Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1679 ggr
AnnaB72
0

LCHF- en livsstil?

Jag har nu följt LCHF i snart två veckor, och alternerat mellan Annika D:s och SSS' recept och rekommendationer. Jag blev förvånad över att kroppen själv kan tala om vad den behöver och när, och att det därför inte behövs exakta instruktioner om exakt hur många gram grönsaker man kan äta per dygn och när. Jag mår toppen så här långt, och den enda skillnaden jag märker av är en grönaktig beläggnign på tungan och dålig smak i munnen. Betyder det att jag har dålig andedräkt också???

Jag har tidigare hållit på med GI, med blandad framgång, och GI-experterna rekommenderar att man följer fas 1 (som väl eg inte är något annat än LCHF rakt av) i max 6 veckor. Anledningen till det är, enligt dem, att ingen vet vad som händer med kroppen efter mer än 6 veckor med kraftigt begränsat kolhydratintag.

Jag mår så bra av min nuvarande kost att jag inte har lust att någonsin gå tillbaka till en koshållning som gör mig hungrig och överviktig. Hur kommer det sig att det enligt uppgift inte finns forskning om vad som händer med kroppen efter en längre tids kosthållning med lite kolhydrater, samtidigt som det finns så många som följer LCHF och har gjort i flera år - med utmärkta resultat?!

andreas0
0

#0, Smaken i munnen är övergående, det är för att du har överskott på ketoner, vilket är helt normalt, många får det i början på LCHF-kost. Det går över efter ett tag. En del får också dålig andedräkt av det, om du är en av dom så hjälper vanligt medel mot dålig andredräkt från apoteket tills det går över.

Vad gäller det vetenskapliga underlaget, anledningen är att det är dyrt att göra bra koststudier. Riktigt dyrt. Och ingen vill finansiera dem.

De flesta vetenskapliga studierna finansieras av industrin som vill tjäna pengar. Till exempel läkemdelsföretag finansierar forskning på läkemedel i förhoppningen att hitta något nytt effektivt läkemedel som dom kan ta patent på och sälja.

Vilken industri skulle vilja finansiera studier som kan ge resultatet att det går att få bättre hälsa utan att köpa dyra läkemedel, eller konstgjorda processade matprodukter med massa tillsatser? Ingen, för ingen tjänar pengar på det.

Det som skulle behövas är att någon myndighet går in och finansierar, som förhoppningsvis ser till våran hälsa istället för till finansiella vinningar. Men som du säkert vet så brukar budgeten vara stram för dom flesta myndigheter, och det är ingen som har valt att prioritera forskning på lågkolhydratskost.

Men att det inte finns några studier alls stämmer inte. Ta den svenska studien som kallas för karlshamnsstudien som exempel, dom är väl uppe i 4 års uppföljning med den har jag för mig, med utmärkt resultat i lågkolhydratgruppen

Och det är långt ifrån den enda. Se Kostdoktorn: Vetenskapliga studier på lågkolhydratkost

På upp till ett års sikt så finns det bra med stöd för lågkolhydratkost. För längre tid än så har det inte studerats så mycket, så ingen kan med vetenskapligt stöd säga att det är helt ofarligt, men det finns inte heller några kända risker, och det sunda förnuftet säger att är osannolikt att något som ger bättre och bättre hälsa på ett års sikt helt plötsligt skulle ge sämre hälsa efter 10 år.

Självklart så vågar du fortsätta med kosten så länge du vill. Det räcker med sunt förnuft för att förstå att våra förfäder klarade sig alldeles utmärkt innan det fanns massa spannmål och sådant, och att ursprungsbefolkningarna som finns kvar idag som lever på nära lchf-kost också har utmärkt hälsa. När både du och många andra personer mår bra på kosten, och det inte finns några kända risker, vad är det att fundera över egentligen?

Vad som händer efter mer än ett år (eller 6 veckor) med kosten vet ju alla vi som har testat. Man behöver inte alltid en brandvarnare för att veta om det brinner. Man behöver inte heller alltid en forskare att säga till en om man mår bra eller inte.

greensis
0

Hej och välkommen.

Jag halkade in på LCHF via GI, precis som du, och upplever att jag slapp många av övergångsbesvären som andra här pratar om.

Det var augusti 2006 så jag borde vara mer eller mindre död istället för friskare än någonsin…Flört

Fabricati diem, pvnc!

[Karro]
0

välkommen hit och JA lchf är en livsstil!

kaisakavat
0

Det beror på ur vilket perspektiv man ser det:

Själv ser jag det nog inte som om LCHF är en livsstil i sig självt, utan istället en pusselbit som helt perfekt passar in i ett vidare sammanhang - d v s min livsstil. Skrattande

Wildrat
0

Den gröna beläggningen på tungan kan vara svamp (candida). Den blir gärna värre i början av kostomläggningen. Skaffa en tungskrapa det hjälper en del.

Mot dålig andedräkt kan man använda Halita spray som finns att köpa på Apoteket.

Adur
0

Välkommen hit!

Jag använde apotekets SB12 mot dålig andedräkt. Någon här på forumet beskrev känslan träffande som att rulla tungan med deo. Effektivt var det i alla fall.

Förmodligen är det inte så hälsosamt att använda i längden men under ett par veckor under omställningen är det knappast något att oroa sig över.

Och jag ser LCHF som en livsstil i bemärkelsen att det inte är någon tillfällig kur, utan jag tänker fortsätta äta så här. Glad