Driftstopp på iFokus
Driftsstopp idag
Imorgon (läs IDAG!!!) kommer vi bli tvungna att stänga ned hela iFokus från och med lunch och framåt. Ifall allting går som vi hoppas kommer vi att kunna öppna portarna igen sent imorgon kväll (23/11).
Anledningen till detta driftsstopp är att hårdiskarna på vår gamla server är så fullpackade med intressant information och fina bilder att det snart inte får plats mer. Den nya utrustningen står nu äntligen hos vår internetleverantör och väntar på att vi ska sätta den i drift.
Under den tid som sajterna ligger nere kommer vi att sätta upp en sida som informerar alla som försöker logga in om vad som pågår.
Mvh // Staffan
Numer pensionär i Nynäshamn

Tack för info… ska försöka överleva driftstoppet… 
"still lost in space and time"

Det blir tomt i dag , passar på o städar lite då.
Det har verkligen varit tråkigt utan sajten. Men nu är det tillbaka.

Tack och lov for att ni ar tillbaka och att jag ar valkommen. Det kom namligen upp en sida att jag inte hade tilltrade langre till denna sajten enligt Explorer och jag tankte att ni kanske trottnat pa alla mina langa utlaggningar om allt mojligt. Jag ser ju sjalv att jag borjar pa ett amne eller att kommentera nagot och helt plotligt ar jag inne pa ett annat spar. Det ar val sa nar man haft ett langt och rikt liv. Men som sagt var, nu ar ju allt som vanligt igen. Satter in bilden pa min julstjarna, som blir rodare och rodare for var dag, det marks att vi narmar oss jul. Den ar inne pa fjarde aret nu.
God morron. Måste däga att jag tror dom nya grejorna gjorde susen dessutom:) Det går ju jättesnabbt att klicka upp trådarna nu mot förut. Hoppas det håller i sig.
Tack för piggare sida, det behövdes
Haha…. nu är vi tillbaka och det känns skönt, det fungerar som blixten hos mig också…
Jag är ledig på fredagar och brukar alltid sitta länge här då, men eftersom flyttlådorna kallar så får jag väl skärpa mig idag…

Navarro, dina "utläggningar" är INTE tråkiga… och inte andras heller… Tvärtom, det är ju det alla skriver här som gör detta forum så intressant. Det är oerhört värdefullt och berikande att få ta del av andras erfarenheter.
Håller med odezza. Ibland så hinner jag inte läsa allt men det är väldigt intressant så fortsätt att skriva.

Det var skont att hora, tack! Ni skall veta jag sitter har uppe pa berget och den enda kontakt jag har pa svenska ar min mamma 15 min telefon varje kvall, Messenger med mina tva barnbarn som studerar utanfor hemmet och min dotter som sjalv borjat studera och har tre barn hemma, hund och tre katter, samt det nodvandigaste som min mamma behover, hon vill inte ha annan hjalp och gar sjalv och handlar med sina 92 ar. Sa fast vi har Messenger med boda ljud och Webcam, ar det tiden som inte racker till for dom. Men nagot positivt i alla fall ar att alla i min familj anser att min svenska har blivit battre. Det ar ju skamligt att skriva det, men orden och anvandandet av orden andras ganska mycket, for att inte tala om alla "kandisar". Nar dom skickar tidningar kanner jag knappt igen ansiktena pa bilderna. Nu med dator, som bara haft linje har i byn sedan augusti, ar det ju tur att SRT har video och man kan se mycket i efterhand. Satter in kort pa omradet dar jag bor. De radhus som ligger hogst upp, jag bor i fjarde huset fran vanster sett.
oj vilket vackert landskap du bor i navarro…

Gittan, det hände mig en gång för länge sedan… jag tror att jag hade glömt att logga ut, när jag lämnade forumet. Jag har för mig att jag stängde ner webbläsaren, och uppkopplingen, och alla andra program jag hade öppna, och startade om datorn. Sedan fungerade det som det skulle igen… Hoppas det kan vara till hjälp. 
#12. Jag vet precis vad du "pratar" om. Det är så med min finska efter 37 år i Sverige. Skrivandet är det värsta eller svåraste. Det är svårt att hålla ett språk levande om man inte använder det dagligen. Men jag tycker att du skriver jättebra.

Tack Mervi, men jag ser efter att kommentaren gatt i skrift att det fortfarande ar manga fel, men som sagt ingen ar perfekt.
navarro, jag skriver svenska dåligt och likaså finska, jag får ofta rätta mina texter och ibland så ser jag inte själv heller. Men vad skall jag göra. Jag tränar hela tiden.

Mervi och Navarro, huvudsaken är ju att ni tränar, för er egen skull. Vad gör lite fel här och där, meningen går ju fram ändå. Dessutom tycker jag inte att det blir så många fel i era inlägg, inte stör det mig!
Prefekten vid engelska institutionen (då jag läste engelska i min lärarutbildning) sa alltid att språkets främsta uppgift är "kummunikation"… han var ursprungligen engelsman, och kunde inte uttala ordet kommunikation på svenska… men hans viktiga budskap gick fram ändå…
Det måste ju ändå vara oerhört berikande för er att kunna fler språk än era modersmål.
En amerikan, bosatt i Sverige, och som hade lärt sig prata svenska (han jobbade som sjöjdlärare) förklarade en gång hur de båda språken fungerade för honom. Han sa att att de båda språken var som kommunicerande kärl. När han mest pratade svenska, så fylldes han "svenskakärl" på men hans engelska tömdes något. När han reste till USA, fylldes hans "engelskakärl" efter en tids träning, samtidigt som "svenskakärlet" tömdes något. Som jag ser det så måste ändå summan av de båda "kärlen" bli större än om man bara kan ett språk.
Sett över hela jordens befolkning är enspråkighet ett undantag… jag har spelat afrikanska trummor i 10 år och har genom det träffat en och annan afrikan. Många av dom behärskar många språk… en 4-5 st av de språk som finns i deras ursprungsland, sedan det koloniala språket, t ex franska, och på det engelska, och kanske ytterligare något europeiskt språk, och sedan svenska (om dom har bott här en tid). Självklart kan dom inte alla dessa språk perfekt, men dom kan kommunicera. Jag kan bara känna vördnad, och det vore småaktigt av mig att hänga upp mig på språkliga misstag.
Jaja, detta var lite språkfilosofi… tänk vad ett driftstopp kan leda till! 
Tack odezza!
Härlig tråd blev det av detta…