Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 4252 ggr
annelajj
0

Kesella/kvarg

Hej! Är nybörjare här och behöver en hel del tips. Jag har suttit pch kollat runt på olika forum, och till sist så bara snurrar det i huvudet av alla tips och råd om vad man ska och absolut inte ska göra.

Ingenstans har jag läst om kesella! Jag brukade äta kesella på kvällarna istället för middag när jag tyckte kläderna började strama. Då tog jag lättvarianten med 1% fett som jag blandade med ca 0,5 dl fun light och några nötter och gojibär. Verkar det vettigt? Nu har jag bytt ut lättkesellan mot vanlig mer 10% fett. Bättre? Jag vill gärna ha det enkelt då min man är jätteskeptisk på LCHF så jag vill inte "ta för stor plats", gillar inte matlagning heller.

Min nästa fråga gäller frukost. Brukar äta 2-3 polarbröd bakat enligt recept med ägg, keso och ost. På dem brer jag bregott och 1 skiva ost. Till det en stor mugg kaffe med en tsk cocsfett och mjölk. Är detta en bra frukost?

Mitt tredje problem är att jag inte gillar kött. Bra tips på vegvarianter?

Tacksam för svar av er kunniga och erfrana!

annelajj
0

Vill också höra om det är vanligt att man är trött och seg och hungrig såhär precis i början? (Eller hungrig, känns mer som blodsockerfall… )

lil-sis
0

Slår man det på minmat så är det 8% kolhydrater i, så inget jag skulle äta mer än som del i t ex efterrätt som det också är mer fett i.

bazz
0

Har du läst vanliga frågor och svar i vänstermarginalen? Där får du svar på de flesta av dina frågor.

Fun light är utmärkt att döda myror med!! Ungefär det enda det duger som. Bara kemikaliesmörja. Många som går över till LCHF försöker äta så ren och ursprunglig mat som möjligt så vi läser stenhårt på innehållsförteckningen för att undvika för många E-nummer och andra knstigheter.

Åter igen i vänstermarginalen så har du en rubrik som heter LC-kost för vegetarianer. Du tycks ju dock vara lakto-ovo-vegetarian så proteinintaget bör inte vara något som helst problem för dig.

Trött, seg o hungrig är omställningsproblem. Det går över! Kom ihåg att dricka ordentligt med vatten, det brukar lindra.

annelajj
0

Tack för svaren!

Som sagt, jag har kollat runt men tycket inte jag hittade just mina frågor. Plus att det finns så OTROLIGT mycket information att man får problem att reda ut det…

Och så samtidigt omställningen från LF till HF…

Har svårt att veta hur mycket man ska/kan äta. Vissa säger "bry dig inte om siffror, det löser sig av sig själv"  andra rabblar siffror och enheter så man blir rädd… ;)

annelajj
0

Förlåt, men fukosten då?? Bra?

lil-sis
0

Blir du hungrig fort på frukosten eller står du dig till lunch?

:)

bazz
0

Det finns inget rätt eller fel egentligen. Var o en behöver lura ut hur just min kropp funkar men det tar tid.

Första 3-4 månaderna gäller det att inte krångla till saker o ting för mycket. Det tar tid att låta kroppen ställa om sig, fatta hur systemet funkar och att hinna känna efter hur man egentligen mår.

Läs böcker, läs bloggar, fortsätt fråga, läs alla omöjliga o möjliga frågor/svar, tänk efter själv och var kritisk så kommer du efter ett tag fram till det som funkar för dig. Men låt det ta tid!!!

TÅLAMOD!!!