Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1270 ggr
Helmic
0

Viktnormaliserandet

LCHF sägs ju vara viktnormaliserande men exakt hur funkar mekanismen bakom viktuppgång. Att man går ner när kroppen går i i ketos är ju fullkomligt logiskt men hur funkar det när kroppen går  upp?

kaisakavat
0

Menar du typ hur kroppen funkar kemiskt när den är i ketos, då den kan både "gå ner" och "gå upp" trots samma läge? Obestämd

Intressant, men själv kan jag inte mkt om detta.. *nyfiken på de andras svar..* Glad

Helmic
0

japp. Sitter och diskuterar lite här men jag hade inte svaret av hur kroppen kan gå upp i vikt av ketos

http://www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44270531.html

kaisakavat
0

Vi får väl ha lite tålamod, så kanske nån skriver som vet mer!! Skrattande

[Marja-Liisa]
0

Om man är underviktig och normaliserar sin vikt är det ju fråga, som jag förstår det, inte att man ökar i fett, utan man använder proteiner att reparera både muskler och skelettet. Proteiner ger ju ett bestämd insulinrespons. På samma sätt som levern tillverkar glukos vid behov pågår ju ämnesomsättningen, vitaminer, mineraler etc - ketoner ersätter ju kolhydrater mest för energi.

När man äter naturlig mat berättar ju kroppen oftast vad den behöver, detta upplever vi kvinnor kanske starkast när vi väntar barn och får olika konstiga begär.

Inkanyezi
0

Och det är så klart ett misstag att tro att man går ner när man är i ketos. Man Går inte ner... man inte behöver gå ner i vikt. Ketosen innebär ju inte att man minskar i vikt, bara att man förbränner fett och inte har överflöd av kolhydrater. Om allt fett man förbränner kommer från maten som man äter, ja då minskar man inte i vikt. Och om man bygger upp sina muskler så ökar man rimligen i vikt om det inte finns fettdepåer att ta av. Många av oss går varken upp eller ner, medan andra kan gå upp eller ner, alltefter behov. När omsättningen är i balans förändras inte vikten.

chilisalsa
0

Man kan gå både ner och upp i vikt, och det har inget direkt samband med ketos, per see. Ketos är man i, vid både underskott av energi (då går man ner) och överskott men kolhydratsbrist (då går man upp).

Kroppen försöker så gott den kan genom att öka/minska förbrukningen uppnå den jämviktsvikt det vill ha.

Energiförbrukningen är beroende av den mängd aktiva muskelmassa man har (närmast linjärt förhållande), de basala kroppsfunktionerna (kemiska nödvändiga processer, underhåll, värmeskapande, matsmältning, levern står för 30% av förbrukningen där) samt att man brukar bryta ut hur olika födoämnen varierar kostnaden för att ta hand om födan. Fett drar minst energi att ta hand om, protein mest och kolhydrater mitt emellan.

Det gäller om man är vuxen och inte är vare sig gravid eller ammar… som bägge kostar energi, såklart.

Medarbeterare på Kost