Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 4169 ggr
Johankv
0

Friluftsmat/snabbmat

hej!

Jag har under året anammat mindre kolhydrater och mer mättat fett. Det går ju oftast bra hemma men jag tycker att det är bökigt när det kommer till friluftsmat och snabbmat.

Jag skulle gärna ta emot tips på livsmedel som går att ha med sig i naturen utan att kylväska krävs. Tidare var det mycket havregrynsgröt och andra torra livsmedel (mest kolhydrater) som lagades. Vad göra nu?

JAg skulle även gärna ta emot tips på vad man kan äta när man sitter på långresa i bilen. det är ju mest bensinmackar och hamburgerestauranger längs vägarna. Vad väljer ni att äta hos dem?

missaz
0

Är vi på långtur äter jag oftast en hamburgare med bara ost och lite sallad + lök och lite dressing. Max har lowcarbburgare som är god; antagligen inte den bästa maten, men äter man det inte för ofta så.

Annars är ölkorv och babybelost bra att ha med ut i naturen tycker jag.

Mervi
0

Baka någon lågkolhydratbröd och ta på rejält med ost, kokta ägg håller sig också bra och är lätte att ta med sig. Och kanske även stekta ägg. Jag brukar baka Ålandspannkakan när jag behöver med lite fika, det är mycket gott och mättande, bara ägg, grädde, kokos. Makrill i burk är också lätt att ta med och äta, behövs bara en gaffel.

MdM-Cernita
0

Menade du riktiga turer med övernattning, typ fjällturer?

Johankv
0

Vilken respons på så kort tid! kul!

Jag har två mindre projekt ang friluftsmaten.

I sommar ska jag cykla med familjen några dagar på gotland. Då finns ju ofta en mack i närheten för lite färskvaror och det är inte lika kinkigt med vikten. Här letar jag efter enkla tilllagningar men det får gärna vara lite lyxkänsla ändå. Ålandspannkakan, kan den göras på spritkök?

Det andra äventyret är fiske med kompisar där vi antingen är ute hela dagar och det blir nog minst 1 övernattning i tält. Då vill jag inte släpa på för mycket vätska. Tips på vad som går att förbereda och torka själv vore toppen. Korv, torkat renkött, mm är fint.

I övrigt så klättrar jag en del med heldagar eller helger som tidsram. Vikt är inte så jättekinkigt oftast. Däremot gillar jag att ha med mig god mat som gärna är enkel.

Makrill är en klassiker liksom äggmackor. Senast gjorde jag äggröra på spritköket vilket blev helt ok.

Tack så länge!

MdM-Cernita
0

Här är en liten bok som är himla bra Friluftsmat och här finns en torkapparat som är bra Evermat Det lönar sej väl inte att köpa torkapparet för en utflykt, men om du är ute mycket och gillar svampplockning tex så tjänar du snabbt in den.

Pasi
0

Jag brukar ha med färskt kött, ost, ägg, smör/kokosfett, grädde, torkat kött, corned beef, tonfisk på burk….när det färska köttet (håller upp till 2 dygn) är slut går jag på det torkade köttet (torkat hängande i en flyttlåda med tillkopplad skotork…bra grejer med inbyggd termostat) och lite burktonfisk.

Annars är pemmikan/pemmican den perfekta maten…håller i åratal.
Skall man på vandring och behöver extraenergi så funkar ju mina "kallrörda" mandelkakor (har lagt in recept) som består av mandel, kokos, smör och sötning….ca 80% fetthalt och står sig säkert i veckor.

storost
0

När jag är längre tid borta, så tar jag med salami, fet ost, osties, grädde, ost- eller bacon muffins och torkad kött.

Jag tror att pemmican är en bra variant - tack för tippset Pasi!

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

frukaos
0

Varför inte lite rökt sidfläsk eller rökt kött. Det håller bra och är gott.I sommar när vi far till fjällen (vi sover i stuga med dagsturer) ska jag göra lite oopsie-smet och ta i termos. Tänkte testa att steka med spritköket å se om det funkar. Eller varför inte en äggomelett med lite gott i termosen :)

Monky
0

Jag är ute mycket i fält och en lyxig klassiker för mig är stekt lax blandad med kesella grillad paprika. Går utmärkt att äta kall.

Glad

Monky
0

…keso ska det vara…