Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsovinster
Läst 3150 ggr
valkyrja
0

Har LCHF läkt mina knän?

Jag hade en ridolycka för ung. 12 år sedan. Opererade båda knän och har inte kunnat göra high impact motion sedan dess. Knäna är okej, de gör ont när man går ner för trappor eller en brant sluttning mm.

Sedan ett år tillbaka har jag gått hos en Osteopat 1 ggr/mån. Då jag kommer dit kan jag inte räta på knäna helt, när han är klar är de helt normala och raka. Jag kände mig faktiskt 100% bättre efter första behandlingen, och nu underhåller han en bättre nivå överlag med behandlingen. 

De senaste två gångerna har han sagt att knäna är bättre än tidigare, igår sa han att de aldrig varit så bra som nu. Vad har du gjort, frågade han? Jag har börjat gå, mer sa jag. Men, jag har ju bara gått (på allvar - 5 km - inte bara kortare promenader) 3 gånger på 2 månader så det kan ju knappast ha gjort så stor skillnad. Eller?

Är det LCHF som har gjort mina knän starkare (har ätit LCHF i 4 månader)? I så fall hur? Mer muskler?

Johanna-Soderlund
0

Det kan vara mer muskler, men kanske troligare att du har ett bättre näringsupptag numera.

dufva
0

Jag tror också att det har med mineralstatusen att göra

Det är en delikat balans mellan brosk som ständigt nybildas och bryts ner i våra leder och med en liten förändring i hur väl kroppen får rätt byggstenar kan förloppet skifta håll.

Äter man inte säd i någon form slipper man antinutrienter (ämnen som blockerar delar av näringsupptaget) vilket kan vara grundorsak till att det sker förbättringar för dig nu.

Har själv läkt ut en broskskada jag trodde var för livet men det tog några år trots kosten Skrattande

valkyrja
0

Wow, vad spännande!! Tack för era svar. Glad

Det tåll ju att ha lit ekoll på. Vore ju super om jag kunde läka mina knän med maten på lång sikt. Eller i alla fall göra dem bättre. Då slår man ju två flugor med en smäll, man blir mätt och mindre turer till Osteopaten…

Finns det bra länkar där man kan läsa mer om detta?

SirfalasEmy
0

Maken sa igår samma som du. Han opererade sitt knä när han var ung. Innan LCHF hade han jätteont i perioder, men igår sa han att det faktiskt inte varit så på länge nu. Skrattande

Visserligen har han ont på ett annat ställe i knäet nu, när han ligger på knä i jobbet, men det hade med någon benbit som de opererade för några år sen att göra, trodde han.

Grattis till framgångarna förresten. Måste vara underbart att slippa ha ont i knäna. Skrattande

keja01
0

Brist på mineralen zink försämrar sårläkningsförmågan i allmänhet. Även läkning av skadade leder förmodligen.

Johanna-Soderlund
0

Egengjord buljong är bra för nybildningen av brosk:

http://johannaskost.blogspot.com/2008/11/ngkokning-och-buljong.html

Lynxx
0

Ngn som har bra tips/erfarenhet om färdig buljong av kvalitét att köpa - typ den som nämns i länken i #6

Citat: "Det finns också ekologisk "riktig" buljong att köpa i välsorterade affärer."

Som sjuk & dessutom saknar det mesta av smak-& luktsinne - så e matlagn. inget man orkar lägga ngn energi på - så går det att gena så gör man det.

Mvh - Lynxx

tjej39p
0

Godmorgon! Sambon har sk väderknän och har haft det sen övre tonårstiden. Han har ätit LCHF sen februari och har INTE haft sina anfall av knävärk som tidigare.

Han är skitglad för nu slipper han springa upp på nätterna och ta en massa värktabletter för att kunna sova.

Skrattande

Lynxx
0

Lite OT - så kanske man kan vara 'sk*t'glad över att kunna 'pinka' lättare åxå - tack vare LCHF?

valkyrja
0

Vad kul att höra att även leder kan må bra av LCHF. Intressant med buljong. Skall kika efter något ekologiskt.

#9: Låter ju ljuvligt… men jag fattar inte riktigt vad du menar… var det svårt innan eller? Obestämd

Jag gick 8km uppe på Skatås (Göteborg) i går kväll och kände inte av mina knän alls!! Normalt vis känns det lite i nedförsbackar, inte tillräckligt för att stanna men jag får ta det lite försiktigare, men det var helt smärtfritt för allra första gången i går!! Wo-hoo!! Hoppas det håller i sig!

HÄRLIGT!! Cool