mörk choklad utan socker..
Köpte Willy´s mörka choklad utan tillsatt socker häromdan. näringsvärdet lyder: kolhydrater 36g/100g varav sockerarter mindre än 2g/100g.
Vad betyder detta? Är det ändå mkt kolhydrater och vad är de isåfall? Och sockret, är ju lite såklart, bra för mig som diabetiker men som sagt, vad är det för kolhydrater som är i om det inte är socker??

Det är kolhydrater i själva chokladen.

Någon sockerart har de i i alla fall. Och vad det än är så har det samma effekt på BS som vitt socker.
Om du äter en bit och vi säger att den väger 10 gram (ta fram brevvågen och väg) så blir det 3,6 gram kolhdrater (sockerart). Ingen större mängd men det höjer ju BS något.
Om du väger ca 65 kg så ökar du ditt BS med ca 0,28 mmol/l per gram glukos (kolhydrat/socker) du äter. 3,6 gram kolhydrater ger alltså en BS-höjning om ca 1 mmol/l. Så om du ligger på BS 5 och äter en chokladbit med 3,6 gram kolhydrater så kommer du har ett BS på ca 6 efter några minuter.

Skumt.. choklad görs av colanöten som man mal till pulver och som de flesta nötter så innehåller de kolhydrater främs i form av stärkelse.. men de tabeller jag läst så innehåller kakaopulver typiskt 10% kolhydrater, sen brukar man söta med socker och vanligtvis brukar detta vara 10% socker i mörk kvalitetschoklad!
Med andra ord är det mindre kolhydrater i den choklad som är sötad med socker än i den som inte innehåller socker.. det är något lurt skulle jag säga!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Stärkelse?
Sen var ju 36 g/100g rätt mycket kolhydrater, marabous 86%-iga har ju "bara" 19.
Kan inte stämma, det måste vara socker eller sötningsmedel i. Eller nåt dom inte skriver ut.
Det finns mörk choklad som är betydligt mindre kolhydrater i, som #4 skriver.
Kanske bättre att köpa 90%?
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Vad jag vet så innehåller alla fröer stärkelse i någon form!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
hmm.. skumt det här. den innehåller sötningsmedel ja, maltitol, E966 och E950. Vet dock inte vat det kan hamn i näringsvrdeslistan. Är bara 70% kakao. Köpte just för att den var "sockerfri". Kan det vara så att sötningsmedlet oxå innehåller kolhydrater? Bara att konstatera att det kanse inte var nått bra köp. :(
googlade lite. Maltitol är ett alternativ till socker som innehåller hälften så mycket kalorier per gram, långsam upptagning i tarmarna. E966 laktitol är en sorts socker som framställs ur laktos. E950 acesulfam är ett syntetiskt energifritt sötningsmedel.
malitols kh tror jag inte man behöver räkna iofs, det är en sockeralkohol och dessa kh tas inte upp. Däremot kan man få magknip av det. Jag tål lite grann, eller rätt mycket innan det händer något. Har gjort karameller på det, finns på Panduro att köpa, men det var före LCHF men skulle gissa att det är ungefär som sukrin, som jag använder.