Vart köpa svinsvålar i gbg?
Hejsan!
Som trådtiteln lyder så undrar jag vart man kan köpa svinfett/svålar i Göteborg med omnjed, önskningsvis i storpack.
Vill minnas att en ranch, belägen strax norr om Götet har nämnts någon gång i någon tråd då man diskuterade D-Vitaminvärdet i fettet från frigående grisar. Men då jag söker fläsksvålar från bådde inne/ute grisar så är jag tacksam för alla svar.
Ser fram emot ditt inlägg!
Mvh Viktor
#0, Fråga i charken på coop bäckebol, dom brukar kunna fixa fram det mesta, har dom inte det så kanske dom kan beställa.
Du kan fråga via e-post om du inte vill åka dit personligen: cfbackebolscfood@coop.se
Rent späck (underhudsfett från gris) har dom alltid inne fryst och säljer för 19.90 kilot, det vet jag sedan jag frågat tidigare, då jag tänkte använda det om jag får tag på en köttkvarn för att mala ner i köttfärs och göra den fetare. Men jag vet inte om själva svålen är med eller inte om man köper det. Men du kanske bara är ute efter fettet?

WÜNDERBARTH!! AndreasO :D
Jag är ute efter både istret och huden. Oavsett, så är 19:90kr/kg-Ister billigare än både kokosfett och smör så det får bli min nya basföda.
Vad gäller svålar (med hud) så tänkte jag använda det som lite "lyxigare" mat för mig själv, samt kanske som delrätt som man kan bjuda gästerna på (skall ha en inflyttningsfest framöver och vill ta tillfället i akt att vänja nära och bekanta med billiga och utsökta LCHF recept (många av de jag känner som är intresserade av LCHF använder just priset som ett sista argument för varför dom ej kan ta klivet till vår värld)).
#2, Det är inte ister jag pratar om, ister är namnet på det fettet som finns runt organen inne i grisarna, inte det fettet som sitter under huden. Men det kanske inte spelar någon roll?

#3 **AndreasO
**Jaha, ok :] Näe det spelar ingen större roll. Dock brukar underhudsfettet vara lite godare tycker jag.
**mail skickat till COOP**
Å andra sidan kanske dom har billig ister också. Jag tror att jag har sett Ister i en smörliknande förpackning breved smöret inne på deras mejeriavdelning någon gång. Men jag minns inte vad det kostade, och jag vet inte om dom alltid har det.

Hur är det med svenskuppfödda djur? Kan man äta fett från dessa i någorlunda otillagad form? Ny sorts sushi.. 
#6, Griskött bör man inte äta otillagat på grund av risken för diverse allvarliga sjukommar, även om dom inte är särskilt vanliga nuförtiden.
Nötkött kan man äta otillagat om man är säker på att det är helt färskt, eller om det har varit fryst en viss tid (hur länge minns jag inte). Om du litar på att köttet i din affär är färskt så kan du testa, men det får vara samma dag.
Sedan om du menar tillagat till en viss del, dvs. tillagat i ugnen till innertemperaturen är 57-60 grader så det fortfarande är blodigt, så går det utmärkt med dom flesta köttyper, men man bör inte göra det med griskött.
Råbiff gör man ju på köttfärs, men jag hade inte vågat göra det på köttfärs från affären om jag skulle testa det, utan jag hade hittat något sätt att mala själv.
Samma regler borde väl gälla för fettet som för köttet.

Tackar tackar! Angående risken för trikiner i gris så sägs det att dom ej funnit spår av dessa sedan 1993. Men undviker nog endå alla risker, rather safe than sorry.
Vad gäller frysning av annat kött, så applicerar jag samma tumregel som man har för seafood: Skall det ätas ätas rått, så måste det ha varit fruset i -18°C i 48 h. Råbiff ser riktigt intressant ut! Fastän proteinupptaget blir lite sämre så lär man man få i sig mer av andra nyttigheter känns det som. Har du ätit det någon gång? Verkar smarrigt! :D Åt sådär för ~15 årsedan, smakade väldigt mycket järn från blodet.
# 3 så du menar att det fett som finns att köpa som ister enbart skulle vara fett från runt organen?
#9, Ja, om dom nu inte luras och kallar det för ister när det är något annat.
#8, Nej, jag har aldrig ätit råbiff. Jag vill testa, men då vill jag ha tag på bra kött. Jag letar efter en gammal handvevad köttkvarn, när jag har fått tag på en sådan så ska jag se om jag kan fixa lite gräsbeteskött från gröna gårdar och göra råbiff på.
Men när jag tillagar kött i ugnen så tar jag ofta ut den rätt tidigt, så den är rätt blodig.
jag har för mig att jag läst att betydelsen har glidit så att det nu är grisfett helt enkelt, var därför jag undrade!
#12, Det är inte omöjligt att det är så, men jag har inte hört talats om det i alla fall. Säg till om du kommer på var du läste det, kunde vara interessant att ta reda på mer om.
Organfettet är väl lite lösare än underhudsfettet har jag för mig, smälter lättare, så man borde väl kunna se skillnad på det.
Hittade bara det här nu från annikas blogg
där hon skriver att ister är underhudsfett, fast det var inte där jag läste det som jag far efter…