Kokosfett och smör
Frågan kan ställas på lite olika sätt men…
Vad är fördelar/nackdelar mellan smör och kokosfett?
Borde man använda den ena mer än den andra, när ska smör användas istället för kokosfett och vice versa?
Eller spelar det någon roll alls? 

Dom har ju lite olika egenskaper så man anpassar väl efter tycke och smak.
Smör innehåller fortfarande lite mjölkproteiner och "sprätter" mindre vid stekning.
Cocos är helt vegetariskt om det är viktigt men också totalt smaklöst (ica-varianten).
Till frityrer är cocos givet men till de flesta stekuppdrag väljer jag nog smör.
cocosfett har en del medicinska effekter som smör saknar. Det är bakterie och svampdödande samt har hög halt av mct-fetter som tycks öka på förbränningen än mer..

Tack!
Jag brukar använda kokosfett till varm choklad och smör till steckning, men är obestämde när det gäller mina kära choklad bollar.
Samtidigt att kokosfett har medicinska fördelar undrar om inte smör har vissa vitamin fördelar, omega-3 kanske?
Det verkar också att kokosfett tål stekning och höga temperaturer bättre än smör. Men smör stekt/kokt grönsaker smaker underbar!

Jag kör kokosfett när jag steker kött och smör när jag gör äggröra. Äggröran blir för smaklös om man har kokosfett istället.
Kokosfett innehåller till största delen fettsyran laurinsyra som ska vara aniinflammatorisk, smör innehåller inte denna fettsyra alls. Det är största skillnaden.
Smör kan innehålla omega 3 om mjölken är ekologisk och kossan betat gräs, annars troligtvis inte.
#0, Kokosfett sägs ha en del fördelar, t.ex. att det ökar förbränningen i kroppen. Det tål också mycket högre temperaturer, så det är bra om man steker något på riktig hög temperatur som t.ex. om man steker lövbiff, eller om man ska fritera något.
Men smör är nog mer nyttigt näringsmässigt sett, plus att det smakar godare.
Jag brukar ta en klick av varje så får jag både den goda smörsmaken och nyttigheterna i kokosoljan. Sen jag började med det har jag märkt att baconet inte längre fastnar i stekpannan.