långresor, hur har ni gjort då?
Jag ska snart åka över till andra sidan atlanten, resan tar ca 12 timmar! Undrar så hur jag ska fixa det här med maten. Vad får man ta med sig ombord på planet, får man överhuvudtaget ta med sig mat?
Hur har ni löst det vid resor
Undrar om man kan specialbeställa ketogen kost, ungefär som vegetarianerna gör för sin kost? … Epileptiker äter ju ketogen kost av medicinska skäl, så nog borde det väl vara möjligt?

Dryck och mat till små barn är oftast inga problem, men annars är det nog svårt. Men det går ju att köpa en del (svindyr) mat inne på flygplatsen efter att man har gått igenom säkerhetskontrollen.
Hej!
Först och främst vart ska du åka ?
Det som är svårast är nog själva flygresan
vart du än ska ta vägen eftersom du antagligen har bokat med mat på flyget
eller åker med reguljärt där det ingår all mat så att säga, oftas macka med något på och frukostbrickan brukar bestå av en brödbit, smör, marmelad och ev. omelett.
Däremot om det är frukostbuffé på hotellet och ni bor på finare hotell brukar det finnas en äggstation där man kan beställa omelett, stekt ägg och bacon brukar alltid finnas.
Nu har jag nyss börjat , men var på resa i thailand i 4 veckor i december och har tänkt på efteråt att där hade det inte varit så svårt.
hör gärna av dig så kanske jag kan hjälpa till mera.
mvh Lena

Jag ska resa till Usa, jag oroar inte mig för maten på plats utan för själva flyg resan. 12 timmar är lång tid att hålla sig ifrån att äta
sant, det blir nog svårare .
jag har tyvärr inte varit där eller flygit dit heller hoppas någon annan varit där so kan hjälpa dig .
/Lena
Här står lite om samma ämne
http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=e68d4ddd-991a-4d05-81b0-f5464df03697

Ring till flygbolaget och kolla vad de har för restriktioner och vad de kan erbjuda i form av alternativ kost! Eventuellt kan det bli problem om du inte anmälde alternativ kost vid bokningen. Isf får du ta med matsäck som håller sig någorlunda. Isf skulle nog se till att slänga ev. överbliven mat innan du går in i USA, så slipper du trubbel med den förtjusande amerikanska tullen.

Ring till flygbolaget och kolla vad de har för restriktioner och vad de kan erbjuda i form av alternativ kost! Eventuellt kan det bli problem om du inte anmälde alternativ kost vid bokningen. Isf får du ta med matsäck som håller sig någorlunda. Isf skulle nog se till att slänga ev. överbliven mat innan du går in i USA, så slipper du trubbel med den förtjusande amerikanska tullen.
Man får ju faktiskt ta med litegrann genom säkerhetskontrollen. 1 dl-förpackningar med "vätskor och krämer" som tillsammans ryms i en enliters plastpåse. Jag har inte själv provat det men jag gissar att ett par påsar med babybelostar borde gå att ta med genom säkerhetskontrollen? Ost kan ju i vissa fall räknas som kräm. Jag hoppas i alla fall att det funkar eftersom jag själv snart ska flyga till Kanada.
På http://www.arlanda.se/sv/Resenar/Planera-flygresan/Bagage-incheckning-och-sakerhetsregler/Regler-for-vatskor/ kan du läsa om reglerna.

Hej!
När jag åkte till Canada i höstas, var det planbyte i London. Jag "laddade" ordentligt med bacon och ägg på Heathrow. Under flygresan åt jag den kycling som serverades, och bad om många extra smörpaket. Jag hade med lite nötter, och några fläsksvålar borde gå bra. Ät upp allt, eller släng resterna innan landning.
Lycka till och trevlig resa!
Jag har flugit både till Thailand & Californien och haft med mig mat som t ex ost, omelettmuffins, mandlar&nötter - INGET PROBLEM i kontrollen. Men som sagt kolla gärna med flygbolaget.
Det är ju VÄTSKA dom har restriktion på. Sen brukar det gå äta köttet/fisken och eventuella grönsaker, i maten man får och vid frukosten ta pålägget. I bästa fall har dom även naturell fil.
När jag var i Spanien i höstas och ville ha bra mat på restaurangerna då sade jag att jag var diabetiker (fast det är jag inte) och då fick jag mat utan kolhydrater
Häftigt va! Det kanske funkar i andra länder också ?

Det är dock inte bara vätska det finns restriktioner på, utan även behållare (oavsett om de är tomma eller innehåller mat). Så maten får väl i så fall packas i påsar/gladpack…
Jag har också haft mat med mig genom kontroller utan problem till och från så spridda ställen så som Tyskland, Polen (extrem kontroll på framför allt sina inhemska flygningar upplever jag), Portugal, Tunisien, Marocko, Gambia… Jag har ofta haft med mig skinkskivor, korv, oststavar, oliver och nötter tex. Men jag har å andra sidan inte flugit något riktigt långt de senaste åren (på LCHF om ändå inte så strikt idag) så att jag varit tvungen att ha mycket mat med mig.
Däremot så fick jag totalt hjärnsläpp sist jag skulle åka hem och försökte ta med mig en flaska sprit i handbagaget. 

Tack för alla tipps!
Jag testar att ladda upp med oststavar, korv mm. Jag får väl kasta maten
om jag blir tvungen!
Jag ska rapporter när jag kommer hem hur det gick och vilka regler som gäller.
#14 Hur gick det med maten och vad hade du med dig. Tyckte du att det räckte?
Åker själv till Las Vegas i juni och har börjat fundera lite på vad jag ska ta med för tilltugg.

Jag vore förreslår, att ta med babybel ostar, de är bra förpackat och om du äter korvar, små salami typ som Lidl har. Nötter - fram förallt macadamia och mandlar eller pecan.
Vänliga hälsningar Stephan
Nötter hade jag också med på de resor jag har varit på. Men då tänkte jag inte på de ev allergiker som kan vara med på planet! Någon här påpekade klokt nog det! Det är ju därför som de flesta flygbolag har slutat med nötter som snacks. Vissa blir ju dåliga t o m av doften!
Babybelostar, ölkorvar och grädde i småflaskor (max 1 dl-förpackningar i den genomskinliga påsen genom säkerhetskontrollen), kokta ägg, majonnäs. Tänk bara på att slänga all överbliven mat innan du går av planet i USA. De kan vara lite kinkiga med införsel av matvaror.
inte majonnäs i tuben, då ryker maten. Inga vätskor eller krämer och majonnäs går som kräm.
jag fuskade in massa smör på flyget genom att breda tjockt med smör mellan ostskivor och linda isbergssallad runt som små mackor och det var inga problem att få med till både Norge eller Egypten. 
massa babybellar och ägg också hade jag med. har du tur serveras riktigt smör i miniförpackning som du kan käka till äggen.
Plats för en anekdot?
En kompis till mig åkte till USA för att hälsa på släkten. Tog med sig en omgång Pite-palt - vi är ju pitemänniskor och hans släkt i USA har rötter här. Han blev fast läääänge i tullen för de trodde att det var sprängdeg!
* *
Hm, till din fråga. Med matsäck har jag bara flugit inrikes, men hade problem ena vägen med säkerhetsmänniska som tjorvade ett bra tag innan jag fick gå igenom med maten. Andra vägen - inga problem för det var ju inte vätskor.
Tycker också du ska snacka med flygbolaget. Tror det löser sig. 
#20 japp
… jag såg för mig hela tuben 
Haha, pitepalt = sprängdeg?! Ja si amerikanarna!
Bra tips kaisakavat! Vissa flygbolag kan ev ha regler om att ta med egen mat på planet. Har inte själv upplevt några problem men det skadar inte att kolla! Men flygbolagen sköter inte säkerhetskontrollen på flygplatsen, så det hjälper inte där dessvärre.