Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4489 ggr
lchf-mamma
0

Sukrin - Doseringshjälp

Hej på er!

Har just fått hen en påse med sukrin.

Men hur doserar man den?

Samma som strösocker eller mindre??

Jag hade tänkt använda den i rabarberkräm.

Tack på förhand =)

Uttelille
0

Det är mindre sött än strösocker tycker jag. Men rabarberkräm sväljer ju ganska mycket socker, så det blir nog ändå en del.

lchf-mamma
0

ojoj =)

Det blir dyr rabarber för mig då =D

Har faktiskt tappat socker suget, men jag är dock inte så tuff att jag klarar av rabarber osötad ;-)

Finns det andra sötningsvänliga alternativ för just rabarber?

Sukrin kostar ju mycket, men å andra sidan behöver man ju inte äta hur mycket som helst.

MdM-Cernita
0

Jag äter betydligt mindre av Sukrinet mest för att det är dyrt, sen brukar jag blanda med Stevia. När någon jag känner åker utomlands ber jag dem ta med Sukralos.

Stevia har ju blivit svårt att få tag i men plantor och frön finns ju fortfarande.

Sen tycker jag att när man lagar/bakar kan man ha bara lite sött i och söta ovanpå så går det åt mindre, man vänjer ju av sej med den söta smaken

lchf-mamma
0

Men jag kollar nu på www.stevia.se

Törs man beställa där ifrån??

Verkade inte vara så svårt att få tag i Flört

[ngupa]
0

Vi brukar ha en regel att hälften av mängden socker.

när vi kört samma mängd av sukrinet så har  vi alla fått "ont i halsen"!?

Så även om sukrinet är mindre sött än socker så har vi inte tyckt det fattas sött, antagligen är det för att "söt"smaklöken är mer eller mindre borta… så mitt sukrin står o dammar nu förtiden, har lixom inte längtan efter sött så som de första månaderna var.

[ngupa]
0

stevia smakar lakrits även den raffinerade vita sorten har vi tyckt i vår familj. passar lakrits touch så är det ok, men hur ofta gör det det?

lchf-mamma
0

tack för det tipset =)

ska prova mig fram, känner inte heller något sötsug direkt. Äter gärna osötade hallon nuförtiden. Det har aldrig hänt förut =)

Men jag är dock inte mogen för sura rabarber *skratt*

Wildrat
0

Stevia ska tydligen vara extra bra på att dämpa surhet, kanske använda stevia för att dämpa surheten och Sukrin för att söta lite?

Tror inte det ska vara några problem att beställa via länken, har aldrig hört nån här klaga eller varna.

mio80
0

En kompis försökte beställa för ca 3 månader sedan och då var det stopp pga EU-regler.(Fick brev om det) Visste inte om stevia skulle klassas som livsmedel eller inte… Nå´t sån´t krångel var det…Obestämd

Hon har inte provat att beställa igen vad jag vet. Tidigare beställde hon från www.steviabutiken.se och www.cayote.nu/stevia-clear-120ml-p-396.html  men nu var det stopp på båda.

Kan vara värt ett försök igenTungan ute 

Har för mig att det finns en tysk sida som heter www.stevia.de oxå men har inte kollat där ännu. Kanske är krångligt att beställa där?

[Pennylane1]
0

jag har beställt från tyskland, det var billigare än från svenska stevia och inget krångel alls, fast jag har köpt från denna sida det är inte samma som den du hade

stevia-de.com

mio80
0

Kollade sidan. Behövde inte fräsch upp skol-tyskan heller, (typ 30 år sedan)Skrattande fanns med engelsk text oxå. Tack för tipset!Glad

mio80
0

Här står det mer utförligt om stevia och varför det inte är tillåtet i  bla sverige

http://www.glykemiskt-index.info/index.php?ID=136