Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 829 ggr
AnnaB72
0

behöver lite praktiska råd och tips

Är snart inne på tredje veckan med LCHF och följer AD:s och SSS:s recept än så länge för att inte göra misstag och felbedöma kolhydratinnehållet i livsmedel.

Ibland blir det lite tjatigt att äta bacon till frukost, och jag undrar då om det är att OK att byta ut bacon mot parmaskinka till omeletten? Parmaskinka innehåller mindre fett men något fler kolhydrater än bacon (dock under 3 g kolh/100 g på de märken jag kollat), så om jag förstått SSS:s kostråd rätt bör jag lägga till mer smör i omeletten för att få bättre balans?

Annika D skriver att boken "Våra bästa GI-recept" innehåller många bra recept som även funkar för LCHF:are, under förutsättning att de byter ut olivoljan i recepten mot smör. Jag har ett favoritrecept med räkor som ska in i ugnen med olivolja (en halv dl/person), salt och finhackade chilifrukter. Jättegott och hett! Dock känns det inte rätt med vare sig smält smör eller grädde i stället för olja. Är det OK att äta olja ändå, eller bör jag byta ut oljan mot kokosmjölk? Det funkar nog bättre till skaldjur iaf.

Tisdag
0

Räkorna måste ju bli underbara i smöret. Mmmmm…

Jag skulle steka räkorna i smöret, sen tillsätta chili (och vitlök).

MimLan
0

Riktig parmaskinka är bara kött och salt. Med andra ord inga kolhydrater där.

Du kan äta vilket kött du vill, hur du vill. Följe rman recept blir en del väldigt låsta i det, att undra om parmaskinka är ok istället för bacon ger mig uppfattningen att du tillhör den gruppen.

Det är enkelt: Kött och fett i alla de former som finns. Nöt/gris/fågel/fisk/vilt/ägg i kombination med smör/ost/dessertost/grädde/cf/kokosfett/kokosmjölk. Addera lite grönsaker för piff och färg.

Justera genom att addera mer fett om det är magert kött, och inte behöva addera så mycket mer om det är fett från början.

Jag skall äta biff och bearnaise till frukost. Till lunch tar jag parmaskinka, mozzarella och basilika/körsbärstomat. Och jag ler vid varenda måltid.

Wildrat
0

I någon enstaka maträtt kan du behålla oljan, olivolja är en helt ok olja men smör är bäst att använda regelbundet.

mazen
0

Kör olivolja om du anser att det är bra. Den halva dl/p du använder hamnar säkert inte allt i maten, vigtigast att det är gott

[ngupa]
0

#0 våga prova äggmjölk på 1 helt ägg och 2 gulor, du blir kanonmätt i 5 timmar! Underbart lägger sig denna i magen….. som bomull. Det är något att variera med i alla fall. jag åt mig less på just äggröra/omelett i flera veckor/månader tills jag för 2 månader sedan upptäckte äggmjölkens förträffligheter. Nu blir det den varje morgon och gärna en på kvällskvisten också, håller skafferispringandet stången då…

arosmannen
0

Man kan faktiskt äta, färsbiff, kotlett, fiskfilé, kyckling eller något annat mer klassiskt lunchinriktat till frukost, kan ju vara skönt att variera den "engelska" frukosten.

AnnaB72
0

Tack till er alla för svar, tips och råd! Och MimLan: du har nog rätt - det är en trygghet att följa recept till en början, men det blir lätt så att man slutar tänka själv och till slut inte vågar ta några egna initiativ. Men jag har förstått av inlägg här att de som hållit på med LCHF ett tag har det i ryggmärgen, och sätter ihop sina egna recept med hjälp av vissa enkla principer. Förhoppningsvis är jag där snart!