Tomatkyckling i ugn
Här är min och sambons senaste favoriträtt, som just nu står i ugnen för andra gången den här veckan. Det är extrapris på kyckling…
Jag är inte så mycket för att väga och mäta och följa recept, så ta inte det här så allvarligt. Ändra och testa, det gör jag!
I botten på stora ugnsformen lägger jag en stor gul lök i skivor eller klyftor. Häller på en liten burk champinjoner - färska är säkert godare, men nu tog jag vad som fanns i skåpet.
Första gången tog jag sen ungefär 2 dl grädde och 2 msk tomatpuré, den här gången blev det istället en tetra krossade tomater och kanske 1 dl grädde. Får se om det blir bättre eller sämre den här gången! I med örtkryddor - jag har haft i mycket basilika och lite timjan, men jag kan tänka mig att det blir gott även med mejram, eller kanske oregano för att få det lite pizza-aktigt.
Sen lägger jag 6 färska kycklingfiléer ovanpå alltihop. Saltar, pepprar - och droppar över lite pressad citron på varje filé.
Förra gången avslutade jag med att hyvla en liten bit smör på varje filé för att få fin stekyta, den här gången har jag lagt baconskivor ovanpå istället. Återkommer även om det för att rapportera om det blev en förbättring eller försämring.
Sambon äter quinoa eller ris till, jag tycker inte det direkt behövs någonting alls, men jag kan tänka mig lite haricots verts eller blomkålsmos som tillbehör - men de två sakerna har jag å andra sidan till det mesta jag äter! Kycklingen suger upp såsen fint… Och den här gången tar jag nog en extra smörklick på min portion, eftersom det blev lite mindre fett än den förra omgången.

Låter, gott, men, vilken grader och hur länge, tack?

Provade genast, men tog klubber istället för filéer, tycker det är godare. 200* vet inte hur lång tid det tog. Smarrigt

Jag tyckte det blev godare förra gången. De krossade tomaterna blev lite blaskiga, det är bättre med grädde och tomatpuré. Dessutom tyckte sambon att jag borde ha haft örtkryddorna ovanpå kycklingen som förra gången, men jag tyckte de blev lite brända då.
Min matlagning är som sagt väldigt oexakt, men jag hade också 200 grader (förra gången tror jag att jag hade 175 men drog upp till 225 på slutet när jag blev lite otålig och ville ha bättre stekyta). Ingen aning om hur lång tid de stod inne, tills de såg färdiga ut liksom. Nån timme säkert, kanske mer rentav för de var rätt torra.
Jag tar mest kyckling och lämnar det mesta av löken och svampen till sambon.