Baka nyttigt bröd på surdeg
Jag har den senaste tiden börjat baka bröd på surdeg.Jag kan verkligen rekomendera det.
Utan problem går det att baka GI-bröd,söta,ljusa,mörka grova osv Även osötat.
Utan att överdriva kan jag skriva att brödet blir saftigare o smular mindre.
Men,självklart blir det inte alltid bra…
**_
Om brödet inte går åt hemma,eller att det är brist på utrymme i frysen ger jag bort bröd till mina grannar o dom får sedan ge betyg.
"ses" /Evalill
_**
Allt elände försvinner inte från surbröd, det är fortfarande inte ett bra alternativ för människan jämfört med protein och fett. Eller??
men är ett bättre alternativ till den smörgåsälskande motsträvige maken här hemma..
Att baka har sin charm. Men nyttigt bröd? Jag är inte helt övertygad om att du vet i vad för forum du har hamnat i? Här är fokus snarare på att ersätta bröd med animaliskt fett.
För mig har just bröd varit ett större problem än t ex godis. Måste hålla mig ifrån mjöl i alla former..

#4 kommer mjöl i andra former än pulverform? :P
skämt åsido, tur att man kan göra mjöl på kokos, fläsksvålar, mandel och andra nötter…
*fniss* Kanske lite flummigt uttryckt., ja. Menar ju spannmålsbaserade grejjer.. inte mjölformatet i sig - förstås! ;)
Negativa effekter med vanligt bröd som kraftigt svängande blodsockernivå (ger mindre och långsam svängning istället utan den efterföljande hungerframkallande undersvängen som snabba kolhydrater ger) och brist på mineraler (magnesium framförallt) försvinner med äkta surdegsbröd. Det är den sortens bröd som bakades förr i tiden när det inte var så mycket välfärdsjukdomar. Det har nästan inte gått att köpa i butikerna i många år.
Finns det någon som har en bra länk till ett recept för surdegs bröd?
Skulle vilja testa själv.

Jag beslutade att börja med lchf 15 jan 2009. Mitt största problem trodde jag var nog smörgosarna men det löste sej själv. Har hittat en del bra recept men behovet av mackor har uteblivet. Tar några ostskivor om jag känner mej sugen
Men det blir väl fortfarande socker av spannmålet, även om svängningarna blir färre/lindrigare?
#10 ja klart att det blir det men om man har som jag , inte hela familjen med i LCHFlägret trots mina 2,5 år så vill jag hellre ge dom bättre bröd än det som finns i affären.

Jag hamnade tydligen i "fel"forum med mitt inlägg .Ledsen för min okunskap,jag är ny här…
Ett tips om det finns intresse för Surdegsbak är att besöka www.mejeribolaget.se
Jag har haft min typ 1 diabetes i 28 år o i dag har jag insulinpump.När jag började baka med surdeg var det bara av ren nyfikenhet. I dag ser jag att brödet har en viss påverkan på mina värden.
Men,vad vet jag? Jag är ju ny här…
"ses"/Evalill
Du EvaLill- om du har diabetes så har du kommit till rätt sida. Stanna kvar och läs för det är många som även fixar sin typ 1 på den här kosten. Jag tycker inte att det är någon fara på taket med ditt inlägg.

Jag har kollat i näringsvärdetabell från universitet Hohenheim i Tyskland. Det finns mellan 41 och 48 gram kolhydrater per 100 gram i bröd. Det spel absolut ingen roll om det är surdegsbröd eller vanilg jäst bröd. Torrt bröd som knäcke har högre värde.
Om ni vill ha en verkligen bra rågmjölbaserad surdegsbrödrecept, så ska jag kolla. Jag har bakat i mer an 20 år med jäst och med surdeg.
Vänliga hälsningar Stephan
Du har helt klart hamnat rätt. Men som diabetiker så måste jag ändå säga att det är kul att du fått en hälsovinst, men den kan bli så många, många gånger bättre ifall du plockar bort kolhydraterna helt och hållet. Jag minns dock mina första steg på vägen, det var ju en process att förändra sina matvanor. Länge, länge försökte man behålla vissa saker, bara förändra litegrann och så intalade man sig att det var ju i alla fall bättre än förut :D
Vanans makt kan vara svår att bryta, men du har precis allt att vinna, Evalill. Det finns också en rubrik för oss diabetiker ifall du vill diskutera annat än bröd. Med denna brödrubrik tror jag att moderatorerna tänkt sig att vi ska utbyta recept på brödsubstitut, för familjemedlemmar, fester och för att vissa vill ha en macka ibland, men inom rimlig kolhydratsgräns ;)
Lycka till och välkommen hit!
Evalill (och ni andra också för den delen
): Jag bakar eget surdegsbröd av rågsikt och jag är mycket imponerad över resultatet. Provade en gång att baka "vanligt" bröd, men det blev torrt, smuligt och grymt sött. *uäck*
Jag bakar så här:
Dag 1: Blanda 3 dl rågsikt, 3 dl 37-gradigt vatten och en halv jäst. Täck med plastfolie och ställ i rummet.
Dag 2: Mata med 0,5 dl rågsikt.
Dag 3: Baka brödet! Tillsätt 7 dl 37-gradigt vatten till surdegen och gör en smidig deg med rågsikt. Jäs och baka bröd efter valfri form!
(Det går också jättebra att baka dag 2, men det blir en fylligare och lite bättre smak på dag 3).
Avnjuts med rikligt med smör och en rejäl korvskiva! Nej, jag är inte strikt LCHF-are.
Mår mycket bättre så här!
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
Visst, surdegsbröd är bättre än vanligt bröd, men hur man än gör så innehåller det ju mjöl av något sädeslag = kolhydrater, så för mig så funkar det inte.
Jag som inte är så strikt LCHFare skulle vilja hitta igen ett "falskt" surdegsrecept som försvann i senaste flytten. Det var nästan bara grovt rågmjöl i det, man skållade hälften av rågmjölet dagen innan. Det kom från Konsums kvarn som kanske hette Juvel? Någon här som har det i gömmorna?
En till surdegsbakare här! Själv äter jag inte bröd, men ungarna gör det. Då känns det bättre att de får riktigt hembakat surdegsbröd istället för det snabbjästa fuskbrödet från affären.
Och en skiva surdegsbröd med mycket smör är inte så illa som mellanmål, har jag märkt. Barnen står sig länge på det. Framför allt nöjer de sig med en eller allra högst två skivor. Köpebrödet kunde de ju äta hur mycket som helst av utan att bli mätta.
#19: Jag märker också att man står sig betydligt längre på surdegsbrödet än köpebröd, eller vanligt bröd också för den delen.
Jag äter en liten bit surdegsbröd som ingrediens i min vanliga frukost, men så äter jag mer GI än LCHF då jag mår betydligt bättre på det.
H. Thea
Thea - Jag tror ditt recept fattas något, hur mkt mjöl skall tillsättas dag 3?
#21: Lagom!
Så att du får en smidig deg som inte är alltför torr eller kladdig. (tror det står ca 2,5 L i receptet, men jag går på "fingertoppskänsla".)
Vad värre är att mitt recept saknar 0,5 dl olja och 1msk salt! 
H. Thea
Hehe ok tack Thea :-D Ska prova ditt recept, min familj gillar bröd på surdeg.
Blir det nyttigt bara för att degen har stått i kylskåpet i en vecka? Då kanske man kan baka kanelbullar, pajer och sockerkaka då. WOHO!
Mitt recept på fullkornsdinkelvetesurdegsbröd:The Perfect Bread
(fel tidsstämpel, är från början på 2008)
rullz, fytinsyran bryts ned. Mindre onyttigt, alltså.
# 24 (och #26): Och syrningen gör att blodsockernivån höjs långsammare än med vanlig bröd, men den höjs, och den glykemiska belastningen blir alldeles för stor ur LCHF-synvinkel.
Surdegen ska heller inte stå i kylskåpet utan i rumstemperatur, gärna något över.
H. Thea
Brödkemi Surdeg Hela processen beskrivs i länken. Jag langar surdegsbröd till övriga i familjen, äter inte själv.
Köpebrödet är för eländigt.
Har RågSur-kultur stående i kylskåpet, tas fram och matas varannan vecka i rumstemp, när jäsningen är som starkast in i kylskåpet igen.Man kan ha en levande inbromsad kultur ca 2 år på detta sättet.Bara att köra igång baket med kort varsel. Beskrivs i länken Mata surdegen1
Skaffat egen kvarn med vilken jag mal helsäd, Saltåkvarn.Använder inte Öljäst/brödjäst i baket, endast surdegskulturen.Galet värre,för att vara LCHF-nörd
, har fortsatt av bara farten efter oläggningen till LCHF.
#25 din länk fungerar inte.
Här har du en blogg skriven av en sann surdegsentusiast. http://paindemartin.blogspot.com/
Jag har alltid sagt, ska man äta "sånt skit", så ska det i alla fall smaka gott. Då har jag främst tänkt på söta bakverk, som sällan är goda, t ex winerbröd är bara goda om de kommit ut ur ugnen för ca 10 minuter sedan och sådanan är faktiskt inte så lätta att hitta.
Men riktigt välbakat bröd är gott enligt min mening. Om jag någon gång tar mig en macka så ska det vara på supergott surdegsbröd.
#29/Medlem, fixat!

Tänk vad surdegen gör mig glad
Vad det är kul att läsa det ni skriver.
"ses"/Evalill
Och om nån skulle vilja gå kurs, eller kommer förbi Jämtland:
http://www.vedugnen.nu/index.htm
Jättegott bröd!
klart att det är gott men det ryms ju inte om man försöker hålla sig på under 20 gram kh per dag, ä mindre om man kör UFO… 

Jan Hedh heter en konditor som skrivit en fantastisk bok om surdegsbröd. Jag har den hemma i min bokhylla, numera samlar den damm… Jan Hedh själv hade en rejäl kagge av allt bakande i jobbet men började med en lc-kost för ett tag sedan. Undrar hur det gick med bakandet? Kanske han bara bakar och inte äter.
#34 nä det är klart men det finns ju de som ligger högre i kolhydratintag och som ändå äter LCHF som nog gärna vill ha ett bättre och godare bröd- alltså de som äter det vill säga. Och som sagt vi andra där resten av familjen vägrar inse fakta.
ja självklart jag bara ynkade mig för egen del
#37 ynkar jag med men det slinker ner nån skiva ibland bara. Själv så älskar jag att baka så jagtänkte ta upp det igen så de slipper köpebrödet.
#38 - Håller med! Det är otroligt roligt att baka riktigt bröd. Även om jag inte äter det själv, brukar det gå åt ändå.
Man kanske skulle börja sälja? 
mina ungar gillar inte sånt bröd, det ska vara rostebröd… så jag köper rasker som är det mest prisvärda, eller förresten, det var det när jag hade för mig att fiber var så nyttigt De är stora (17 och 18 ) så det är inte lönt att försöka omvända dom… Kontaktbarnet på 7 år vill enbart ha brödet Nytta (tror jag det heter) och det ska rostas… jag bakar tunnbröd med lite kolisar åt oss LCHF-are.
Jan Heds surdegsbok är utmärkt. Han är chokladexpert också. Kanske har han gått över till mörk choklad.