Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4785 ggr
Tomas2
0

Trött av LCHF

Jag har ätit LCHF nu i snart 4 veckor. Omställningen var värst de två första veckorna men ännu är jag tröttare än normalt på dagarna. Typ sån trötthet man har när man annars har lågt Blodtryck.

Är det någon som har något att säga om detta. Vad kan det bero på?

dufva
0

Hur ser en dagsmeny ut för dig??

Tomas2
0

Well, igår knackade jag in det jag åt i Cal-Counter. Då hamnade jag på 73% fett, 22% protein o. 5% kolhydrater. Kalorierna landade på 2098. Igår var nog en ganska typisk dag med tanke på maten.

Livsmedel jag äter är kycklingkött, ägg (kokta), majonnäs, fetaost, nötkött, "batarbiffar", bacon osv.

dufva
0

Tomas2

Du ser ju ut att ha greppat konceptet.

Det vanligaste nybörjarfelet är nog annars att man börjar äta LC men glömmer att HF-delen är minst lika viktig. 

Du borde snart vara igenom omställningsprocessen och får då direktkontakt med dina energidepåer

Dom flesta upplever ju ökad energi och minskad hunger efter ett tag.

Eventuellt dolt socker i det du äter kan göra processen långsammare

Kolla upp majonäsen, sockerhalten varierar mellan märkerna.

Välj alltid fetaste varianten av ost och youghurt

Lycka till snart vänder det..

Tomas2
0

Jag körde LCHF i våras oxo cirka en månad. Då gjorde jag det felet i början att jag åt alldeles för lite fett. När jag ändrade på det den gången vände allt, jag fick en jävla energi.

Ok, den här gången har jag "syndat" några gånger. Men synderna har varit ganska små i kvantitet. Kanske det ändå beror på dessa?! Jag vet inte hur "farligt" det är att synda lite med tanke på omställningsprocessen. Förstör det allt om man tex dricker några öl en kväll (ja jag vet, öl är förkastligt) eller äter en varm smörgås? Jag vet inte.

Japp! Jag väljer alltide den fetaste sorten av allt jag kan hitta Skrattande  Folk tror att jag är galen, men det skiter jag i Skrattande

Men jag kör vidare. Jag har ändå gått ner ett par kilo förutom "vätskekilona", så någon effekt har det ju. De kilona har helt klart försvunnit från midjan.

Gittan-Xyz
0
Mervi
0

Jag har inte heller hört att man blir trött av lågt Blodtryck. Jag har en arbetskamarat som är jättepigg och alert och har lågt Blodtryck, hon kan tom. känna sig yr någongång pga av det men inte trött.

Gittan-Xyz
0
Mervi
0

#7. Det skall jag berätta för henne.Glad

Margareta
0

Jag har haft så lågt Blodtryck att jag fått medicinera även när jag varit gravid, och det är nog rätt ovanligt
Fundersam

Det största problemet var just TRÖTTHET, sjuklig trötthet,

Senare i livet (långt före LC - i någon form) började jag äta Q10 och extra B-vitaminer och det var lösningen på mitt problem.

Jag äter fortfarande Q10 när jag blir väldigt trött, men på den här kosten VeryLC-VeryHF blir jag inte lika ofta trött och då blir behovet av dyra Q10 inte lika stort.

Kan någon här redogöra bättre för vad Q10 är och hu vi får i oss det så blir jag glad…

Det har gjort underverk med både mig och mina föräldrar.

Numer pensionär i Nynäshamn

Tomas2
0

Jag har ingen aning om vad Q10 är.

Jag tvivlar på att jag skulle ha lågt Blodtryck, det har tvärt om varit i överkanten när jag mätt. Jag har inte mätt under LCHF kost dock.

Margareta
0

Tomas2:
Äter du tillräckligt mycket?

2000 kcal är ungefär vad vi kvinnor gott och väl kan stoppa i oss på LCHF. En man kan behöva lite mer. Alltså samma proportioner men lite mer mat helt enkelt, något extra litet mellanmål….

Numer pensionär i Nynäshamn

Tomas2
0

Ja jag vet inte? Jag är absolut aldrig hungrig iaf. Äter 3 gånger per dag, ibland fyra. Då äter jag mig alltid mätt, inte proppmätt. Äter ibland lite turkisk joughurt med grädde före jag går o. lägger mig.

odezza
0

Då jag ställde om i somras blev jag jättetrött, (jag var väldigt trött innan).

Efter 3-4 veckor var jag tillbaka på samma trötthetsnivå jag hade innan jag började med LCHF. Det tog ytterligare 1 månad innan jag kände att jag blev piggare. Före LCHF, och under de första 2 månaderna sov jag ca 14 timmar om dygnet. Nu sover jag 6-7 timmar. Före LCHF orkade jag högst en aktivitet om dagen, som innebar att jag måste lämna hemmet, t ex åka och handla, repa med mitt band, hälsa på någon, terapisamtal etc. Sedan var jag tvungen att se till att ha 2 dagar fria för återhämtning.

I tisdags åkte jag först och simmade på eftermiddagen, sedan åkte jag och repade med bandet på kvällen. Jag åkte inte hem emellan, utan hade matsäck med mig. Det hade jag aldrig orkat förut, dvs 2 aktiviteter på samma dag!

Jag tror att du lugnt kan räkna med att tröttheten går över, men att kroppen behöver lite tid för att återhämta sig. Inte ens LCHF kan bota över en natt då det gäller långvarig utbrändhet och Depression.

Hur mycket ölen "förstör" för dig vet jag inte, jag vet bara att den förstör för mig.

Första gången jag syndade hade jag kört med LCHF i ca 3 veckor. Det var i samband med att vi hade en spelning (50-årsfest). Jag drack 3 burkar folköl 2.8% (kan inte spela om jag är full). Den gången märkte jag inte någen negativ effekt av dom stackars ölen. 

Andra gången (också en spelning) var efter 10 veckor på LCHF, då drack jag 3 flaskor folköl 2,8%. Då hade jag redan börjat känna av positiva förbättringar beträffande utmattningssyndrom och Depression, framförallt  kände jag mig mindre trött. De flaskorna gjorde inte heller någon större skillnad, blev kanske lite tröttare igen under någon vecka, men var samtidigt lite "hög" då spelningen hade gått så bra…

Tredje gången (spelning igen, fest i replokalen) drack jag 3 burkar folköl 2,8%, och trodde inte att det skulle påverka mig speciellt mycket, då det inte gjort det vid de tidigare tillfällena. Då hade jag kört LCHF i 16 veckor… Men den här gången påverkade det mig väldigt mycket. Jag gick tillbaka in i min Depression, jag blev trött, och matt i kroppen, och min självkänsla blev låg… och det höll i sig i 2 veckor, sedan tog det ytterligare någon vecka då jag gradvis förbättrades.

Facit: Dricker jag öl, även om det bara rör sig om 3 burkar folköl, så får jag räkna med att ha "baksmälla" i 2-3 veckor. Jag kommer alltså att tänka mig för i fortsättningen.

Alltså: jag tror att några öl i veckan definitivt motverkar kostens positiva effekter. Men det är bara du som kan avgöra om det är så för dig, vi är ju alla olika. Mitt tips är ändå: ta 2 "vita månader" som ett experiment, så att du verkligen hinner känna hur du mår på kosten. Sedan kan du ju testa att dricka öl, och se hur du mår efteråt. Min amatörteori är att innan man har testat LCHF så pass länge så att man har insett hur bra man kan må, så känner man inte heller av "avstegens" negativa inverkan.

Tycker du att 2 månader verkar som en evighet, gör då som jag gjorde, dvs låt det gå 1 månad mellan varje tillfälle, även om du inte känner av några negativa effekter till en början.

Hoppas att du snart blir lite piggare!
(ett långt svar, men jag försöker ju svara på 2 frågor…Cool)

"still lost in space and time"

Tomas2
0

Tack för alla svar!!!

Odezza: Jag tycker det är så roligt att läsa hur LCHF har hjälpt dig, för jag vet verkligen vad du talar om när du talar om Depression o. utbränndhet. Dessutom har du lidit av detta så länge, då är det extra roligt att du blivit bättre.

När jag talar om trötthet nu så är det inte den mentala/psykiska tröttheten jag menar. Jag känner mycket väl till den. Det är mer en psykisk trötthet, som om jag skulle ha jättelågt blodsocker eller nått.

Nåja, nu är det hög tid för käk. I kväll blir det Entrecote med Bearnaise sås med broccoli o. paprika. Mums!

odezza
0

Tomas, jag misstänker att du menar fysisk trötthet. I så fall känner jag igen den… prova kaffe eller te med grädde och eventuellt lite osaltat smör… den går över så småningom.

Det är den tröttheten jag beskriver då jag skriver "matt i kroppen" efter min sista ölexcess… Cool 

Låter som en jättegod middag! Själv ska jag äta schweizerfärs med blomkålsmos!

"still lost in space and time"

Tomas2
0

Ja, klart jag menar "fysisk"!!! Skrattande Du ser, jag yrar Flört

magma
0

Hej Tomas2!

Du har redan fått många kloka svar, och jag har egentligen inte mycket att tillägga… Förutom detta: om du ätit LCHF i 4 veckor och på den relativt korta tiden hunnit både dricka öl (=flytande bröd) och mackor (macka) så har du antagligen fördröjt kroppens omställningsprocess. "Syndade" du vid ett tillfälle eller mackan vid ett, ölen vid ett annat? Ska du göra avsteg så synda rejält vid ett tillfälle och sedan tillbaks på banan direkt igen, hellre det än ett par, tre mindre synder mer utspritt… Om du ger det ett par veckor till (utan öl och brödGlad) så borde det vända!