Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 6604 ggr
T0612
0

Hur är det med salt?

Läste någonstans att man ska försöka äta så lite salt som möjligt om LCHF ska funka.. stämmer detta?

Aniara4
0

Nej. Snarare är det så att många märker att saltintaget minskar av sig självt i och med att smaklökarna blir mer känsliga. Vi är t.ex. många som inte klarar av att äta bacon utan att blötlägga det längre.

Vissa får lågt Blodtryck och måste tänkte på att lägga till extra salt av just den anledningen. Det kan också bli så att man måste hålla koll på mineralerna bl.a. av den anledningen.

Zepp
0

Kroppen har en utmärkt förmåga att göra sig av med överskott av salt.. däremot så känner vi inget om vi får i oss för lite!!

Får du i dig för mycket så ökar törsten och du kissar ut överskottet!

Får du i dig för lite kan det påverka vätskebalansen i kroppen, vilket kan ge lågt Blodtryck bland annat!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Wtn3
0

Salt ska man inte vara rädd för, våra förfäder åt organ och drack blod rika på salt, däremot binder salt vätska, så i viktminskningsfasen kan det vara en idé att hålla nere konsumtionen, annars kanske man går upp i (vatten)vikt och börjar misströsta för att man tror att det är fett man lagt på sig.

andreas0
0

#0, Nej, man behöver inte vara rädd för salt på LCHF kost. Salta maten så mycket du tycker är gott. Salt är ett väldigt viktigt ämne i kroppen som inte skulle vara bra att få brist på.

#3, Men om man äter salt hela tiden så binder man ju inte mer vätska än vanligt. Det är bara om man drar ner på salt en tid och sedan ökar på saltet igen som man märker någon skillnad. Och ett par hekto hit eller dit på vågen är väl inte mycket att bry sig om, så mycket varierar vikten från dag till dag ändå av andra anledningar.

T0612
0

Bra =) blev rädd där en stund då jag har salt på allt  :D

Wtn3
0

Möjligt. Jag har alltid ätit konstant med salt så jag har inte märkt något, exemplet att man kan lägga på sin vattenvikt var något Skaldeman skrev om i sin bok.

nikkebe
0

Har slutat hålla nere på saltet sen jag insåg att kloriden är en viktig ingrediens i magens saltsyra. Det bästa är kanske att låta kroppen och smaksinnet vägleda i frågan.

lil-sis
0

Hm.

Men om man inte gillar salt alls då?

Räcker saltet i smöret eller ska man kanske ta extrasaltat smör?

Saltar aldrig extra på maten. Sällan när jag lagar mat heller. Lever i princip på ägg, smör, grädde, broccoli, lax och gräddost.

andreas0
0

#8, Så länge du mår bra så är det nog ingen fara, fortsätt du som du gör om du vill.

Cissit
0

Jag har blivit väldigt saltkänslig sen jag började med lchf, likaså min man, så vi har nog dragit ner ganska mycket. Men det jag kan uppleva är att jag får saltsug ibland och då äter jag lite extra salt så löser det sig. Jag tror på att lyssna på kroppens signaler i viss mån, det gäller ju förstås inte allt eftersom jag fortfarande kan bli sötsugen ibland och jag mår verkligen inte bra av att lyssna på de signlarerna och äta sötsaker för då blir jag jättedålig :P

lil-sis
0

Jo jag har sedan tidigare klurat ut att när jag är sugen på chips så är det egentligen saltet kroppen vill åt.

Det jag "oroar" mig för är senare i sommar när jag ska köra brödrost som kan bli runt 40 grader varmt i förarbåset… Då lär jag behöva salt. Vatten är inga problem, dricker minst 3l om dagen när jag kör.

sarag
0

#11,

Då skulle allt jag öka på saltet lite.

Minns en rysligt varm sommar när jag var ung och jag kroppsarbetade i stekande solen. Drack förstås mycket vätska men visste inte att jagdå behövde extra salt.

Huva så illa jag mådde! Jättetrött och konstant illamående.

Cissit
0

Bara att knapra salt :) Finns ju mkt mat som är salt i sig men annars funkar det ju i värsta fall att bara ta lite rent salt också. Jag har när jag har varit supersugen på salt (blir också sugen på chips och sånt) tagit några rena saltflingor direkt ur skålen. Det funkar jättebra!

Salt och gott är ju ost, gröna oliver, lite saltade nötter och liknande, som också är ganska lätt att ha med sig på jobbet. Sen får man se till att ha ordentligt saltad matlåda också.

lil-sis
0

Finns det salt på tablettform Oskyldig Kanske får börja med bacon till frukost i sommar el iaf när det är varmt.