Vad är egentligen bäst?
Högfetthögkolhyrat, eller lågfetthögkolhydrat?
Ur hälso och viktperspektiv.
Nu menar jag inte att något av detta är bra, men det ena borde ju vara bättre än det andra…?
Vilket bör man gå upp mest i vikt av?
Den som tror sig veta allt
vet inte särskilt mycket
Högfett är bäst. Eftersom fett är något essentiellt för våra kroppar. Vi behöver det för att vara friska, kunna fungera och må bra. Lågfett skadar som fan.

#1 Okej. Det misstänkte jag också förstås. Men ur viktsynpunkt då? Borde man inte gå upp mer med kombinationen fett (mkt kalorier) och kolhydrater (fettinlagrande)?
vet inte särskilt mycket
Äter du mer än vad du gör av med går du upp i vikt, och det är enklare att överäta kolhydratrik mat än fettrik…
Det finns inget i kombinationen fett + kolhydrater med adekvat proteinintag som gör att du vaknar upp nästa morgon med +10 kg fett…

#3 Det låter ju rimligt.
vet inte särskilt mycket

Individuellt. Fetma i sig är rätt skadligt och när man äter högkolhydrat/lågfett brukar man ju inte direkt mena 75 E% kolhydrater, 20 E% protein och 5 E% fett, det finns många som mår utmärkt av att äta tallriksmodellen med 25-30 E% fett, 15-20 E% protein och 50-60 E% kolhydrater. De skulle nog inte må bättre av att äta mer fett och bibehålla andelen kolhydrater.

Äter man mer av det ena så äter man mindre av det andra.. och äter man mest av det som mättar mest o längst så brukar man äta mindre!
Som regel så kan kroppen reglera ditt energiintag medels hunger, men är du så skadad att din kropp genom ihärdigt kolhydratintag att den nästa helt ställt om till lagring så har man delvis slagit ut mekanismen!
Se här på ett vetenskapligt försök att äta för mycket.. de fick tvinga i sig o använda en masa knep;
"prof. Fredrik Nyström (Del 1 / 5) Är det farligt med fett?"
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag Undrar om inte den där "sanningen" om att man går upp i vikt om man äter mer än man gör av med bara gäller om man äter kolisar, eller för mycket kolisar, var den gränsen går är individuellt. Jag har itne läst någon av SSS böcker men jag tror inte att jag missförstått att han åt betydligt mer kalorier än han gjorde av med i början, när han blev av med sin stora övervikt? Han orkade väl inte alls röra på sig så mycket att han förbrukade allt han åt?

Njeä.. altså om man äter mer än man gör av med så går man upp i vikt.. så långt är allt solklart.. och för de flesta så räcker det med det!!
Vad som händer när du har en metabolism som nästan helt är inställd på lagring är att ämnesomsättningen sjunker, du tär på dina muskler och fryser o blir allmänt slö o inaktiv!
Vad som händer när du lägger om kosten så att fettförbränning tillåts är att din ämnesomsättning ökar, du blir varm, dina muskler byggs upp vilket tar energi samt att mer muskler förbrukar mer energi samt att du blir piggare o mer aktiv!
Inledningsvis kanske du äter mer men såsmåningom regler kroppen energiintaget medels hunger/mättnad.. och numera så äter även Skaldeman normala portioner!
jo det vet jag , jag skrev ju i början, när han förlorade sin övervikt!

Energiintag och uttag för nördar!
"Hur kan man gå upp i vikt på "lite mat" och gå ner i vikt trots att man äter klart mer än man behöver? Kaloriräknare och gammeltänkare av olika schatteringar säger att det är omöjligt. Jag hävdar att det är lätt att förklara. Följ med på en tankeresa:"
http://blogg.passagen.se/matfrisk/entry/kalorir%C3%A4knare_gammel_och_nyt%C3%A4nkare_se

Vem skriver Matfrisk? Hittar ingen startsida
Erik Edlund.
Detta är väldigt intressant, men jag blir mer och mer undrande..
Kan man då säga såhär:
Intag av energi i form av LCHF-kost gör ju att förbränningen ökar (jmf med högkolhydrat) och i och med att förbränningen ökar så gör man av med mera energi. Även om man inte blir mer fysiskt aktiv alltså.. Att det är därför man kan äta mer med LCHF utan att gå upp i vikt.
Eller?
Men isåfall undrar jag ändå.. Hur blir det då om man ökar LCHF-ätandet från en låg kcal-nivå till en mkt högre - alltså jmf LCHF lite mat med LCHF mera mat.
Esxemplet jag själv:
Har tidigare käkat ca 1300-1500 kcal per dygn, gick ner i vikt men stod sedan stilla länge. Började må dåligt och upptäckte att det var väl så lite mat. Sedan har jag successivt ökat ätandet och ligger nu kring 2000 kcal per dag. Går inte upp i vikt ändå, trots samma nivå på fys aktivitet.
Skulle det då innebära att förbränningen blir större ju mer LCHF-mat man äter!?? Det låter ju knepigt…Eller är det för att jag ännu håller mig inom rimliga mängder mat, d v s inte överäter, som jag inte går upp i vikt??
Tjorvigt det här - Går det fatta hur jag menar…? 

Det är främst protein som är "slösaktigt" (= mycket blir till värme). Åt du möjligtvis för lite protein innan?
Annars verkar det lurigt att gå upp i vikt på högfett/lågkolhydrat, japp. Det kan göra att allting hamnade "rätt" för dig.