Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-kötträtter
Läst 4633 ggr
picapica
0

Danska grisar

Ett fruktansvärt reportage i Ekot P1 idag om djurplågeri i Danmark http://www.sr.se/sida/default.aspx?ProgramId=3437

Hoppas många bojkottar danskt griskött!

kaffemoster
0

De har pratat "hela dagen" på radio om hur grisarna har det i Danmark. Och det är inte bara i Danmark. Min man var i Holland för några år sedan och bl a gjorde de studiebesök i grisstallar. De fick säkert inte se de värsta ställena, men han var mycket illa berörd när han kom hem!

Jag blir så ledsen av sånt här, men också heligt förb…ad. Vi har en lagstiftning i Sverige som syftar till att skydda djuren, och jag tror att vi oftast har en djurhållning som är hyfsat etisk, men sen köper man ändå glatt importerat kött från alla världens länder. Jag förstår det inte!

Själv äter jag inte kött som jag inte vet var det kommer ifrån. Jag ställer absoluta krav på att djuren har haft ett bra liv och fått en anständig död! Griskött köper jag från Domta utanför Uppsala. De grisarna går ut och in som de vill och när de ska slaktas tas de en och en till det närliggande gårdsslakteriet. Ingen stress och troligen ingen panik! Bonden är själv med hela vägen! Det köttet är förstås dyrare, men det är det värt!

Vi har en underlig inställning till matpriser i Sverige. Ju billigare desto bättre, oavsett kvalitet. När det gäller kläder, prylar, mm så betalar många glatt hutlösa priser för att få det senaste, men maten…den får inte kosta!?

LenaKa
0

Jag är bonde, men utan djur numera. Jag vet de hårda djurskyddsregler och hygienkrav som finns och tror nog att de allra flesta svenska bönder följer dessa.

Tyvärr så är det den dåliga lönsamheten som kanske gör att man vill rationallisera även på djurens bekostnad…. men i stort så har djuren det bra.

Låt bra mat få kosta och bojkotta lågprismärken och utländskt kött… kanske är eko kött från andra länder ok, men jag tycker vi ska gynna den svanska landsbygden också. Utan betande djur så får vi inga hagar och mångfalden i jordbruket är bra för miljön.

:-)

andreas0
0

#2, Problemet är ju att det är svårt att få tag på bra svenskt kött ibland, medans det är lätt att få tag på utländskt. Och då menar jag t.ex. gräsbeteskött.

Visst är det bra att gynna svenska bönder om det går, men då får dom svenska bönderna se till att producera produkter jag vill ha också. Jag väljer inte kött av sämre kvalitet bara för att gynna producenten, om kött av bättre kvalitet finns tillgängligt från utlandet. Ibland finns det bra svenskt kött att få tag på i affären, men ofta finns det inte det.

Hade jag haft en större frys så hade jag beställt en hel packe bra kött från t.ex. gröna gårdar på en gång, men nu har jag tyvärr inte det, och sådana ställen säljer inte i mindre kvantiteter.

starhawk
0

När jag köper fläskfilé har jag alltid valt svensk trots att det finns massor med billig dansk fläskfilé, när jag köper kotletter vet jag inte, jag har inte tänkt på det men om det stått att det var danskt hade jag nog reagerat

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

bustas
0

Detta ämne borde tas upp oftare och med någon form av "plan till förbättring"!

En vacker dag då vi "är klara" med jobbet att få folk att hitta rätt sätt att äta för att må bra, ja då borde hela bunten på alla LCHF: bloggar mm ägna skrivandet åt just kvalitetskött och därmed rätt djurhållning för djurets bästa. Detta sker ju i viss mån parallellt här i forumet men oftast endast då något reportage sänds i radio eller TV. Djuren lider även mellan reportagen. Vi kommer snart att vara så jäkla många så om vi enar oss så är jag övertygad om att myndigheter och köttproducenter lyssnar.   

"Den glada grisens tråd" borde med andra ord alltid vara på tapeten!

Jennix
0

Glada och välmående djur är bäst för oss själva också. Finns ingen motsats mellan LCHF och bra djurhållning egentligen.

Det är bara en ekonomisk fråga vad man har råd med eller hur mycket makt man har att påverka producenterna…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

LenaKa
0

#3 Svenska bönder producerar det som svenska folket vill ha… eller ville ha. Det går inte att ställa om en djurproduktion hur snabbt som helst. Ibland behövs ombyggnationer, ny eller annorlunda maskinpark för att sköta beten/växtproduktion på, för gården, nytt sätt. Jag vet att fler och fler här i trakten (gästrikland) lägger om till ekologiskt och naturbeteskött.

Men tyvärr är bönderna vana vid att det gnälls för maten är för dyr.

När vi själva hade kor för drygt tio år sedan blev det avdrag på mjölkpriset om mjölken var för fet. Därför var de som kände den ekonomiska pressen tvungen att utfodra kossorna med mindre hö och mer kraftfoder för att det ger magrare mjölk. Det var ett "smörberg" man inte blev av med. Vi gav våra kossor mycket hö och fick höra att vi var knäppa!!!!!

Men det kommer nog en förändring av matproduktionen från grunden. :-)

bustas
0

LenaKa, intressant det du skriver. Om vi då börjar äta mer smör och grädde, ja då behövs ju fetare mjölk och då måste korna äta mer hö och då blir köttet godare på sluttampen. Är jag ute och cyklar?

kaffemoster
0

#3 Importerat gräsbeteskött - vad vet vi om hur djuren behandlas i Argentina t ex? Enligt min erfarenhet är synen på djur, och respekten för djur som levande varelser, minst sagt bedrövlig i många länder. För att inte tala om det vansinniga i att transportera kött över halva jordklotet. Ju fler som efterfrågar svenskt Kravmärkt kött, desto fler bönder kommer att våga ställa om till ekologisk djurhållning.

andreas0
0

#9, Vad jag har hört så behandlas dom hyffsat. Djuren går ute på grönbete året runt eftersom klimatet där är så att det går att göra så.

Självklart hade det varit bättre om man kunde få tag på lika bra köttkvalitet lokalt, men det är det inte alltid man kan. Vi får väl hoppas att fler bönder går över till det så det inte blir nödvändigt att köpa importerat kött längre om ett par år. KRAV är ett bra steg, men KRAV har inga krav på att det ska vara gräskött, så bara för att köttet är kravmärkt så betyder det inte att det är lika bra som det importerade gräsköttet.

picapica
0
LenaKa
0

#8 Nej du är inte ute och cyklar. Om kossor får äta sin naturliga föda -gräs- så blir mjölken fetare och kossan friskare.

Men avelsarbete har lett fram till högmjölkande kosr så de kanske behöver energi tillskott för att inte magra bort helt. Men det skulle leda till en annan foderstat till djuren om vi förespråkar marmorerat kött, grädde och smör.

Icegirl
0

Det är förskräckligt hur grisarna blir behandlade.

Jag tycker att alla ska kolla hur det går att få tag på lokalt producerat kött från grisar som man VET mår bra.

Jag har sådan tur att jag köper griskött från vår lokala 4H-gård. De slaktar 2 ggr/år och vi brukar köpa 1/4 före jul och nu i början av juni.

Vi vet ju då att grisarna har ätit gräs och blivit gullade med. Det är så otroligt fint kött.

Älg jagar tack och lov min man och annars får vi tag på det ändå. Någon ren köper vi också ibland.

Det är så sällan vi äter nötkött - händer 1-5 ggr/år.

Sugiyama
0

Det värsta var böndernas inställing till djuren, "nej dom lider inte av att ha stora böldsår" "nej det är inga problem med att grisarna står så trångt att dom måste stå på varandra". Det värsta med det här är att komunerna köper billigt griskött från Danmark. Först lagstiftar vi i Sverige så att svensk grisköttproduktion blir dyrare, sen ratar man det köttet och köper det billiga Danska. Och KF då som slår sig för bröstet med att ara ekologiska och måna om djuren, dom ställer inte ens krav på djurhållingen för sina produkter. Istället så anger man flera urspungsländer på sina egna märkesprodukter så konsumenten inte kan ha koll längre. Man tappar tron på det mesta.

LenaKa
0

Jag har precis skickat iväg ett mejl till Coop och frågat om deras Änglamark produkter då det gäller charkvaror…. om hur de kontrollerar djurhållningen i respektive länder.

Väntar nu på svar… och meddelar detta så fort jag får det :-)

bazz
0

Jag valde för över 20 år sedan att endast köpa kött producerat i Sverige av Svenska bönder.

Det problem som nu uppmärksammats av media har varit väl känt inom branchen. De svenska grisarna hade det just såhär fram till 70-talet. Då skärptes djurskyddslagstiftningen på flera punkter. Å då pratar jag inte om Astrid Lindgren varianten utan den som fanns tidigare.

Konsumenterna opponerade sig då högljutt eftersom man insåg att köttet skulle bli dyrare. Importen av kött ökade naturligtvis eftersom konsumenten styr produktionen med sina inköp…..

Bästa sättet att få bukt med sånt är är just att "rösta med fötterna". Om jag inte köper en vara så blir det ingen profit och då upphör anledningen att producera just denna varan.

Det är mitt ansvar som konsument!

fenixthebasketcase
0

LenaKa,

Jag väntar med spänning! :)

LenaKa
0

Jag köper också svenskt förutom bacon från coops änglamark som kan vara svenskt, danskt eller tyskt…. men förhoppningsvis med de krav som man förväntar sig av ekologiskt köttproduktion och djurhållning.

Jennix
0

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

picapica
0

Jag skickade också en fråga till Coop om hur de kollar djurhållningen hos leverantörerna. En informatör från Coop ringde och sa bl a att reportagen är vinklade.

LenaKa
0

Jag fick svar på min ena fråga och har skickat en följdfråga om djurhållningen.

Så här svarade de så här långt.

_"För att en vara ska få märkas med KRAV märket måste den uppfylla alla de kriterier som Krav ställer. KRAV kontrollera också detta.
Änglamarks chark står för alla de kriterierna, men i Sverige lägger vi till nitrit i våra charkprodukter för att ingen ska drabbas av botulism och då får vi inte sätta kravmärket på charkprodukter. Detta är branschspecifikt och rör hela banschen.
När det gäller det utländska köttet så ska det vara EUgodkänt enligt KRAV. Djuren ska vara frigående.
_

_Alla våra producenter måste följa strikta uppsatta regler och allt kött går att spåra. Med jämna mellanrum gör vi kontrollinspektioner.

När det gäller korvar som chorizo, kabanoss och frukostkorv så  är de producerade i Sverige. Baconet produceras av Scan i Polen, där har vi godkänt att om den svenska råvaran tar slut så får annan råvara användas, och då ifrån de länder som står på förpackningen.
Vi tackar för ert intresse och hoppas ni är nöjd med svaret."_

zikzak
0

Och här i sverige är vi som vanligt perfekta o alla regler följs till punkt o pricka, fy för utländskt kött!!

Jennix
0

#22  Är du ironisk? Flört

zikzak
0

Kanske lite =) Tungan ute

Jennix
0

#24  Jo, visst tycker jag också att vi i Sverige ibland har en syn där vi själva är perfekta och vi har länge haft en övertro till både regering, stat och myndigheter.

Dags att vakna och inse att man inte kan lita på vem som helst…

LenaKa
0

Jo men faktum är att vi har hårdare djurskyddsregler och lagar än de flesta andra länder.

Några italienska elever från en kockskola var på besök i Sverige. De fick besöka djurbesättningar. De var imponerade av vår syn på djuren och att de var så lugna och sällskapliga.

De flesta bönder har en sund och bra syn på djuren… och tycker verkligen om djuren. Jag har tidigare jobbat som avbytare på många gårdar, och aldrig sett vanvård eller liknande. Tvärtom.

Djur som mår bra är både lönsammare och roligare att jobba med.

keja01
0

Himla roligt att det här med förhållandena inom köttproduktionen uppmärksammas nu. Tidigare har det  ju mest bara varit lägsta möjliga matpris som det talats om i massmedia.

LenaKa
0

Har fått mera svar från Coop Änglamark nu.

De har samma krav som KRAV har på djurhållning i resp. land.

Men idag hittade jag Scans bacon på Ica. Jag vet att svenska ekogrisar har det bra. Vi åkte förbi en sådan gård i söndags. Sinsuggorna gick ute i stora flockar och de suggor som grisat få bo i kojor/hyddor ute på åkrarna. Gyltorna får också växa upp utomhus och i stora lösdrifter.

Sedan kan man väl ifrågasätta att de skickar fläsket till Polen för styckning…. men bättre det än långa transporter av levande djur.

keja01
0

Lägg märke till skillnaden mellan "KRAV"-märkningen och andra ekologiska märkningar på matvaror. Det är en gradskillnad i hur mycket ekologiska märkningarna är. KRAV är allra hårdast, de känns igen på sin speciella logotyp. Den andra mildare märkningen med lägre krav kallas EU-ekologiskt. Grisarna behöver då inte vara utomhus någon gång till exempel. I en tidning för ett år sedan stod det att det då ännu inte har börjat säljas EU-ekologiskt kött i Sverige. Det står att om Scan börjar blanda i hop märkningarna kommer de svenska uppfödarna av utomhusgrisar i protest att sluta leverera till Scan och istället starta ett eget märke.

Styckning i Polen beror på de låga lönerna där. Det är samma sak som när ett landsting skickar sin smutstvätt till baltikum.

Sugiyama
0

Idag var danska grisarna p åtapeten igen, denna gång att man ger antibiotika slentrianmässigt till alla suggor och slaktsvin. Ja det visste man ju redan men märkligt att det får fortgå när det pratas så mycket om resistenta bakterier.

Jag är så glad för Scans ekologiska bacon så jag kan äta från grisar som har det bra och inte matas med en massa skit.