Vad är att äta sig mätt??
Jag har så svårt att äta TILLS JAG ÄR MÄTT. Vad är det? Testat och äta tills jag känner mig nöjd, men det blir väldigt många kalorier och jag går då inte ner i vikt….
Vad ska jag göra, vill så gärna ner i vikt!
Vad är störst sannolikhet att jag inte går ner i vikt, mjölprodukter eller kaloriintag månne?

Har man svårt att veta när man är mätt så föreligger troligen en viss ätstörning skulle jag tro och då behöver man först och främst få bukt med den.
Mitt tips är att sätta sig ner och göra en matsedel och ett ätschema. Dvs du ser till att ligga på ett jämt antal kaloriintag per dag och dela upp dessa på de olika mål du äter. Välj också livsmedel som ger hög mättnadskänsla dvs smör, kokosfett, ägg och ex vis fet fisk eller fett kött.
Fett ger mättnadskänsla rätt fort och det är också svårt att överäta ju fetare produkt man väljer.
//Suss
Medarbetare på sajten irishcob

Det enda jag kan tipsa om är en sak jag själv måste tänka på - nämligen att anstränga mig verkligen att äta så långsamt som möjligt utan att det blir jobbigt. 
Jag hade lite problem i början att känna i tid när det var lagom mättnat - alltså inte proppmätt så man nästan storknade.
Jag åt alldeles för fort så på kort tid hann jag sleva in massor och när mättnadskänslan tills slut hängde med så var det liksom "för sent" - jag hade ätit för mycket! 
Sedan har det nog lite med uppfostran att göra, jag fick tidigt lära mig att "man skulle äta upp på tallriken" så om det finns mat kvar men jag egentligen är mätt så får jag tvinga mig själv att lämna. 
Jag brukar använda en mindre tallrik numera - inte för att äta mindre, i och för sig, utan för att en stor känns så onödig…men det är ju lättare att äta upp allt om det inte får plats så mycket.
Det är väl flera som brukar föreslå att man äter en mängd som man bestämt i förväg. Sedan väntar man en stund - en halvtimme eller så - och är man då fortfarande hungrig äter man lite till. För man ska ju heller inte gå hungrig.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Jag försöker oftast äta aningens för lite, dvs vad mina ögon tycker är för lite för jag vet att efter en 20-30 minuter då känner jag den verkliga mättnaden. Och skulle det nån gång faktiskt bli lite för lite, vilket är högst sällsynt, så går det att justera i efterhand.

Man skall äta sig ohungrig.. och kriteriet på detta är om man måste äta mer innan nästa måltid.. problemet jag hade i början vara att jag åt så mycket som förut.. men hade svårt att få i mig något på nästa måltid!
Sen så i början åt man så magen vart full varvid man nästan mådde illa sedan.. man lär sig med tiden med andra ord!
Man anpassar måltiden till situationen.. i början åt jag 4 ägg o ett paket bacon till frukost.. då han jag inte bli hungrig när lunchen serverades 3-4 timmar senare!
Om jag äter så när jag är ledig så äter jag som regel inget förän senare på kvällen.. ingen lunch med andra ord.. man får lära sig lite olika strategier!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag tycker det går jättebra att äta lagom till frukost och lunch men sedan före och efter middagen har jag en tendens att villja äta hela tiden.

Givetvis går det bra att sluta äta innan man blivit mätt, men om man har svårt för det så rekommenderar jag att äta lite mer kolhydrater. Kolhydrater i små mängder ger en kortisktig mättnad vilket gör att man inte överäter så lätt.
Fett protein är det som mättar bäst för mig. Och ja, det kan vara svårt för vissa av oss att veta när vi är mätta. Man får träna, helt enkelt.
Mycket kalorier är svårt att veta, vad menar du med mycket? Hur lång är du och hur mycket väger du? Det kan vara så att du redan väger normalt mycket.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Jag tror det är viktigare att låta bli att äta tills man verkligen är hungrig än att hålla nere portionsstorleken i enskild måltid.
Själv känner jag mättnad när köttet börjar pressa mot trumhinnorna!

Jag tränar varje måltid sedan 1 mån tillbaka
Vänta inte för länge med nästa måltid är du för hungrig så är det svårt att följa det här
Äta långsamt
Tugga väl
Äta ännu långsammare
Njut av maten
Lukta på den
Titta på den
Känn efter
Sluta när jag börjar bli nöjd
En stund senare brukar en bra mättnadskänsla infinna sig, låter det tossigt värre, ja då kanske du har bättre kontroll på mättnadskänslan än jag har.

Jag äter olika beroende på vad jag ska göra under dagen.
Oftast har jag tagit en morronjogg-runda på morron före frukost. Jag cyklar eller går med barnen till dagis och hem, vilket blir 1,1 mil totalt.
Kommer hem och duschar (Träningen gör mej ohungrig, sen jag börjat äta LCHF - och det här är 3:e året). Käkar väl mer på kropps-fettet antar jag ??!
Kokar oftast 3 ägg i äggkokarn. Äter dem tillsammans med 2 msk (ungefär) bregott. Vattenglas med multivitamin. Såhär äter jag när jag sitter hemma och jobbar på kontoret. (Jag behöver inte så mycket energi IN för jag sitter still flera timmar i sträck).
NÄr jag har en aktiv dag; ute med barnen, åka in till stan och shoppa en hel dag, aktivitetsdag helt enkelt; ja då äter jag 5-6 ägg och massor av smör till! Jag blir mätt längre, och behöver inte bli hungrig mitt i aktiviteten!
Jag äter nästan aldrig lunch. Max 1 gång/veckan. Jag äter istället en frukost som räcker så länge som jag vill att den ska räcka, och sen äter jag middag med familjen där vid 16-tiden. No more! Ev. bär och grädde på kvällen (21-tiden).
Blir man hungrig för fort; har man antingen ätit för mycket kolhydrater (triggers!) vid förra målet, eller så har man käkat för lite fett! Då vet man det tills nästa mål…. Man justerar hela tiden!
Jag bloggar om LCHF: www.traningsplupp.blogspot.com