Rekommendation om kosttillskott
Vad för kosttillskott rekommenderar man till LCHF:are som inte käkar lever regelbundet? Tack!
Om du varken äter lever eller grönsaker (broccoli, spenat, paprika etc), eller bär som vinbär eller nypon så behöver du nog c-vitamintillskott.
De allra flesta i Sverige, LCHF eller inte, behöver D-vitamin 2000 - 4000 IE/dag under de nio mörkare månaderna.
Om man inte äter mycket fisk eller är supernoga med att allt ska vara gräsbeteskött/ vilt/ ekosmör etc så skadar det nog inte med omega-3.
Jag har ju käkat UFO i 6 veckor men har nu börjat lägga till mer grönsaker (broccoli, paprika, sparris mm) men känner att jag skulle vilja ta ett tillskott (eller fler) så att kroppen får vad den behöver. Äter inte överdrivet med fisk, kanske ett par mål i vecken. Skall köpa D vitamin och omega-3 då, och möjligen lite C vitamin också.
Tack så mycket! 
#0, Antagligen klarar du dig utan tillskott utan problem, om du inte märker av några speciella bristsymptom. Även om du inte äter lever så får du väl inte direkt mindre näringsämnen i dig än en genomsnittslig person som äter tallriksmodellen får. (VItamin C undantaget om du undviker grönsaker helt, men annars klarar du dig nog där också).
Vitamin D är som sagt vettigt att ta ovavsett kost.
Tack andreas! Jag märker inga direkta bristsymptom men vill bara vara säker på att jag är snäll mot min stackars sönderbantade kropp och ger den allt den behöver nu tillslut.
Intressant det där med vitamin D, flyttade hem efter 15 år i Södra Kalifornien för 2 år sedan, inget man förspråkar där - men de har ju sol året runt och inte någon mörkare tid att prata om…
valkyrja,
Jag tror inte heller att det är någon större risk för brister. Äter du ägg? Det innehåller ju gott om det mesta vi behöver, bortsett från C-vitamin. Kan vara något mer som det inte var så mycket av, minns ej…
Det här med D-vitamin och hur mycket vi eg. behöver för att må bra är relativt ny kunskap, det är inte så många i Sverige heller som känner till det.
Jaaa ägg äter jag minsann! Ungefär 6 om dagen. Riktig supermat från vad jag lär mig nu då, det låter ju bra.
Kanske bara skall planera in en lax lunch med broccoligratäng till i veckan och nöja mig med en multivitamin och extra vitamin D till en början?
#6, Multivitaminen kan du nog skippa, det är inte mycket man får ut på en sådan. Det saknas hjälpämnen till vitaminerna som man får i sig om man får vitaminerna via kosten, och ofta är det dessutom i en billigare form av vitaminerna som vi har svårare att ta upp.
Äter du 6 ägg om dagen så får du ju en hel del, du får nog ut mycket mer av dom 6 äggen än du får av vitamintabletten.
Vad gäller vitamin d så är dom flesta sorterna för lågt doserade, så se upp med vilka du köper. Ca 2000-4000 IE om dagen är en lagom dos. Du kan t.ex. få det via holistics kapslar på 2000 IE, eller via torskleverolja. Fast om du tänker vistas ute mycket i solen mitt på dagen nu under sommaren så kan du antagligen vänta med d-vitaminet tills på hösten. Vistas du lättklädd i solen mitt på dagen i 40-60 minuter på sommaren så bildas 10000+ IE vitamin d i huden.
Tack igen för ditt utförliga svar andreas! Skippar multivitaminen då. Jag har inte haft en solbränna på 20 år (fashion statement) så det får nog bli vitamin D för min del även i sommar. Ska kolla om hälsokosten vid jobbet har några bra som är tillräckligt starka.