Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 11745 ggr
LatMask
0

Djupfryst spenat

En idiotfråga: Jag använder gärna fryst hackad spenat, som jag stuvar, till t ex fisk.

Men jag gör alltid så att jag först tinar spenaten i kastrull, pressar ut vätskan - MASSOR -ur spenaten, lägger tillbaka spenaten i kastrullen och sen stuvar med Philadelphiaost efter Mervis goda recept.

Här lägger ni i djupfryst spenat direkt och stuvar när den tinar - blir det inte vattnigt?

greensis
0

Jag använder mest fryst bladspenat, men jag lägger i en rejäl smörklick i kastrullen och låter smöret och vätskan koka ihop/ånga bort på svag väme medan spenaten tinar (man får vända då och då).

Sen kan man tillsätta mjukost eller vispgrädde för att stuva. Pressad vitlök i är också gott!

Fabricati diem, pvnc!

LatMask
0

Aha, det är sånt där stilla puttrande som gäller. På 70-talet stod jag ofta och såg på matlagning - ja, så illa var det - och då var det väldigt mycket "slänga- på-spisen-och-steka i så hög temperatur som möjligt" - gissa om jag blev avskräckt?

greensis
0

#2 Det gjorde jag också på 70-talet - men jag tittade på min mormor och hennes systrar.Flört Och min mamma använde margarin i vardagslag och alla de där "inne-recepten" på 70-talet - tills dess att det skulle lagas riktig mat, eller kom gäster, eller var någon traditionsbunden helg…

Har du läst 70-80-tals kokböcker? Det är mycket - ta en påse färdigt pulver, häll i en burk tomater. Plötsligt skulle mat gå fort och kvalitén, ja, om den inte flög ut genom fönstret så satt den i alla fall på fönsterbrädet.Flört

Fabricati diem, pvnc!

Mervi
0

Jag tar smör i kastrullen och tinar spenaten (hackad fryst) i det. När det har tinat så tar jag philadelphia ost och ev. vispgrädde och kryddor. Gjorde detta igår till mina barnbarn, det tycker det mums.

Flottbuken
0

eller creme fraiche:) ….gott som attans och så blir det bra med fett!

[Karro]
0

ÄLSKAR denna version av spenat och jag tinar också fryst spenat i smör i kastrullen…

Agyr07
0

Jag har aldrig gillat spenat förrän jag gjorde denna stuvning för att testa, oj så god den blev. Hade kanske i lite mycket philadelphia och grädde så den blev lite rinnig men gott. Nu äter jag alltid stuvning till stekt fläsk och slipper sitta och sakna min ärtstuvning jag brukade äta tidigare.

[Pennylane1]
0

här åker spenaten i kastrullen coh så slår jag kanske på lite kokande vatten , inte kör jag sakta och tinar eller pressar ut vatten eller något sånt sen ner med t.ex. kokosmjölk ellervad jag nu vill ha