Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 2431 ggr
Thyra4
0

Feta människor i Australien??

Idag hade jag en bekant här och vi började prata mat och övervikt. Då berättade han att han hade hört/läst att någonstans i världen (han trodde att det var Australien) hade folket blivit såå tjocka att de var tvugna att bygga om bl.a flygplan och tåg/buss-stolar. Han var helt seriös - MEN finns det någon här på Forumet som har hört talas om detta??

bustas
0

Jajamensan! Det var Australien.

kitabu
0

Oj, när var professor Stephan Rössner där?

Helena Hesselmark?

kitabu
0

För 7 år sedan var min make och jag i Söderhavet. Vi flög från Los Angeles till Samoa. Planet skulle efter Samoa fortsätta till Tonga och New Zealand.

Efter boarding gick personalen runt och flyttade på passagerarna så att jämvikten skulle bibehållas.

De tittade inte ens åt mig trots att detta var innan min LCHF-tid. På Samoa kände jag mig som en mygga.

I James Micheners bok South Pacific skriven 1947 och som handlar om 2:a världskriget i Söderhavet beskrivs människorna där som mycket magra.

DET är de inte längre. De behöver två stolar att sitta på.

En god vän som bor på Solomonöarna skriver att alla passagerare nu vägs in vid flygning mellan olika ö-länder i Söderhavet.

Tidigare åt man mycket gris, kokosnötter och fisk. NU äter man importerad snabbmat av olika slag.

På Samoa verkar folk inte jobba längre. De har många barn och de flesta utvandrar till Hawaii, Californien, New Zealand och Australien. Sedan skickar de alla varje månad några 100 dollar av olika slag till hemlandet.

Resultat: Nya bilar och otroligt feta människor.

Helena Hesselmark

Sindri
0

Vi var på jordenrunt-resa för 20 år sedan. Redan då var de tjocka på Tonga och Samoa. På Fiji var de fortfarande smala. Vi flög ett litet, litet plan mellan Upolo och Savaii (Western Samoa) och det var individuell invägning. En samoan fick sitta fram hos piloten och de två andra längst bak. I mitten satt två små myggföräldrar med två ännu mindre myggbarn…. Ja, piloten var nyzeeländare (och smal), det är bara de som är galna nog att flyga där.

På ön Savaii bodde vi en vecka och folket levde väldigt traditionellt, i sina hus utan väggar. Man väcktes av grisar, tuppar och röken från eldarna. Väldigt speciellt. Men tror ni inte man såg små snoriga ungar med enorma Cola-flaskor i famnen! I handelsboden fanns det inte mycket att köpa, men längst fram på disken stod skålar med rosa och ljusgröna snacks! Kändes väldigt tragiskt!

kitabu
0

Ja, allt förändrades omkring 1942 när amerikanska soldater anlände med Coca-Cola till Söderhavet.

Min första Coca-Cola smakade jag 1953 i den då amerikanskockuperade zonen i Tyskland.

Eftersom en "vänlig" soldat också bjöd mig på en cigarett har jag sedan dess varken rökt eller druckit Coca-Cola. Jag var då knappt 13 år.

Om någonär intresserad…..

Vi var 9 veckor på Samoa (Western), satte upp en optikerverksatd och fördelade 2000 läsglasögon.

http://hem.passagen.se/luma/

Länken Samoa 2002, visar en del bilder just därifrån, resten är från Afrika.

Helena Hesselmark

Sindri
0

Oj, Helena, vilken nostalgi som rasar över mig!!!!

Thyra4
0

Då var det rätt ändå. Tragiskt att de inte har någon egen Annika eller Stensture där. Att CokaCola inte är bra det har jag förstått. En bekant grabb (40år) har inga tänder kvar i underkäken. De har ruttnat av Colan. Jag drack själv någon liten Cola i glasflaska på 60-talet, men vi hade ju inte så mycket pengar då och som tur är så har läsk aldrig tilltalat mej.