Hade jag bott i Stockholm hade jag anmält mig direkt!
Helt klart! Nu har jag anmält mig - hoppas många här gör det och att vi kommer med! 
Anmäld!! Få se om man kommer med då! Tack, Margareta!
#1, jag bor i Eslöv, men anmälde mig ändå, det stod ju att reseersättning utgick! Man ska ju inte vara där i tre veckor!
#4 Precis, jag bor i Östersund och hoppas jag får vara med; det står ju inget annat i alla fall och reseersättning får man. Var ju bara 2 träffar! (kan bli som lite mini-semester för en sliten 3-barnsmor)
Haha, en till sliten, studerande tre-barnsmor här. SEMESTER ;-)
Skulle vilja anmäla mig, men är lite feg, känner jag…
Jag vill själv vara med faktiskt och bor ju i 08-området. Då får de med ett riktigt UFO som inte kommer att påverkas av deras kostråd.
Numer pensionär i Nynäshamn

Jag tog och anmälde mig också, förhoppningsvis är det ingen nackdel att man bor i Jämtland

Jag har precis anmält mig till studien! Hoppas jag kommer med.
Haha, jag jobbar på den institutionen. Det låter bara så grymt ointressant att man som tack får veta energiförbrukningen. Jaha. Okej.
För den goda sakens skull får jag nog allt vackert anmäla mig och vara obstinat mot nutritionisterna.
Jag har anmält mig, hoppas jag blir utvald att delta!

#11 Jamen man får ju veta sitt BMI också! Jag dör ju av nyfikenhet att få veta om jag är överviktig eller inte! (90 kilo till 160 cm - nån som vill gissa om jag är tjock?)
#12 De har säkert köpt in utvecklartjänster för att klara av att räkna ut det, dessutom. ;)
Har precis fått mail från dem, och de ersätter bara resor inom Stockholm. Synd, hade gärna varit med, men har inte riktigt råd med det!
Men nu vet ni andra oxå som är anmälda!
Jag kom med! Ska få ett brev med mer info de närmaste dagarna. Det här ska bli MYCKET spännande ;-)
Anmäld, hoppas hoppas.
Frågan är bara vad de kan dra för slutsatser på en studie som pågår i tre veckor, den skulle ju handla om hur arv, genetik, och miljö påverkar oss.

Jag har också kommit med skall kolla med dom när det är man skall vara där om det finns billiga tågbiljetter i så fall bekostar jag dem själv bara för att de ska få med LCHF-are också så får de bekosta mina SL biljetter från Gustafsberg när jag åker in till KI från min svägerska.

Ska oxå ev. vara med i delstudien med DLW.
Ska bli intressant i så fall att se hur man ligger till relativt estimat. Får se till att röra sig standardiserat då ! 
Medarbeterare på Kost
Jag har också kommit med, fick ett mail idag. Nu känns det lite läskigt!!!! 
Kom med jag åxå, men om jag deltar eller ej beror lite på… Jag får ju bekosta resan från Östersund själv. Jaja, den som lever får se. Beror lite på hur mycket jag behöver resa (en gång kan jag kanske bekosta) och när exakt det är (mannens arbetstider har betydelse).
Vad har jag egentligen gett mig in på? Huvva, brr och rysning. men det blir nog bra, hrrm.
#17 Om du läser informationen i länken så ser du att det bara är en pilotstudie till någonting _mycket_ större.
Jag är också med iaf.
Klart jag ska vara med men känner mig inte lika kaxig idag som igår när jag anmälde mig!
Asch, det stöp på bebisen. En månad för ung…
Väldigt intressant, synd att jag inte bor i närheten.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Vad jag förstod så var det bara ett (obligatoriskt) informationsmöte på KI för de som bara är med i VALMA-utvärderingen. Är man med och dricker isotopvatten och pinkar tillkommer ett till obligatoriskt möte.
Medarbeterare på Kost
#23 så då spelar det ingen roll att vi lchf-are är med, de kommer inte dra några slutsatser från denna undersökning utan typ bara testa mätmetoden?

Det är för att testa metoden för att samla in data som ska utvärderas. Väldigt många studier faller på att deltagare rapporterar fel mot vad dom faktiskt äter.
I bantningssstudier där kost med mycket kolhydrater är med, är det vanligt med en underrapportering av hur mycket kolhydrater de faktiskt äter med mer än 50% ! Dvs de äter 50% med än vad dom säger/rapporterar att dom äter.
Och ju större mängd folk som är med desto viktigare är det att ha ett rapporteringssystem som är så rättvisande som det är rimligt att göra. I det här fallet ska ju en halv miljon svenskar senare fylla i blanketterna under en tid (år)
Medarbeterare på Kost
spännande
Spännande för er som kom med! När jag väl bestämt mig, så var det fullt…
Äsch, det finns inga fler platser 
hade ju vart spännande att vara med i om man sett det lite tidigare ja..
men förhoppningsvis borde det komma att göras många fler studier framöver om just kost och hälsa, speciellt om olika "dieter".. då vill man ju vara med och visa på hur bra just Vi lever.. 

Som #30 säger så är det här (som jag förstår det) inte själva koststudien utan ett test av de mätmetoder de tänker använda i studien. Så det mest dramatiska som kan hända är att de tror det är nåt fel på deras mätmetoder eftersom det verkar som om väldigt många deltagare äter jättekonstigt!
#36 Det är ett test av det kostflöde de planerat för den stora studien. Det vore oansvarigt att inte verifiera att det flöde med tester och insamling av data fungerar i praktiken innan den stora studien kickar in. Vad själva datat säger idag är nog inte så intressant för dem, det är den stora helheten som är mer intressant, vår testgrupp kommer antagligen vara alltför liten för att dra slutsatser.
Det betyder dock inte att jag inte funderar på hur jag skall överäta som en galning den här perioden, bara för att ge nutritionisterna hicka. ;)

#37 Hehehe, då är vi två. Funderar som bäst på hur jag ska få in mer ister i kosten och om det ens kommer att finnas med i deras registreringsprogram! 
Här finns lite skrivet om VALMA-studien från en deltagares sida sett (skrivet av mig)

Lättmjölk till kaffet?
Tror ni man blir utkastad ur studien om man tar med sig sin lilla gräddflaska istället…?
Tack för den varningen, då fixar jag kaffet, med grädde, på vägen dit. :)

Igår var jag på introduktion. Verkar spännande och i höst bjuds alla deltagare in till ett seminarie om vad studien resulterade i. Dock är det ju en utvärdering av mätmetoden så att man äter lchf lär inte påverka, tyvär.

#42 Men som jag skrev i #36 så kanske de får panik och tror att det är nåt fel på mätmetoden när de får så konstiga siffror! *hehehehhehe* 

He he ja kanske :)
Hoppas dock att jag kan få förtur till att vara med i den stora studien de ska dra igång 2010. där kan man nog göra nytta som lchf:are!!!

Nu har jag varit där, och det var en jädrans lång utläggning om hur man registrerar olika sorters mackor. Jag misstänker att de kommer att bli en smula förvånade när de sammanställer resultaten, även om det inte är syftet just nu.
Funderade på om jag skulle skriva upp mig på en sån där session med hälsocoachen bara för att förvirra henne genom att fråga hur jag ska få in mer fett i kosten, men jag ids inte riktigt, och tror inte jag skulle få ut nåt av det själv. Nån annan som valt det?
Jag skall vara med på det märkta vattnet, som är försenat, så jag har ännu inte varit där, men har de någon önskan om återkoppling från deltagarna om olika saker?
Skulle gått på träff i morgon, men har fått nåt ryggskottsliknande och är tämligen orörlig. Så tyvärr…….

Jag har just fyllt i den sista enkäten, och det var ganska roligt. På slutet kom det flera frågor om man känner till GI och LCHF och vad man tycker om det, och sen den roligaste av alla:
"Litar du på Livsmedelsverkets kostråd?" Och om man svarade nej (gissa!) ombads man förklara varför.
Det blev ett ganska långt svar… 

#46 De verkar ju också vara rätt öppna för kontakt, så det går säkert att maila dem och ge lite feedback vare sig de ber om det eller inte! 
Ja, det var roliga frågor om LCHF och Livsmedelsverket på slutet i sista enkäten!
Jag har bloggat om det på www.krylbokungen.se/blog
Tyckte jag fick till ganska bra svar, t ex på varför jag inte hade förtroende för Livsmedelsverkets kostråd 
Jag är nyfiken på utfallet av det märkta vattnet, vad det egentligen visar.
Även min vecka blev helt knasig ur kostsynvinkel. Dels blev jag förkyld, dels råkade ut för en mindre operation, båda ledde till total matapati och låga kalorisiffror. Och så råkade jag festa som aldrig förr, med en hel del alkohol.
Det skall bli skönt att få den sista enkäten så jag kan få påtala lite saker. Enkäterna är lite knasigt uppstyrda, vad är definitionerna på "bantning" t.ex? Jag bantar inte, men jag går ner i vikt, var det det de egentligen undrade? Och vad vill de ta reda på om huruvida man saltar under matlagningen eller efter? Jag går på det som är bäst för maten, men de verkar inte ha någon koll på att det finns folk som på något outgrundligt sätt är hemma på det här med matkvalitet.
Skall defintivt upplysa dem om fördelningen på makronutrienterna som jag normalt har, och att jag äter fullvärdigt protein hela tiden. Och att jag äter frukost varje dag, men att det inte betyder att jag äter den tidigt på morgonen utan när jag blir hungrig.

Jag tolkade frågan om bantning som att den syftar på en tillfällig diet som inte är ens normala. Och så ser jag ju inte på LCHF, även om jag går ner i vikt av det, och det kanske rentav var ett viktigt skäl till att jag började en gång i tiden.
Min vecka blev inte heller helt typisk eftersom jag råkade jobba natt två gånger (gör inte det så ofta) vilket alltid leder till knas i mathållningen, och hade migrän en dag. Men den var nog inte lika avvikande som #51!

Är vi några som träffas i morgon kväll?
//Karin
#53 Jag tänkte gå 

planerar oxå att komma, har en trött-trött-trött dag idag, hoppas piggna till lite! :-)
jag är oxå trött trött trött men bestämde mig för att jag SKA gå 
Vad tyckte ni om föreläsningen?
Vad tyckte ni om skrattmeditationen?
Vad tyckte ni om materialet man kunde plocka?

Skräp
//Karin
#58 haha, det tyckte jag med men det vet du ju redan
. Det kanske bara var du o jag där härifrån?
Jag bläddrade lite i materialet man kunde plocka på sig. Det känns skönt att ha läst "Ideologin och pengarna bakom kostråden". De skrev nämligen om klassikern från 70-talets politik - att det är bättre för alla om vi själva äter upp säden än att det först ska passera via djuren och att vi därefter äter upp djuren, då räcker maten åt alla i hela världen.
Jag har också blivit lite skadad av detta forum och av "Kostdoktorn"
. Jag ville ifrågasätta allt som föreläsaren sa, fråga varifrån hon fått det, hur man vet att det är si och så, vilka studier som säger det. Men jag kände att det inte var läge att förstöra föreläsningen.
Skrattmeditionen var ok, det kan jag nog behöva, men jag behöver nog lite mer träning på det.