är även jag hjärntvättad!?

#6 Tror jag kokade min rättika i 30 minuter innan jag gav upp kokandet. Provsmakade den ungefär var 5 minut för att se om det var någon skillnad i smaken… men det smakade ändå för skarpt för mig.
Vet inte hur mjuk rättika kan bli heller men den jag kokade i 30 minuter var fortfarande lite krispig…
När jag gjorde en med rättika sa 20-årige sonen "Vilken god potatisgratäng!"
Men då förkokade jag de tunna skivorna tills de var mjuka och hällde bort kokvattnet. Sedan in i ugnen med alla tillbehören, lök, ost, grädde, salt, svartpeppar och (i mitt fall) muskot.
Jättegott! Jansson med rättika var också mums enligt alla som smakade.
Men smaken är ju som baken
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Jag har i alla fall ätit min sista potatis. Hur gott det nu än var. Idag var jag på krogen med tre körkamrater och gav bort min pommes till dem.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
#10 Vill du förgifta dem, Raphanus? Konkurrens inom kören, eller? 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Jag ska prova gratäng med rättika någon gång.
Det jag saknar mest är nog gott bröd - grovt eller surdeg, chips, ostbågar, pizza, patsa och potatis i alla former. Mos, gratäng eller bakad (skalet !!Mmm!!..) var nog favoriterna.
Hoppas en dag kunna äta allt detta med måtta. Men för tillfället koncentrerar jag mig på tillbehören:
Grillat eller stekt fläsk/fisk/fågel eller nöt med:
Bea, majo, gräddsås, kryddsmör och grönsaker.
Fläsksvålar är mina snacks…
Visst saknar jag potatisgratäng ibland….men inte så jag blir tokig.
Jag är ju nästan alltid mätt.
#11 - Tja, ibland är det lättare att övertyga en människa om det förträffliga i att förgifta sig själv än att övertyga samma människa om att gå över till LCHF. Jag tyckte bara att det var så synd att pommisarna skulle ligga orörda i sin skål, så jag sa att det var fritt fram att äta för den som ville.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
jag har hittat det allra bästa brödet hittills, unegefär receptet till LCHF-kexen. Bara att jag mal en del av linfröna… sen klickar jag ganska stora klickar , plattar inte ut, det blir jättebra brödbullar, helt som vanligt bröd! Utsökta ljumma med smör och ost!
Ikväll blev det äntligen av att laga potatisgratäng. Riktig, med mjölig potatis.
Det smakade någorlunda. Inte så där dundergott som jag mindes.
Jag är inte särskilt känslig för kolhydrater, så jag tror inte jag kommer att må dåligt i natt, eller i morgon.
MEN…HERREGUD så mätt jag är! Jag är så mätt så jag mår illa…det var evigheter sen jag kände av den känslan. Har jag en gång i tiden känt så nästan varje dag? Hu då.
Jag skrev i någon annan tråd att det bästa med LCHF för mig är den där behagliga mättnadskänslan. Jag är mätt och belåten, men mår inte illa, eller näst intill illa. Det stämmer ännu mer efter idag!

Haha, jag har satt min sista potatis! Nä, jag har inte tänkt att kola vippen, jag tänker inte äta mer potatis! Åt pommes frites igår och det var inte gott, smakade inte alls som det brukar. Längtar inte heller efter potatis och sås, är jättenöjd med kött och sås.

Kan rekommendera att pröva göra gratäng på squasch! Mmm, jättegott! Visst, man fattar ju att det inte är potatisgratäng, men inte alls så pjåkigt som substitut.) Skär kring 1cm tjocka skivor, salta och peppra mellan lagren. Sen tar man ju i det som man vill, om man kör med grädde och ost tar man det, här händer det att det blir bearnaise-sås ibland, mmmm!
Jag vill rekommendera att göra "potatisgratäng" på kålrabbi. Underbart gott med en somrig och fräsch smak av kronärtskocka.

Jag har gjort gratäng på rättika, kålrabbi och majrova. så här gör jag:
- Skala och skiva tunna skivor av rotfrukten.
- Stek hackad lök i smör i en vid kastrull, så att den får färg och blir mjuk.
- Sätt på ugnen, ca 250 grader.
- När löken är klar, lägg i rotfrukten och rikligt med grädde, salt och peppar. Låt sjuda i 20-30 min.
- Töm kastrullen i en smord ugnsform, lägg på riven fet ost och hyvla över lite smör. (jag strör också över krossade/malda fläsksvålar över alltihop, men det är valfritt)
- Grädda mitt i ugnen tills gratängen fått fin färg.
Det gör stor skillnad att koka i grädden direkt då dessa frukter binder vätska och inte släpper så mycket stärkelse vilket innebär att de blir vattninga om man kokar dem i vatten.
Lycka till!