Jag äter...
Hej hej,
Är helt ny och är inne på min 4:e dag. Jag vet att jag inte kan se något resultat ännu men jag vet heller inte om jag äter rätt (inget har hänt). Som gammal fett-fobiker så är jag orolig att jag tar i för mycket bara för att jag får! Just nu räknar jag ut hur mycket jag äter bara för att jag ska lära mig.
Idag har jag kollat hur dagens mat var fördelat och det blev följande:
fett 59%, protein 37% och kolhydrat 4%
Känns ganska bra. Tror det är mer i den stilen jag ska äta. Kan dessutom tillägga att jag inte ätit godis eller något annat onyttigt på fyra dagar nu och det trodde jag aldrig! Jag ju läst andra inlägg om folk som sagt att det funkar men jag trodde ingen var lika fast i godis-träsket som jag! Är riktigt stolt över mig själv!
En sak jag inte riktigt förstår är hur det är ok att äta mörk choklad (typ 80%) och finncrisp. När jag kollade så innehållet så visade det ju sig att det är jättemycket kolhydrater!
Är tacksam för alla tips jag kan få =)

Hejsan!
Har lchf:at lite över 3 månader. Det tog mig en vecka innan vågen, rättare sagt, måttbandet reagerade positivt.
Jag har ätit någon liten choklad bit i veckan o ändå gått ned. Kanske en eller två rutor. Det räcker för mig att stilla chokladmonstret inom mig!
Är det minmat du kollar i? Jag kollar på chokladkakans innehållsförteckning per 100g
Köpte en att ha på lager och den har 35 kolhydrater per 100g, och tar jag en liten bit ibland blir det inte så farligt.
Jag vill försöka hitta en livsstil inte en bantning till i raden, då behöver jag ha en guldkant i mellan varven.
Lycka till

Hej på er! Jag småler igenkännande då jag läser era inlägg. Då frugan och jag började LCHF: andet, ja då rörde sig snacket allt som oftast om choklad och bär. Jag tror aldrig jag ätit så mycket grädde med hallon som under de första veckorna. En liten chokldbit 72%ig till varenda kopp kaffe vilket vi aldrig gjorde tidigare. Man blir fixerad helt enkelt. Hur som, nu 6 månader senare tänker vi inte på hallon och choklad. Sötsuget är fullständigt borta och "läckerheterna" lockar inte det minsta längre. Jag hoppas ni kommer till samma resultat så småningom och då kommer ni att le åt den känsla ni nu har. 
Hur mycket kolhydrater du vill äta och hur det påverkar dig måste du experimentera med själv.
Också vilken sort som är bäst för dig, olika individer reagerar olika på spannmål, socker, sötningsmedel, mjölkprodukter, frukt osv.
Vill man och behöver man gå ner i vikt till varje pris så skulle jag skippa chokladen och FinnCrisp direkt.
Vill man äta och ha det som livsstil så är det kanske annorlunda.
Vill du dessutom bli av med sockerberoendet så är det kanske bäst att skippa mörk choklad och allt som är sött de första månaderna, tills du har fått nya vanor. Vissa kanske aldrig kan äta sött igen, det är olika på hur svårt beroende man har.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Säger som bustas. I början ville jag äta choklad, grädde och gjorde efterrätter ofta. Idag, efter 4 år med kosten, lockar det inte lika mycket. Det jag festar med idag är feta ostar tex.

försök få upp fett procenten

Ja Jennix! Det är nog sant det du säger. Men jag har svårt att vara helt o hållet åt smör o kött hållet. Det kan ju kanske ge sig efter hand.
Hoppas det i alla fall. Har inga sötsug egentligen, bara lite lyxbehov
.
Det bästa är nog att vara försiktig så det inte blir en ohejdad vana med bär och grädde, eller som i mitt fall ostkaka m grädde!!
Har varit lite mycket kanske…….grädde alltså
#6 Julia61: Man behöver inte äta fakir bara för att man tar bort chokladen.
Det får plats mycket grönsaker och det är sällan de som ställer till viktproblem för folk, snarare just mejerier och socker…
Men som jag skrev, man måste själv bestämma hur viktigt det är, vad man vill offra och sen se hur ens kropp reagerar. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Hej på Er alla!
Jag är ny medlem och har undvikit kolisar nu i 4 månader och mår jätte bra!
Jag hade inger större orsak eller behov att börja med lchf men nu när jag börjat är jag så nöjd att jag måste bara fortsätta. Jag har aldrig ätit så bra i mitt liv som nu.
Jag vet inte hur bra Ni känner igen vår Finska livsmedelsverket som erbjuder en utomordentlig tjänst även på svenska:
http://www.fineli.fi/index.php?lang=sv
Härifrån kan Ni lätt räkna matens kolhydrater osv.
Ni har givetvis Livsmedelsdatabasen i Sverige men det kan vara trevligt att kolla lite på annat håll också.
#8 Vi använder oftare fineli än livsmedelsdatabasen. 

Nja, har inte satt mig in i fakirätandet, kan inte svara på om det skulle bli så med mig om choklad och grädde fick ge vika mera.
Har beställt 3 böcker om lchf, väntar otåligt!!
det här med Finncrisp, det bygger på att man kan äta en, för det blir kanske, 4 gram kolisar , det ryms för många av oss. Och som någon sa, försök komma upp lite mer i fett, proteinet kansek är lite väl högt, äter du tillräckliga mängder? Hur många gram fett?
Idag blev det 129 gr fett och 84 protein. Det blir en hel del grädde kan jag medge. Jag klarar inte av att äta smör och har aldrig gjort. Så det blir bara ostskiva naturell! Äter inte mycket kött så det blir mycket fisk och kyckling. Kanske inte behöver äta båda varje dag?
men hur kommer du då upp i 84 gram protein? Du behöver ju äta 1,6 kilo av tex fisk eller kanske ett knappt kilo kyckling för att få i dig så mycket?
Då har jag nog missuppfattat siffrorna lite
för så mycket har jag inte ätit!! . som sagt, har inte helt koll!
#12 Kött innehåller ungefär 20% protein så en 100g köttbit (kyckling) är ca 20g protein.

Idag har jag kommit upp i nära nog perfekt fördelning i minmat, men jag är lite hungrig just nu. Ska man äta då tro, eller ta kaffe med smör o grädde. Lite grädde??
en kopp kaffe tillsammans med en skiva ost och en skiva smör (rulla ihop) tror jag sitter som en smäck 
#16: Din kropp vet bättre än minmat!
En del dagar är bara såna att man är mer hungrig än andra. Kanske rörde man sej ovanligt mycket dagen innan eller blev det för lite fett etc etc. Det där reglerar kroppen på egen hand.
# 16 bara för att föredelningen är perfekt behöver inte mängden vara det! Hur många kalorier kom du upp i? Du kan lungt äta 2000 eller mer om du inte blir mätt! (så länge du håller ner kh under 5 % )
# 8
när jag kollar enstaka livsmedel kör jag alltid på fineli (ibland dubbelkollar jag med SLV) men minmat använder SLV så vill man lägga in för att få diagram och koll på en hel dag elelr så så blir det den!
Nu har jag lagt in dagens och gårdagens mat mi minmat och då ligger jag runt 70% fett, 25% protein och mindre än 5% kolhydrat. Det är väl helt ok?
Vad äter ni som inte äter mjölkprodukter och nötter? För att få upp fettet…
Fördelningen är bra ja, men det vore bra att även få grammen!
Idag var jag verkligen sugen på nåt gott (och sött) när jag var på väg hem från jobbet. Säkert för att det är fredag, solen skiner och det är jätteskönt ute! Men jag bestämde mig för att köpa lite kräftor istället. Mums, men ack då dyrt!! Å andra sidan lägger jag ju inte ner massa pengar på onyttigheter längre så då kan jag ju få unna mig detta!
Ha en trevlig helg allihop!!

#18 # 19 jag brukar ligga på ca 1200 - 2400 kcal per dag. Hur menar du att kroppen reglerar sig själv?
1200 är alldeles för lite då förstår jag om du är hungrig dom dagarna. Det finns sidor där man kan räkna ut vad just man själv behöver, det brukar ligga på minst 1700 kcal , alltså väldigt sällan mindre!
kan inte adressen, men nån kommer säkert att tala om den!

Ja, jag tittade på minmat och kollade bakåt lite o de flesta dagara var över 1700 men några var låga
Men hur är det då med alla sorters livsmedel, kan man äta det som föreslås bara man håller 3 - 5% kolhydrater per dag?
eller 5 - 10 g kolhydrater per dag och så håller protein o fettkvoter rätt?
Det var så jag tänkte från början och det är vad jag gör nu men är ibland osäker för många skriver att man ska minska maten o utesluta vissa saker….jag försöker att hitta ett medelläge så jag kan leva med denna livsstil länge, alltid kanske för att må bra!
Idag har jag ätit i gram:
protein 87,19
kolhydrater 5,9
fett 149,93
kcal 1702
Det ser jättebra ut! 5 % blir oftast ca 20 gram för mig , men jag försöker hålla ner det ännu mera ungefär som du har ätit
en del måste dra ner på mejerier, grädde och ost t.ex men inte alla. Jag skulle förmodligen behöva det för att gå enr, men vill inte gör det… det får ta sin tid istället!

undrar om jag inte ska få låta det ta ett tag, jag är nog för kär i min ostkaka! Men jag håller ned kolhydraterna per dag ändå, går ju fast lite långsamt…
Tror jag har tendens att låta bli att äta gott om jag vet att jag faktiskt får äta gott, inte godis!
först nu upptäckte jag att det är två olika personer jag svarat, det kan bero på det om mina svar verkar konstiga. Detta är ju Akamyrans tråd och det var henne jag trodde jag svarade, kollade mot första inlägget och så. Kanske du skulle starta en egen tråd julia61?

Ja, det blev lite fel det här, sorry
Tittar lite här och där och ibland hänger man på utan att riktigt fatta att det blir fel!! Förlåt
#24 Jag menar att kroppen ger signal om den behöver mer mat. På LCHF kommer hunger- och mättnadskänslor mer naturligt än på kolhydratskost. Det är i varje fall nåt jag lagt märke till. Jag kan vara mätt nästan en hel dag om jag ätit en rejäl ägg-baconfrukost men har jag slarvat eller ätit en lättare frukost blir jag hungrig fortare. Kroppen säger till när det är dags att fylla på eller när det räcker. Likaså om jag fått i mej för lite fett. Då kommer suget som ett brev på posten!
# 30 Himla lätt gjort!