Sås á la Karl E Arfors
Så här skrev Karl på Kostdoktorn nyligen, jag tar mig friheten att kopiera:
Det bästa med denna mathållning är att det blir många nya smaker och extra fett ex. med sauce hollandaise och sauce bearnaise eller en enkel fisksås på creme fraiche och grädde med lite förvällda citronskal och urkramad citron kanske lite fisk-buljong.
Hollandaise är 3 äggulor och 250 g smör + lite citron + mycket lite cayenne och salt.
Bearnaise är samma ägg och smör + schalottenlök, persilje-stjälkar, 5 krossade vitpepparkorn, dragonvinäger och dragon efter smak (rätt mycket) det är dragonen som ger draget och schalottenlöken som ger basen.
Detta recept är för två. Då förstår ni hur fett det är.
Pröva gärna hollandaise till färsk sparris - ljuvligt, gott och fett. Bind smöret och äggulan med en liten visp i vattenbad 65-70 C.
Om det skär sig - oroa dig inte börja om med lite vatten 2 msked, vispa, vispa så binder emulsionen igen vid 65-70 C. Temphant-eringen är det kriitiska - varken för varmt el. kallt.
NJUT med din kommande njutmetod
Tack Karl - vi är nog många som kommer att njuta!
Numer pensionär i Nynäshamn
Ska bokmärka denna, nu var det jättelänge sedan jag gjorde beasås!
Jag med, jättetack!

Passar på att ge lite beatips i denna tråd.
I brist på dragon så provade jag rosmarin och vitlök. Det blev mycket gott….råkade faktiskt slänga i mig 2/3 av såsen (500g smör) i en måltid, till min ren-/älgfärs och kycklingform….och fick nån form av paltkoma…kanske blev det för mycket.
Men gott var det och jag skall strax äta upp resten av beasåsen till lammsteken och den smälta osten.
Andra smaktillsatser som borde gå fint är timjan, lagerblad….och kanske lite kanel och koriander till den senare. Egentligen finns det inga gränser för hur stor variation man kan få med en bea.
Tomatpuré (Choronsås) är ju en gammal klassiker, och sitter fint till t ex kyckling.
Idag har jag gjort denna sås (Bernaise), kanongott och inte så svår att göra. Kan ju äta den kall sedan. Gillar inte majonnäs så denna kan nog ersätta den.
hmm, förstår inte helt hur jag ska laga den här bearnaisesåsen. Ska man fixa lök och dragonblandningen först eller ska det ner i resten av såsen? Har tidigare gjort någon slags avkok på grönsakerna och så använt det silade avkoken till själva såsen… Har läst genom receptet flera gånger nu, och fattar fortfarande inte.
Kan någon själ vara så snäll och hjälpa mig?
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
Jag smälte smöret först och lät det stå. Löken och dragonet lät jag koka i vätskan (jag tog vittvin) och reducerade det till 2-3 msk.
Silade bort lök och dragon , satte ner plattan och vispade i äggulorna så det blev tjock. Bort med grytan från spisen och i med smöret lite försiktigt och vispade lungt. Det blev precis som det skulle. Jag har ätit av det till mat idag.
Jag tyckte att det var krångligt att hålla på med vattenbad hit och dit.
Hoppas du fick lite hjälp.
Vad jag har förstått är denna sås helt ljuvlig 
Puttar upp den här tråden som jag har missat tidigare. Vad bra att äntligen ha fått reda på temperaturen som man ska hålla bea-såsen inom för att få den att lyckas. Nu vågar jag försöka mig på det igen, den här gången med en vattentermometer som redskap förutom vispen.
Jag tycker det är jättelätt sen jag fick reda på temperaturen. Någon termometer har jag aldrig behövt använda.
Skär det sig lägger man i en isbit för att få snabb nedkylning har jag lärt mig.
Det lät smaskigt! Jag har lax i frysen som jag var osäker på vad jag skulle använda till, den fisksåsen måste jag jag testa. Sambon har frågat när vi ska laga till den, den har legat ett tag i boxen…
Tack för recept!

#10, min hollandaise skar sig duktigt idag
jag råkade skvalpa över för mycket av det smälta smöret, vispade som sjutton utan att det hjälpte.
Fram med en ny gryta, ladda i 1 tsk vitvinsvinäger + två äggulor, vispade på svag värme direkt på plattan (så gör jag alltid, inget vattenbad). Först skummar det en del och sedan krämar det till sig.
Först droppvis med resten av det smälta smöret tills allt är i och sedan på med den skurna såsen som stått och svalnat lite vid sidan av.
Såsen räddad! Åt med välbehag med sparris på smörstekt laxfilé, wok och en liten sallad. Ett Alsace-vin som är speciellt avsett för sparris förgyllde måltiden och en vanilsmousse med hallon (se kommentar #116) avslutade tillställningen. Visst äter vi underbart gott, vi LCHF:are
Vilket bra tips att använda rosmarin o vitlök. Jag som aldrig kunnat äta beasås för jag mår illa av dragon. Nu blir det till att prova.
Tack för tipset!!!
UBCL du har inte testat med en isbit? Jag har lärt mig att det är temperaturen som måste ner snabbt. För mig har det fungerat den enda gång det hänt.

Hej Margareta!
Jag vill inte späda ut såsen i onödan
Bertil