Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-kötträtter
Läst 12502 ggr
storost
1

Vill du ha mört kött.....

då marinera köttet! Jag gör det sedan ungefär 15 år och det har alltid varit succsé, stekat eller grillat.

marinaden för 400 gram nötkött

1 dl rapsolja

2 msk ätika

3 msk soja sås

1 tsk vitlökpulver

1 tsk svart pappar från kvarn

ca 1 tsk salt

1 tsk wasabi (vem vill)

Skär köttet i små bitar eller skivor. Blanda alla ingredieser av marinaden och sen blanda ner köttet. Lå det stå nu för ungefär 24 timmar eller lite längre. Köttet är nu super bra och du kan steka eller grilla köttet.

marinaden för 400 gram griskött

ta samma marinad som ovan men ta 2 msk dijon senap till.

En variation till bägge marinaden

Ta citronpeppar istället för svart peppar så smaka marinaden "fräschare".

Ta lite ingefära (färsch eller pulver) så har det litte mer asiatiskt smak.

Ta 1 msk oystersås till så smaka det i ett littet annat sätt.

OBS: Var försiktig med saltet, sojasås innehåller en del salt okså.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Medlem
2

Jag marinerar också en hel del för att få mört kött. Mina marinader varierar efter smak och behag men som bas använder jag pressad citron, olivolja, svartpeppar, chili, kummin, vitlök eller gulök, korienader och persilja. Vad det gäller kyckling så brukar jag marinera det med yoghurtsmarinad (vitlök, citron, vitpeppar, yoghurt, tahini, torkad nana (mynta från medelhavet) salt och olivolja). Köttet skall ligga i kylskåpet över natten men helst i två dagar.

Listeria
0

Men framförallt.. Undvik kött packat i modifierad atmosfär! Vacuum eller butikspackat är bra mycket mörare Glad

[iovis]
0

Får man fråga om det går att steka köttet i smör med salt o peppar och sen marinera det i nåt dygn med denna marinad?

rifla
0

varför ska du steka först?

Sindri
0

Ja, om du skall äta köttet kallt - t ex kycklingsallad så visst går det bra. Rostbiff och tjälknöl är andra kötträtter som marineras efteråt.

Som "kris- och panikmat" till en buffé i vintras skar jag en kokt julskinka i tunna skivor, marinerade ett dygn i

krossade tomater på burk

lätt "klämd" rosépeppar

vitt vin

salt o peppar

färsk basilika

Det blev succé!  Nu till påsk brukar det finnas rimmade eller färdigkokta "påskskinkor" så det kan man prova på påskbordet.

pyromanen
0

Min marinad: olja, soya, färsk pressad vitlök och chilipulver.  Passar jättebra på fläskkarré att grilla.

[iovis]
0

#4 ! Du fick svaret av #5.!

rifla
0

jo tjälknöl är jag allt bekant med men jag fattade som tunn biff…

Cissit
0

Har ni några bra tips på hur man får ordentligt med smak utan vitlök? Jag är allergisk mot vitlök sen många år tillbaks och har alltid tyckt att det "saknas" något i marinaderna utan vitlök. Helt hopplöst att hitta färdiga marinader och liknande utan vitlök också, men det kanske är lika bra det eftersom det är så mycket annan skit i sådant :P

storost
0

Istället av vitlökspulver kan du ta lökpulver. Eller en helt annan smak med ingefärapulver.

min egen hemsida.

Cissit
0

Får kanske köra färsk gul lök isåfall för jag får ont i magen av lökpulver, iallafall om det blir för mycket. :/

storost
0

Det ska du prova. Jag skulle föreslå att löken mosas med stavmixern. Så har du utmärkt smak av lök, men inte mycket i.

min egen hemsida.

Anterrabae
0

Snabbmarinad med syfte att möra köttet, smak för övrigt får man välja som behagar: skiva en kiwi och lägg i marinaden. Marinera 15-20 minuter och effekten är som att den legat i över ett dygn. Enzymerna i kiwin snabbar på processen väldigt.

Marinerar man längre håller inte köttet ihop. (det gjorde brorsan, han lät det ligga en timma lite drygt. Då gick det nästan inte att grilla.)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Cissit
0

Oj, det kan man kalla snabbmarinad :)

Anterrabae
0

jo det är jättehäftigt.. bra om man har bråttom.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

magma
0

Wow, ditt kiwitips ska jag komma ihåg!! Det är något av det värsta jag vet att äta sega köttbitar när man grillat på sommaren… :(

pyromanen
0

papaya ska vara ännu effektivare har jag läst, papain eller nåt sånt heter det köttmörnanade enzymet….hälst omogen. har dock ej testat.

storost
0

Det finns i utlandet "mörkrydda" och det är papain (vi har det hemma). Det är förbjudet för restauranger och matlagningsföretag, därför så kan du ge ut en fransyska som en oxfilé efter mörning med papain kryddor.Guld i mun Men det tar man bara, när kötbiten är verkligen seg (beror på kötbitskvalitet).

min egen hemsida.

igilla
0

Tack för tipset med kiwi, köpte två "biffskivor" vad det nu är för något, naturligtvis förpackat  i skyddande atmosfär, nästan inget synligt fett alls! Hoppas kiwi gör susen, sen mycket grädde till såsen och steksmöret, brockoli, selleristavar, gemsallad mm, blir det nog en hyfsad Valborgmiddag!

Smörälskare

Puhlo
0

Jag ska skippa kiwin i marinaden, men annars blir det marinerat innanlårsstek ikväll, jag blev så sugen av den här härliga marinad-tråden. :)

Cissit
0

Testade att ha kiwi i marinaden när vi grillade igår och köttet blev riktigt mört. Tyvärr så glömde vi att köra en bit utan kiwi som kontroll, så vi vet ju inte riktigt hur köttet skulle blivit utan, det var nog ganska schysst kött vi köpte ändå. Köpte ryggbiff men den brukar också kunna variera väldigt i mörhetsgrad.

[Pennylane1]
0

bra tips med kiwi! Papaya är så dyrt så det känns onödigt att ta det om det funkar med kiwi!

Besika
0

jag marinerade rostbiff i skivor i… coca cola ikväll… och svartpeppar och chilipeppar och soya. Supergott!!!