Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4536 ggr
Sandidra
0

Äta när man är hungrig

Frågan finns säkert men hittar inte svaret när jag letar. Ibland har man ätardagar när man äter mer. Vissa dagar är jag inte hungrig alls. Så nu undrar jag om de är skadligt att bara äta minimalt en eller ett par dagar. Avstannar förbräningen? Ska man ta en bit mat i alla fall, fast de tar stopp. Är inte de viktigaste att lyssna på kroppen?

Två små pannbiffar och två ägg m smör är vad jag ätit idag till lunch. Har ingen hunger alls men är kvar i tänket att äta efter klockan och inte magen.

mikaelj
0

Nej, det är inte skadligt att äta efter hungern. Och mycket riktigt är man mer eller mindre hungrig olika dagar.

Dessutom behöver man inte äta mer än en gång om dagen, om man inte känner för det. Det finns inga belägg bakom 5-6 måltider om dagen-råden.

Partyplupp
0

Ät bara när du är hungrig!

Det är helt rätt; lyssna på kroppen! Den vet mer om dej själv än vad nån "gubbe" på livsmedelsverket någonsin kommer att veta!

De belägg som finns, att man ska äta 5-6 måltider på en dag, gäller sockerätare. Sockerätare måste inta mat med jämna mellanrum för att blodsockret inte ska gå för lågt.

Det är då du börjar känna dig svimfärdig, dåsig, trött, hungrig, sugen, tjörmig, less, slut, sötsugen och irriterad (jag kan fortsätta!) (been there done thatObestämd)

Äter du, som sockerätare, inte med jämna (korta) mellanrum börjar kroppen käka från musklerna istället.

Med LCHF gäller andra regler….

När du använt energin från det du stoppat i dej (kött och fett) så fortsätter kroppen äta från fettdepåerna. Därför kan du uppleva att du inte behöver äta på flera timmar, och som Mikaelj säger; ibland kanske man bara är hungrig en gång per dag! Kroppen hämtar alltså fortsatt energi från fettet, och du känner dej lika "jämn" som när du just ätit!

Därför är det också viktigt att inte äta FÖR MYCKET till varje måltid, och inte heller för ofta.

Då får kroppen hela tiden in nytt kött och fett, och det blir därför onödvändigt att ta från kroppsfettet.

GÖr det kroppen säger åt dej att göra!

Sandidra
0

Tackar. Så bra förklaring. Man är insnöad på max tre timmar mellan mat/mellanmål.

mikaelj
0

Att äta för ofta, eller att ideligen småäta, hindrar förbränningen och leder till att fettinlagringen ökar. Kroppen stannar i ett tillstånd av lagring. - Visst ska man vara med och fika men man kanske kan spara godisbiten till efterrätt. Jag ser hellre att människor åt större måltider lite glesare. Minst fyra timmar, men gärna mer, bör förflyta mellan måltiderna, menar professorn. Barn och äldre kan dock äta något oftare.  - Det gäller att vänja kroppen vid det, att skaffa sig en rytm som kroppen trivs med, säger Charlotte Erlanson-Albertsson.

Fett gör dig mätt, inte sockret

MdM-Cernita
0

Det vore kul att kunna äta när kroppen säger- hungrig, men jag har ett jobb där jag inte kan äta annars än när jag har rast. Det betyder att jag äter regelbundet 4 ggr/dag, men när jag är ledig fösöker jag låta kroppen bestämma mer, men den är så van att det knorrar i magen samma tid som vanligt. Enda skillnade är att jag brukar slåi hop min luncher till en = 3 mål om dagen. En otrolig lättnad mot de traditionella diabetesråden max 4 timmar mellan målen och gärna en frukt emellan. det är så vilsamt att kroppen sköter sej själv, inte ens vid hård ansträngning svarjar blodsockret och skriker efter mat/socker.

MimLan
0

#5 Visst kan det vara knepigt ibland när man har jobb och sociala sammanhang att tänka på. Men jag ha rlöst det genom att äta lite, t.ex. tar jag ett kokt ägg till frukost en jobbdag, så jag är hungrig till lunchen. Är jag ändå inte tillräckligt hungrig äter jag en fet hallonyoghurt eller halva matlådan. Eller ännu ett ägg.

Mcshep
0

På helgerna tar jag kaffe med grädde som frukost och äter vanligtvis inte förrän efter 12 och sen en till gång på kvällen.

Jobbar dagar äter jag frukost på 2 ägg + kaffe med grädde innan jag går till jobbet, äter jag jag mer är jag inte hungrig till lunchen fast jag har ett fysiskt jobb. Sen är jag hungrig när jag kommer hem och då äter jag dagens största mål.

De andra på jobbet är alltid hungrig och äter frukt flera gånger om dagen vilket märktes när vi var på mässa i Sundsvall i torsdags. De var tvungna att äta på bussen och ändå var de jättehungriga när vi kom dit vi skulle luncha och sen var de jättehungriga innan vi var hemma igen. Själv åt jag innan vi åkte och sen lunch i Birsta och sen lite grann när jag kom hem.

MdM-Cernita
0

Visst är det härligt när kroppen inte längre tjatar, men lite ufoaktig blir man ju när alla andra jagar socker hela dagarna och själv står man lugn och mätt och tittar på.

Mcshep
0

Ja dem bara tjatade att de var hungriga och var tvungna att köpa lite godis och glass för att klara av att vänta till de kom hem.

Och så tycker de att jag är konstig eller har så bra karaktär som kan låta bli att äta glass/godis/kaffebröd.

ebet
0

Det är skumt med hungerkänslorna, jag har lärt mig att följa de, men de senaste dagarna fick jag äta varannan timmen. Ok, tänkte jag, jag går med på det ett tag.

Och så helt plötsligt är jag fem cm smalare i midjan.

Normalt är jag bara hungrig två tre gånger per dag, så det var en spännande upplevelse :)

Effie
0

Det svåra är ju när hungerkänslorna varierar - när man äter precis samma frukost som vanligt, och plötsligt är vrålhungrig en timme före lunch. Och visst kan man äta då, men vad gör man då på eftermiddagen om man inte har med sig en extra portion? Händer det ofta ser man ju till att ha lite extra mat med sig, oftast, men om det sker typ en gång varannan månad är det krångligare. Nej, jag ber inte om råd; konstaterar bara att det inte alltid är lätt att få till det.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

bazz
0

Leptin-receptorerna, dvs det som styr hungersignalen, tar 5-6 timmar på sig efter en måltid att återgå till ursprungsläget. Det är idag en väl etablerad "sanning" bland dem som forskar på metabolismen. Däremot finns det tämligen mycket forskning som slår hål på myten om 3 måtider samt 3 mellanmål per dag. Ingen ökad förbränning har heller kunnat påvisas. Det är ytterligare en av våra matmyter som lever kvar och frodas ffa inom hälso/tränings-industrin. Hur skall dom annars sälja alla sina shakes och bars Flört

#11 Jag har alltid någon burk makrill i tomatsås i skåpet om jag skulle vara hungrigare än vanligt eller jobba över länge. Då vet jag att jag alltid har något vettigt att ta till om det skulle behövas.

MimLan
0

#12 Samma här. Perfekt nödkost som går att slänga i sig på kort tid också ifall det skulle behövas. Jonglerar runt med kokta ägg och makrill på jobbet, så det är aldrig någon risk att jag går hungrig iaf.

lil-sis
0

Äter frukost och lunch när jag jobbar. Eller har gjort iaf, har tre pass kvar på jobbet sen är det semester och då blir det svårare. Är jag ledig och har tråkigt = äter för jag har inget bättre för mig…

Men en normal dag är typ:

04:15 - frukost (ägg grädde smör te)

12:15 - lunch (ägg broccoli smör lax grädde te)

Och sen räcker det till nästa frukost. Lunchtiden varierar lite men inte mer än en timme eller så.

Om jag inte får i mig tillräckligt på frukosten blir jag hungrig på väg hem = svårt att motstå "dumheter". Jobbar delade pass, i snitt 06-10 och 15-18.

Semestern blir klurig :o Tror jag ska börja promenera.

Marie-ann
0

Jag är fortfarande ganska "rädd" för att bli hungrig med allt vad som hör(hörde) tillSkäms Förra veckan blev jag rysligt hungrig innan middagen var klar men det värsta var att hungern gick liksom aldrig över. Jag åt och åt hela kvällen och naturligtvis så slank det då ner sånt som inte skulle ner. Kan det ha haft med att blodsockret blev på tok för lågt innan jag åt och att jag sen kom in i nån dålig spiral? Blev lite förvånad över kroppens reaktion.

fialiten75
0

Man ska nog inte vänta för länge med att äta.. MEN det är inte farligt att vara hungrig om man nu inte samtidigt får svårt att hålla sig från kolhydraterna.

Urtidsmänniskan fick knappast mat direkt när kroppen sa att nu börjar det bli dax Flört. jag blir inte sugen på sött osv längre när jag är hungrig så jag behöver inte oroa mig för det…

Vad jag menar med detta inlägg är att det är inte faligt att vara hungrig ibland även om man äter LCHF, jag tror inte att kroppen ställer  in sig på svält på några timmar om den får bra mat regelbundet.