Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 2797 ggr
hannasmantan
0

Känner mig som ett ufo här!

Jag sitter och läser era inlägg och imponeras av hur duktiga alla är. Ni har stenkoll på gram och kolhydrater osv.

Jag har bara hållt på i 10 dagar. Jag kör nog inte LCHF helt och hållet. Jag har valt att trappa ner på kh. Jag promenerar väldigt mycket och blir totalt slut just nu.

Till frukost äter jag äggröra och bacon med en halv tomat, jag har grädde i äggröran.

Lunchen består oftast av makrill, räkor eller kyckling med fet dressing och grönsaker.

Middag är nästan alltid älgkött med fet sås och kokta grönsaker. Ibland har jag tagit en "tillåten" tunn knäckemacka med räkost på kvällen.

Har jag blivit sugen under dagen så har jag ätit lite nötter eller ost.

Jag har hittills gått ner 4,3 kg utan att vara det minsta sötsugenSkrattande och mitt midjemått har minskat med 7 cm.

Men ändå känner jag mig osäker på om jag äter rätt. Jag väger inte maten utan äter tills jag inte är hungrig längre.

Gör jag helt fel eller? Och vad sjutton är äggmjölk??

Wildrat
0

Du gör helt rätt, maten ser helt perfekt ut. Väga och räkna behöver du inte göra förrän det är nånting som inte funkar (utebliven viktnedgång alt mår dåligt).

Äggmjölk är ett alternativ till grädde gjort på ägg, fett, vatten och ev smaksättning. Recept finns lite överallt här men det är inte heller nånting man måste lära sig som nybörjare.

vinteralvan
0

Du gör helt rätt. I början så ska du inte bry dig så mycket utan bara se till att kroppen vänjer av sig med kolhydrater.

Äggmjölk är enkelt: Ett helt ägg och ev en extra äggula, en rejäl klick smör och så häller du på 2 dl kokande vatten samtidigt som du mixar. Det finns supermånga varianter då detta men så gör jag och det tycker jag är gott. Man kan ha i lite vaniljpulver el kanel i också.

Det är ett bra sätta att få i sig ägg när man har tröttnat på äggröra el kokt ägg. Glad

andreas0
0

#0, Kör på bara, du gör inte fel. Välkommen hit!

Maia
0

Hej och välkommen ut i offentligheten, Hannasmantan!

Du gör ju helt rätt, det vet du! Men något UFO är du inte, inte här i alla fall. För här kallar vi det UFO (Under Fem gram Om dagen) att man äter under 5 gram kolhydrater om dagen och det blir nästan bara kött och ägg och fisk och massor med fett till ;-) Då blir man ett riktigt UFO i sällskapslivet!

Passa på att ta dina nötter innan du går på promenaden så får du lite extra energi.

Kram!

/Maia

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

pyre-lena
0

Välkommen hit!

Vilken kanonstart du fått Glad tror inte du gör något fel alls då. Du behöver inte fundera över eventuella fel så länge det fungerar för dig.

Jag har hållt på med LCHF sedan i lucia och jag blir inte totalslut när jag är hos sjukgymnasten som jag blev innan. I måndags cyklade jag 30 minuter/16.6 km, tränade hårt i en timme för att sedan avsluta med att cykla 30 min/15.7 km till och inte en tillstymmelse till varken trötthet eller mjölksyra Skrattande

Lycka till!!!

Mervi
0

Det ser bra ut med maten, fortsätt så. Grattis till minuset.

chilisalsa
0

Blir lite avis på nån som får käka älgkött varje dag ! Tungan ute

Medarbeterare på Kost

hannasmantan
0

Idag slipper jag älgköttetSkrattande!

Det står fläskfilè med soltorkad tomat och mozzarella på menyn. Till det ska jag äta blomkålsmos och sedan ska jag gå mitt första "riktiga lopp" här i Sveg.

pyre-lena
0

Vi har de senaste 2 åren stannat på Statoil i Sveg (vid trafikljusen och Sibylla) för att tanka när vi varit på väg till och från vårt smultronställe Ramundberget.

Vi har även provat på några ställen att äta där men med varierande resultat. Något ställe du kan rekomendera som inte är allt för krångligt att hitta till?

Vi kommer gärna förbi och hjälper dig äta upp älgköttet din stackare nästa gång vi åker förbi Flört Skrattande

hannasmantan
0

Längs E45 söder om Sveg så har du Svegs golfklubb som i sommar har lunchbuffè med 4 rätter varje dag. Jag åt där en dag och det var mycket gott och enkelt att själv ta det som passar.

Annars är det rätt kasst utbud på mat här. Lilla hotellet som ligger 200 m från Statoli, bakom den stora björnen, har bra thaimat.

parsley
0

Det ser jättebra ut. Känner du att det fungerar så fortsätt så.

En del har stenkoll på vad de äter, andra äter på känn. Fungerar det att äta på känn så behöver du inte räkna.

Välkommen hit!

pyre-lena
0

Tack för tipset men tyvärr så kommer vi inte att åka i sommar eftersom jag har problem med svåra smärtor i ryggen men har vi tur så kanske de har det även nästa sommar Glad vi kanske får stanna till så golfspelarna i familjen får spela lite på en ny bana.

Mcshep
0

Välkommen Skrattande

Tycker att det du äter ser bra ut. Älgkött, suck vad avis jag blir Tungan ute

Jag äter på känn och försöker lyssna på vad min kropp vill ha för mat.

Gick ner 12 kg men har gått upp några kilo sen det fast utan att jag ökat på omfånget så jag är "övertygad" om att det är muskler Flört.

Karin

arosmannen
0

Jättebra start ju, kör på bara :)