Sabayonne - vitvinskräm
3 dl vitt vin värmes i rostfri bunke/kastrull i vattenbad.
4 äggulor vispas på högsta hastighet.
Sedan blandas äggen i vinet under vispning på hög hastighet tills smeten blir fluffig och luftig under kokning i vattenbadet.
Serveras kyld eller varm till bär i detta fallet Jordgubbar….

låter himla gott. Tror du att det går lika bra att köra i mixern?
Mums!!!

Tack!!!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
#1 Tyvärr, i mixern blir det nog inte så fluffigt. Det skall liksom skumma om den.
Om man villa ha till efterrätt och törs göra lite avsteg så är det gott med ett dessertvin, helst marsaalvin som kommer från Italien.
Man kan såklart ha i andra drycker också, hörde häromdagen ett recept med champagne - ifall man råkar ha en skvätt över…..
Synd… Jag har ingen elvisp (gissar att du, ebet, inte heller har nå'n?)… Men funderar och ska nog prova nå'n gång, om det inte fungerar att använda mixern och efter en stund köra handvispen frenetiskt…
Armmuskler - det har jag! :)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
jag hade torrt vitt vin och det var ok, jag är ju avvänjd att allt ska smaka sött. Nu var ju jordgubbarna söta i sig så….
man kan visst göra med cognac också….
Andina varför inte prova med mixern, kanske går.

#4 jo, har faktiskt en elvisp, men det blir så mycket grejor, skvätter över spisen i vattenbadet. Jag är lat :) ! Då det gick bra att göra bea såsen i mixer, så ska jag nog prova detta också, kanske inte blir så fluffig, men jag gissat att smaken är lika bra. Ut o handla vin…